Dlatego kiedy kilka lat temu przebudowywano stację Siedlce i przylegający do niej Plac Zdanowskiego, stwierdzono że stary pomnik warto zastąpić nowym – tym bardziej, że stan techniczny tego starego pozostawiał już wiele do życzenia. Powołane w tym celu stowarzyszenie, na czele którego stanął działacz kolejowej „Solidarności” Bogusław Olszewski, pozyskało do współpracy Instytut Pamięci Narodowej, projektantów, wykonawców i sponsorów. Odsłonięcie i poświęcenie pomnika miało miejsce w niedzielę (23 września) z udziałem licznych pocztów sztandarowych związkowych organizacji kolejarskich z całej Polski, menadżerów kolejowych spółek, ministra energii i lokalnych władz. – Chcieliśmy odnieść się do bohaterstwa tych ludzi w pełnym, prawdziwym kontekście historycznym. To, że udało się do tego doprowadzić, to dla mnie powód do dumy. Jestem bowiem kolejarzem w czwartym pokoleniu i na swój sposób oddaję tu hołd również swojemu dziadkowi – powiedział Bogusław Olszewski.
W przemówieniach podkreślano zarówno historyczne zasługi dawnych pokoleń kolejarzy, jak i rosnącą rolę kolei we współczesnym transporcie i gospodarce. Prezydent Siedlec Wojciech Kudelski eksponował dobrą współpracę kolei i miasta. Na kupionych po okazyjnej cenie terenach powstały bowiem tak potrzebne rozwiązania komunikacyjne jak obwodnica śródmieścia czy centrum przesiadkowe, a budowę tunelu pod torami w części sfinansowała PLK w ramach przebudowy stacji.
Na późniejszej konferencji prasowej członkowie zarządów kolejowych spółek mówili m. in. o perspektywach modernizacji siedleckiego dworca, zaawansowaniu przebudowy linii Warszawa-Lublin i LCS-u Terespol, perspektywie 3,5-krotnego zwiększenia przepustowości towarowego terminalu w Małaszewiczach i szansach na dodatkowe pociągi pasażerskie między Siedlcami a Warszawą. O sprawach tych napiszemy bardziej szczegółowo w tym tygodniu.
AB/ Siedlce [MSz]