R E K L A M A

util util util

Uczniowie z Tuchowicza z wizytą we Włoszech
2019-05-20 09:17:58 Artykuł czytany 374 razy

Uczniowie z Zespołu Szkół w Tuchowiczu biorą udział w projekcie Erasmus +. W ramach międzynarodowej współpracy, razem ze swoimi partnerami, spotkali się w maju we Włoszech.

Wizyta we Włoszech odbywała się w dniach 2 – 7 maja. Udali się tam uczniowie: Natalia Adamczyk, Aleksandra Gryczka, Michał Gryczka, Wiktoria Komorek i Paulina Stępniewska oraz nauczyciele języka angielskiego: dyrektor szkoły Bożena Stępniewska – Szewczak i Anna Skwarek. Gościli w szkole Liceo Luigi Garofano w Capui. Wizyta odbywała się w ramach projektu Erasmus+ Sharing European Cultural Heritage Through Digital Storytelling Wykorzystywanie technologii ICT do utrwalania i rozpowszechniania europejskiego dziedzictwa kulturowego.

To międzynarodowe spotkanie ponownie było okazją do wymiany doświadczeń, informacji na temat funkcjonowania systemu edukacji oraz codziennego życia w krajach partnerskich. Uczniowie, mieszkając w domach swoich włoskich kolegów, poznawali kulturę krajów południowych i doskonalili swoje umiejętności językowe. Po powrocie, nadesłali do nas przygotowaną przez siebie relację:

2 maja, czwartek

Drugi maja był dniem przeznaczonym na podróż. Wyruszyliśmy o godzinie 10:00. Najpierw podróż pociągiem z Łukowa do Warszawy, potem lot z Warszawy do Monachium, a następnie z Monachium do Neapolu. Z lotniska busem przejechaliśmy do szkoły Liceo Luigi Garofano w Capui, gdzie czekali na nas włoscy koledzy wraz z rodzicami. Po północy byliśmy już w domach, w których mieliśmy spędzić kilka najbliższych dni.

3 maja, piątek

Pierwszego dnia roboczego, o godzinie 9:00 przybyliśmy do szkoły Liceo Luigi Garofano, gdzie zostaliśmy ciepło powitani przez dyrektora oraz nauczycieli. Następnie oprowadzono nas po szkole. Wysłuchaliśmy krótkiego koncertu w szkole muzycznej Gesu Gonfalone. Budynek szkoły należał kiedyś do kościoła. Został wyremontowany i przystosowany do potrzeby szkoły. Kościół zamieniono w salę koncertową. Jest to miejsce o rewelacyjnej akustyce. Prezentowane były utwory muzyczne przy akompaniamencie tradycyjnych instrumentów takich jak dudy, kastaniety, akordeon i wiele innych.

Po koncercie, cała grupa udała się do sali konferencyjnej, gdzie każda z drużyn zaprezentowała zadanie projektowe - film na temat wybranego zjawiska dotyczącego dziedzictwa kulturowego, odgrywającego ważną rolę w danej społeczności oraz skomentowała krótko swój wybór. Następnym punktem programu był wykład profesora Vanni Miele na temat zjawiska powstawania dźwięków.

Około 14:00 zjedliśmy typowy włoski lunch. Była to wspaniała okazja do rozmowy oraz lepszego poznania się. Po obiedzie pojechaliśmy do amfiteatru, a właściwie jego ruin. Davide – jeden z włoskich uczniów- przekazał wszystkim bardzo wiele ciekawych informacji na temat powstania amfiteatru, okresu jego świetności i upadku. Naprawdę świetnie przygotował się do tego. Dobra robota Davide!

Następnie udaliśmy się do Pałacu Królewskiego w Casercie. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem wspaniałości, przepychu oraz wzniosłego stylu, jaki tam zobaczyliśmy. Znajduje się tam mnóstwo dzieł sztuki. Przed pałacem rozciąga się imponujących rozmiarów ogród pełen różnych gatunków roślin, rzeźb, zbiorników wodnych. Przechadzka wzdłuż alejki ogrodowej była niezwykle przyjemnym i relaksującym doświadczeniem po długim dniu.

O 20:00 wszyscy byli w domach, ale nie na długo. O 21:00 wszyscy uczestnicy projektu spotkali się i wspólnie spędzali czas śmiejąc się i żartując.

4 maja, sobota

Ten dzień spędziliśmy na zwiedzaniu malowniczych miejscowości nadmorskich będących częścią włoskiego dziedzictwa kulturowego, cieszących się ogromną popularnością wśród turystów.  Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Vietri sul Mare- miasta wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jest to miejsce słynące z produkcji wyrobów ceramicznych. Zwiedziliśmy siedemnastowieczny kościół w stylu późnego renesansu San Giovanni Battista. Następnie, spacerując,mogliśmy podziwiać piękne nadmorskie widoki.

Potem odbyliśmy rejs promem z Solerno do miejscowości Amalfi, miejsca będącego jednym z pierwszych w Europie, gdzie prowadzono produkcję papieru czerpanego (od 1268 roku ). W drodze podziwialiśmy piękne wybrzeże klifowe. W Amalfi zjedliśmy tradycyjną, włoską pizzę. Po smacznym posiłku poszliśmy zwiedzać miasto. Zwiedziliśmy katedrę Duomo di Amalfi z IX wieku, w której można odnaleźć elementy wielu stylów: romański, gotyk, barok oraz rokoko. Potem spacerowaliśmy uroczymi uliczkami miasteczka oraz kupowaliśmy pamiątki. Na chwilę zatrzymaliśmy się przy pięknej fontannie ,, Fontana di Sant’ Andrea. Następnie wszyscy udali się do muzeum papiernictwa - Museum Della Carta. P’. Muzeum papiernictwa powstało w 1969r w budynku dawnej drukarni. Tam mieliśmy okazję podjąć próbę własnoręcznego zrobienia  papieru. Po zwiedzaniu Amalfi wróciliśmy promem do Salerno, a następnie autobusem do Capui.

5 maja, niedziela

Trzeciego dnia pobytu we Włoszech mieliśmy dzień wolny, podczas którego sami mogliśmy zdecydować, co chcemy robić. Całą grupą jednogłośnie wybraliśmy zwiedzanie Neapolu. Około godziny 11.00 wszyscy zebraliśmy się przy jednej z ulic Neapolu. Pierwszym punktem naszego zwiedzania był plac Plebiscito, jeden z największych placów we Włoszech. Znajduje się tam Pałac Królewski. Następnie poszliśmy wzdłuż ulicy Via Toledo, która jest jedną z najstarszych, największych i najważniejszych ulic handlowych w Neapolu. Podziwialiśmy zabytkowe budynki. Potem zjedliśmy obiad we włoskiej restauracji, w której skosztowaliśmy włoskiego spaghetti oraz tradycyjnej pizzy - ,,margarity’’. Po posiłku, udaliśmy się do galerii handlowej Umberto ,a potem z uczniami nas goszczącymi rozjechaliśmy się do domów.

6 maja, poniedziałek

O 10.00 w szkole muzycznej "GESU' GONFALONE" rozpoczęły się warsztaty muzyczne. Uczniowie szkoły muzycznej prowadzili lekcje śpiewu. Razem śpiewaliśmy piosenki takie jak "Someone like you" - Adele albo "Hallelujah" - Jeff Buckley.

Następnie przeszliśmy do sali koncertowej, w której wysłuchaliśmy koncertu w wykonaniu uczniów tej szkoły. Byliśmy pod wrażeniem kilkudziesięcioosobowej orkiestry i śpiewu chóru. Przedstawiono nam tradycyjną muzykę z Capui i okolic. W przerwie występu zjedliśmy obiad, podczas którego mieliśmy okazję poznać artystów , którzy grali na instrumentach lub śpiewali. Zaprezentowano znane piosenki np. "Crazy in Love" - Beyonce , "We are the champions" - Queen itp.

Po koncercie mieliśmy czas wolny. Zgromadziliśmy się na placu i w grupkach rozmawialiśmy, opowiadając  sobie dowcipy i ucząc się wzajemnie łamańców językowych.  Powstało wtedy kilka zabawnych filmików. Później uczestnicy projektu pojechali do domów, aby przygotować się do kolacji pożegnalnej.

Uroczysta kolacja rozpoczęła o godzinie 18.30. Stół był zastawiony przysmakami kuchni włoskiej. Następnie uczniowie z Włoch uczyli nas tradycyjnych tańców ich kraju i regionu. W przerwach między poszczególnymi punktami przyjęcia dużo ze sobą rozmawialiśmy. Następnie mieliśmy możliwość przygotowania pizzy, spaghetti albo risotto pod okiem szefów włoskiej kuchni nadzorujących pracę uczniów technikum gastronomicznego, goszczących nas w tym dniu. Centralnym punktem spotkania było wręczenie certyfikatów oraz podziękowania dla wszystkich uczestników projektu. To były niezapomniane chwile ,a jawnie ronione łezki tylko to potwierdzają.

Po tkliwym pożegnaniu pojechaliśmy do domów uczniów nas goszczących, aby spakować się i wyspać ,bo samolot powrotny mieliśmy już o 6.00 rano.

7 maja, wtorek

Wtorek był dniem w pełni przeznaczonym na podróż. Pobudka nastąpiła, gdy jeszcze było ciemno, o 3.00. Wyruszyliśmy w podróż, aby po południu dotrzeć do Łukowa, gdzie czekali na nas stęsknieni rodzice. Wróciliśmy bardzo zmęczeni, ale wiele bogatsi o nowe doświadczenia.

Więcej zdjęć z wizyty uczniów z Tuchowicza we Włoszech można znaleźć na stronie szkoły.

AKup [ja]
wykop
Nasi reporterzy są do państwa dyspozycji: