R E K L A M A



ŁUKÓW

drukuj Prześlij znajomemu zgłoś błąd archiwum Cofnij
util util util
foto

72. rocznica wyzwolenia Łukowa
2016-07-25 06:21:45 Artykuł czytany 1885 razy


W minioną sobotę, 23 lipca obchodziliśmy 72. rocznicę wyzwolenia Łukowa. O tej rocznicy pamiętał m.in. portal Łuków Historia. Tam opublikowano opis wyzwolenia miasta oraz historyczne zdjęcia.


Dzień wyzwolenia Łukowa tak opisuje w książce: „Przywrócona Pamięć” Ryszard Grafik:

„Niemcy szykowali się w Łukowie do walk obronnych. Pobudowano potrójne okopy, zapory przeciwczołgowe, gromadzono sprzęt wojskowy, pancerfausty itp. Łuków został wyzwolony 23 lipca 1944 roku przez wojska sowieckie przy współudziale lokalnych struktur Armii Krajowej. Niespodziewanie około godziny 16.00 od strony Radzynia Podlaskiego pojawiły się czołgi sowieckie. Zaskoczenie Niemców było całkowite. Bój o Łuków trwał krótko, w śródmieściu dochodziło do walki wręcz. Wieczorem, o 21.00 miasto było wolne. Tylko w Parowozowni Niemcy bronili się do rana. Noc z niedzieli na poniedziałek minęła względnie spokojnie. W poniedziałek 24 lipca 1944 roku rano nad Łukowem pojawiło się 20 niemieckich bombowców. Rozpętało się piekło. W tym dniu miasto przeżyło dwa ciężkie bombardowania. Następne bombardowania z poniedziałku na wtorek trwały całą noc, tzw. dywanowe. Gdy jedna eskadra odchodziła, druga nadlatywała i zaczynała bombardowanie.

Niemcy rzucali bomby zapalające i burzące, głównie na śródmieście i drogi wylotowe. Sowieci strzelali do samolotów z zenitówek, ale niecelnie. Łuków i okoliczne wioski były oświetlane zrzucanymi z samolotów flarami na spadochronach. Robiło się widno, jak w dzień. Dokonano jeszcze nalotów we wtorek i środę. Miasto przedstawiało okropny widok. Zniszczone i wypalone domy, trupy ludzi i koni, porozbijany i porzucony sprzęt wojskowy, wszędzie leje po bombach. Śródmieście legło w gruzach, ucierpiały i inne dzielnice.

Gdy minęło zagrożenie ludność poczęła wracać do miasta, urządzano się jak kto mógł, dysponując tym, co mu ocalało. Tak przyszło do miasta i Ziemi Łukowskiej wyzwolenie i nowe nieznane życie. Należy zauważyć, że w Siedlcach Niemcy nie dali się już zaskoczyć i bój o Siedlce trwał około tygodnia, gdzie duży wkład w wyzwolenie Siedlec wnieśli żołnierze Armii Krajowej. (…)

Po tzw. „wyzwoleniu” w 1944 roku na części Ziem Polskich po Wisłę, nastąpiła nowa rzeczywistość dla żołnierzy Armii Krajowej. Nie było uroczystych powrotów. Armia Krajowa wracała do podziemia. Na nic zdały się próby porozumienia, unikania konfliktów, ujawniania się itp. (…)

Już od połowy sierpnia 1944 roku rozpoczęły się aresztowania żołnierzy AK przez NKWD (Ludowy Komisariat Spraw Wewnętrznych ZSRR - [Narodnyj Komissariat Wnutriennich Dieł] - przyp. red.). Zamykano ich w piwnicach łukowskich kamienic i na terenie wiosek, np. w Świdrach, Szczygłach Górnych w piwnicach, wykopanych ziemiankach.”

Zdjęcie: zburzony magistrat miasta Łukowa

AKup/Łuków/DJ

wykop
Nasi reporterzy są do państwa dyspozycji:

Anna Kupińska
tel. 509 310 762
lukow@radiopodlasie.pl
|
|
|
Sławomir Karczewski
tel. 500 106 003
miedzyrzec@radiopodlasie.pl

Komentarze

  • A tak w ogóle
    2016-07-27 15:37:53

    arrow

    Jakkolwiek uważam. że andrju mocno przegina w jedną stronę, to zważywszy kariery i majątki zdobyte dzięki PRL i latach późniejszych to nie dziwię się jak bardzo na niego najeżdżacie. Czemu drżycie na widok każdego Żyda, który być może upomni się o majątek swych dziadków, ilu z was zawdzięcza mieszkania, prace i układy dzięki współpracy z władzą ludową. I najlepsze. czemu nikt nie chce ujawnić w jaki sposób za ile i komu miasto sprzedawało np działki budowlane w III RP.

  • Do tych mierzących swoją miarą
    2016-07-27 14:57:15

    arrow

    Tak , tak weżcie sobie do obiadu swoje specyfiki , które przytępiają znacznie percepcję i jednak zwiększają poczucie nieomylności i przyzwoitości. Nie mierzcie swoją miarą nie wszyscy to kreatury waszego pokroju. Kreatury , które śmią mi zarzucać mowę nienawiści i zawłaszczają sobie katolickość , wszak ,,prawda zwycięży ,,na razie przegrywa z tymi którzy mają monopol na prawdę i moje prawdziwe słowa zabolały do żywego.A jak już jeden z drugim przyswoicie swoje daweczki przeczytajcie mój wpis raz jeszcze.Pisałem w nim o okupacji sowieckiej a nie niemieckiej bo ta mi jest doskonale znana no ale jak komuś w biłgorajskiej szkole wiadomości stanęły na stanie badań lat osiemdziesiątych to ustosunkować się do moich argumentów nie może. Pisałem o wyzwoleniu a nie jakimś równaniu zbrodni i okupacji za prawdę powiadam ci , błądzicie i wasza wiedza jest nikła by dokonywać takich podsumowań , których ja nie uczyniłem. A jeżeli chodzi o lżenie i poniżanie to się hamuj bo argumentację do twoich słów już ci przedstawię na drodze sądowej.Chciało by się być nieskazitelnym ale prawda jak było po 44 piszczy i buduje swoją faktografię coraz bardziej obrazowo i namacalnie na szczęście idą dobre zmiany .

  • ?
    2016-07-26 20:58:07

    arrow

    a leki już wzięte czy kolejka opuszczona?Są różne specyfiki i one pomagają.

  • @ andrju
    2016-07-26 18:39:37

    arrow

    Nie mogę czytać Twoich nienawistnych komentarzy na katolickim portalu. Nie musisz się zgadzać z przedmówcami, ale nie daje Ci to uprawnienia do ich lżenia i poniżania. A okupacji sowieckiej po II wojnie światowej według mnie nie było. Sam zapewne urodziłeś się w okresie PRL-u, więc rozumiem, że pod okupacją. Że mowy nienawiści uczyłeś się w okupacyjnej szkole, stąd masz problemy z duchem chrześcijańskiego zrozumienia i otwartości. Powiedz mi, czy w okresie PRL-u zginęło 6 milionów obywateli polskich, czy były obozy koncentracyjne, Volkslisty, łapanki, codzienne rozstrzeliwania zakładników, czy uczono w szkole w obcym języku, czy Polaków uważano za podludzi? Mimo zbrodni stalinowskich nieuczciwe jest stawianie znaku równości między okupacją niemiecką czy sowiecką do 1941 r. a okresem Polski Ludowej. Nie lubię komunistów, ale bez przesady!

  • andrju
    2016-07-26 17:14:46

    arrow

    Rozumiem ,że niektórzy piszący dobrze się bawią i rechot słychać znad klawiatur. Ignorancja, aż bucha.Osobnik, który uważa, że nie było okupacji sowieckiej może niech zmieni przestrzeń dowcipkowania ,niektórzy niech pochylą się nad słownikiem języka polskiego i sobie wyłuszczą czym jest termin wyzwolenie.Jest inteligentny inaczej ,który stawia znak równości między bandmi a partyzantką, a z ubecji robi grupy stojące na straży porządku publicznego , grupy te często z NKWD grabiły, gwałcili i mordowała i tu chodzi o powiat łukowski a nie biłgorajski a walka z okupantem sowieckim prowadzona była do 1954 dzięki WiN,NSZ i innycm patriotom,którzy zapłacili wysoką cenę. Dla niektórych jest to temat nadal kontrowersyjny, więc długo jeszcze nie podam ręki niektórym i dyskusja z nimi mi uwłacza.Witali kwiatami w Łukowie, coś się komuś poprzestawiało ,za dużo czterech pancernych i gadzinowskich kronik sowieckich.Historia jest czarno -biała bo oparta na prawdzie i faktach a co do pisania historii no już jest napisana tylko trzeba czytać a nie bazować na pożółkłych karteczkach i stanie badań lat osiemdziesiątych. Siłą rzeczy po 44 argumenty sowieckie przemawiały do ludu polskiego , światdkowie zniewolenia sowieckiego siedzieli w więzieniach lub bieliły się ich kości w bezimiennych mogiłach. Do 2005 roku zapadła noc kłamstwa ,manipulacji gdzie ludźmi honoru był Jaruzelski i Kiszczak a standardy wyznaczali usłużni agenci Moskwy i tak w tę rzeczywistość wtopili się zgrabnie i dla nich rzeczywiście było wyzwolenie z państwa polskiego i początek służby komunistom. Ja nie krytykuje to jest prawda i tak sądzi wielu a w Łukowie elita ma monopol na prawdę i mieni się skazanymi na nieomylność.Przez lata kto myślał inaczej to był be i tak jest nadal ale umierają świadkowie pozostawiając świadectwa , relacje , które wyraźnie pokazują, że nie było to wyzwolenie a bohaterami są ci co zginęli a nie ci co siorbali z perelowskiego korytka i dziś mienią się niezastąpionymi ,jedynymi świadkami wydarzeń.Na to zgody nie ma.

  • andrju
    2016-07-26 17:14:45

    arrow

    Rozumiem ,że niektórzy piszący dobrze się bawią i rechot słychać znad klawiatur. Ignorancja, aż bucha.Osobnik, który uważa, że nie było okupacji sowieckiej może niech zmieni przestrzeń dowcipkowania ,niektórzy niech pochylą się nad słownikiem języka polskiego i sobie wyłuszczą czym jest termin wyzwolenie.Jest inteligentny inaczej ,który stawia znak równości między bandmi a partyzantką, a z ubecji robi grupy stojące na straży porządku publicznego , grupy te często z NKWD grabiły, gwałcili i mordowała i tu chodzi o powiat łukowski a nie biłgorajski a walka z okupantem sowieckim prowadzona była do 1954 dzięki WiN,NSZ i innycm patriotom,którzy zapłacili wysoką cenę. Dla niektórych jest to temat nadal kontrowersyjny, więc długo jeszcze nie podam ręki niektórym i dyskusja z nimi mi uwłacza.Witali kwiatami w Łukowie, coś się komuś poprzestawiało ,za dużo czterech pancernych i gadzinowskich kronik sowieckich.Historia jest czarno -biała bo oparta na prawdzie i faktach a co do pisania historii no już jest napisana tylko trzeba czytać a nie bazować na pożółkłych karteczkach i stanie badań lat osiemdziesiątych. Siłą rzeczy po 44 argumenty sowieckie przemawiały do ludu polskiego , światdkowie zniewolenia sowieckiego siedzieli w więzieniach lub bieliły się ich kości w bezimiennych mogiłach. Do 2005 roku zapadła noc kłamstwa ,manipulacji gdzie ludźmi honoru był Jaruzelski i Kiszczak a standardy wyznaczali usłużni agenci Moskwy i tak w tę rzeczywistość wtopili się zgrabnie i dla nich rzeczywiście było wyzwolenie z państwa polskiego i początek służby komunistom. Ja nie krytykuje to jest prawda i tak sądzi wielu a w Łukowie elita ma monopol na prawdę i mieni się skazanymi na nieomylność.Przez lata kto myślał inaczej to był be i tak jest nadal ale umierają świadkowie pozostawiając świadectwa , relacje , które wyraźnie pokazują, że nie było to wyzwolenie a bohaterami są ci co zginęli a nie ci co siorbali z perelowskiego korytka i dziś mienią się niezastąpionymi ,jedynymi świadkami wydarzeń.Na to zgody nie ma.

  • @ do autora
    2016-07-26 12:51:02

    arrow

    Nie uważam, że II wojna światowa skończyła się z sukcesem dla naszej Ojczyzny, ale sądzę, że nazywanie okresu Polski Ludowej okupacją sowiecką (nawet w okresie stalinowskim) jest przesadą. Mieliśmy własne państwo o znacznie ograniczonej suwerenności i narzuconym reżimie, ale to była Polska, daleka od marzeń, ale Polska. Już było powiedziane Generalne Gubernatorstwo nie równa się Polska Ludowa... A o zbrodniach stalinowskich należy mówić także.

  • do autora
    2016-07-26 09:08:55

    arrow

    co ma na celu podawanie obszernej informacji o aresztowaniach prowadzonych przez sowietów itp.., przy okazji pisaniu o wyzwoleniu miasta spod okupacji niemieckiej/nazistowskiej? może warto zainicjować nowy temat pod tytułem: "rocznica rozpoczęcia okupacji sowieckiej" i wtedy dać "popis" swojej wyobraźni

  • Fajtek
    2016-07-26 09:02:56

    arrow

    Dlaczego autorzy tekstów opisują tamte dni jednostronnie, bez uwzględnienia wielu wątków funkcjonowania organizmu społecznego ówczesnego Łukowa i okolic. Te inne wątki to funkcjonowanie licznych band ograbiających biednych ludzi z resztek dobytku. Nikt z żyjących w tamtych czasach nie miał prawa nazywać tych grup bandami, bo wszystkie nazywały się partyzantką. Czy nie mogło być tak, że UB aresztowało członków licznych band terroryzujących i ograbiających biednych, niezdolnych do samoobrony mieszkańców miast i wsi?. Historia naprawdę nie jest czarno-biała.

  • @ andrju
    2016-07-26 08:20:15

    arrow

    Oczywiście, należy okazać szacunek tym, których dotknęła "czerwona zaraza", ale nie można stawiać znaku równości między okupacją niemiecką a wkroczeniem Sowietów. Czy naprawdę codzienne życie w Generalnym Gubernatorstwie i w Polsce Ludowej (nawet w 1944 r.) to było to samo? Dlaczego więc Armię Czerwoną witano wielokroć kwiatami? Warto więc mówić o wyzwoleniu od Niemców i wskazywać niegodne represje wobec Polskiego Państwa Podziemnego, jakich NKWD, Smiersz etc. się dopuszczały... Historia nie jest czarno-biała...

  • ad rem
    2016-07-26 07:52:35

    arrow

    Nikt nie odbiera szacunku tym, którzy na wolność czekali wiele dłużej (a czasami jej nie doczekali przez tych co się mienili wyzwolicielami)- ma Pan możliwość napisania historii naszego miasta z uwzględnieniem Pańskich uwag i opinii-ale samo krytykowanie zza komputera nic nie zmieni. Zatem Panie Andrzeju do pióra a my czekamy-za rok 73 rocznica wyzwolenia Łukowa spod hitlerowskiej okupacji.

  • andrju
    2016-07-25 23:57:54

    arrow

    No jak zwykle Łuków , " wyspa wolności ".Może czas zmienić terminologię i zweryfikować swoje pożółkłe karteczki i przyjąć do wiadomości , że żadna wolność do nas nie przyszła tylko brunatny terror i zagładę zastąpiła czerwona zaraza.Jakie to wyzwolenie , gwałt ,aresztowania ,wywózki ,egzekucję , tortury itp itp.Troszeczkę szacunku dla których piekło nie skończyło się w 1944.

  • podlasie24
    2016-07-25 15:56:58

    arrow

    Dziękujemy, poprawione.

  • czytelnik
    2016-07-25 15:47:43

    arrow

    jak został wyzwolony w 1944 to chyba 72 rocznica

Odśwież obrazek.

Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych lub zawierających wulgaryzmy.


 

REKLAMA
- 101,7fm / 106,0 fm - ONAIR


Zapraszamy na audycje:

foto

O tym się mówi... Poranna rozmowa na antenie KRP
2023-02-09 16:07:30 Kategoria:

Codziennie, od poniedziałku do piątku o godz. 8:12 polecamy "O tym się mówi..." poranną rozmowę w Katolickim Radiu Podlasie. Gośćmi Marcina Jabłkowskiego i Andrzeja...

więcej »


foto

Caritas dla niepełnosprawnych
2023-02-16 14:38:58 Kategoria:

Rozumiejąc potrzeby osób z niepełnosprawnością Caritas Diecezji Drohiczyńskiej od lutego 2010 r. prowadzi Diecezjalny Ośrodek Wsparcia dla Osób Niepełnosprawnych...

więcej »
foto

Serwer Dell T330 – nowoczesne rozwiązanie dla małych...
2023-02-16 12:21:10 Kategoria:

Sewer to niezawodne urządzenie powszechnie wykorzystywane w wielu firmach. Przede wszystkim sprzęt cechuje się wysoką wydajnością oraz gwarancją bezpieczeństwa...

więcej »
foto

Na jakie telewizory warto zwrócić uwagę?
2023-02-16 11:25:20 Kategoria:

Choć nie milkną dyskusję, jaki telewizor LED byłby najlepszy, czy może trafniejszym wyborem byłyby telewizory LCD, plazma czy też zaawansowane technologicznie modele....

więcej »
foto

Jak mierzyć postępy działań SEO?
2023-02-15 11:06:39 Kategoria:

SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe) jest to zestaw technik stosowanych do zwiększenia widoczności witryny internetowej w...

więcej »
foto

Na co zwrócić uwagę, kupując pościel?
2023-02-14 12:48:01 Kategoria:

Sypialnia jest tą częścią domu, w której szuka się relaksu i spokoju. Wchodząc do niej tuż przed snem, powinna dawać poczucie bezpieczeństwa i być oazą po nawet...

więcej »
foto

Dlaczego młodzi ludzie coraz częściej inwestują na...
2023-02-14 10:39:26 Kategoria:

Przyjrzymy się, jak wygląda inwestowanie w akcje. Jak przygotowują się do tego młodzi inwestorzy? Czy giełda jest dla każdego?

więcej »
foto

Jak zacząć przygodę z pływaniem?
2023-02-13 10:48:46 Kategoria:

Aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania zdrowia, jednak nie każda dyscyplina będzie odpowiednia dla wszystkich. Jedni z nas wolą sporty siłowe, inni spokojną...

więcej »

Łuków

w lewoKwiecień 2024w prawo
Pon Wt Śr Czw Pią So Nd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kondolencje

Najnowsze Informacje