R E K L A M A



MIASTO SIEDLCE

drukuj Prześlij znajomemu zgłoś błąd archiwum Cofnij
util util util
foto

Jak wysokie czy jak upakowane?
2020-02-21 17:21:37 Artykuł czytany 2209 razy


Jeszcze nie powstały, a już są przedmiotem sporu między deweloperem a miastem. W tle – jak to zwykle bywa – duże pieniądze i poważne argumenty urbanistyczne. Jak wysokie będą wieżowce planowane obok centrum przesiadkowego w Siedlcach?


Różnie się na nie mówi: „siedleckie city”, „dwie wieże”, albo „wieże Strusa”. Znajdują się dopiero na ekranach komputerów architektów, a już budzą zainteresowanie. Mają być bowiem jednymi z najwyższych budynków w Siedlcach. Większość wieżowców w mieście to wielkopłytowe dziesięciopiętrowce, tymczasem tutaj mówimy o budynkach kilkunastopiętrowych. Mają one stanąć obok stacji kolejowej, w bezpośrednim sąsiedztwie centrum przesiadkowego. Siedlecki deweloper, Konstanty Strus kupił ten teren w roku 2018 licząc na zainteresowanie klientów, którzy pracują w Warszawie lub często podróżują. Ale kiedy przyszło do szczegółowego projektowania, zaczęły się schody. – Miasto nie dotrzymuje słowa, ponieważ przed przetargiem dostałem wysokość 42 m i to było ogłoszone na stronie miasta. A w tej chwili według urzędu miasta ma być o 7 metrów niżej – powiedział w niedawnym wywiadzie dla Radia Podlasie Kontanty Strus i dodał, że zamierza się z miastem w tej sprawie „boksować”.    

Jeśli ktoś wyłożył pieniądze na określonych warunkach, a potem ma te warunki zmieniane, może się czuć wystawiony do wiatru. Z drugiej strony, takiego obniżenia nie robi się na podstawie jakiegoś widzimisię. Zapytaliśmy więc wydział gospodarki przestrzennej i budownictwa skąd się wzięły te różne wysokości: 42 i 35 metrów. – Przed zakupem tego terenu był przez osobę zainteresowaną złożony wniosek o sporządzenie decyzji o warunkach zabudowy. Żeby sprawdzić, jaka wysokość jest tam możliwa, została sporządzona analiza. Ze względu na naglący termin sprzedaży działki, zlecono to architektowi spoza urzędu, bo u nas, ze względu na ilość budynków, trwałoby to miesiąc lub półtora. Autor analizy określił wysokość na 42 m, tak jak było we wniosku inwestora – mówi naczelnik Barbara Kowal.
Miasto spieszyło się ze sprzedażą działki, bo kwota blisko 5 milionów złotych stanowiła cenne uzupełnienie napiętego inwestycjami budżetu (a z realizacją zaplanowanych dochodów z mienia miasto ma problemy od lat). Potem jednak pojawiły się wątpliwości, które wyszły na jaw, kiedy deweloper postanowił zmodyfikować planowaną inwestycję. – Ograniczeniem na tym terenie jest ilość miejsc parkingowych w stosunku do wysokiej zabudowy. Żeby wykorzystać tę wysokość, należy sporządzić decyzję środowiskową. Inwestor ją przeprowadził, ale w przepisach kolejność jest taka, że najpierw powinna być decyzja środowiskowa, a potem decyzja o warunkach zabudowy. Wynikało to z tego, że inwestor złożył drugi wniosek, na trochę zmieniony zakres inwestycji, który już zawierał decyzję środowiskową. Czyli po kolejnym wniosku, już z decyzją środowiskową, urząd opracował kolejną analizę i oparł się na wysokości budynku odmiennej od wysokości z wcześniejszej analizy – tłumaczy naczelnik Kowal.

Brzmi to bardzo zawile, ale w uproszczeniu problem sprowadza się do tego, ile nowych samochodów może „wchłonąć” najbliższa okolica. W budownictwie mieszkaniowym prawo wymaga, by na lokal mieszkalny przypadało miejsce parkingowe. Miasto daje do zrozumienia, że przeszkodą jest nie tyle wysokość planowanych wieżowców, co ilość lokali mieszkalnych. Mogłoby się pogodzić z wyższymi budynkami, gdyby zawierały mniej mieszkań o większym metrażu. Ale na rynku jest mniej nabywców na duże apartamenty, a więcej na mieszkania średnie i małe. Do tego dostosowują się deweloperzy. Więcej lokali to więcej samochodów, a więcej samochodów, to większe zatory na przyległych ulicach. W ostatnich latach budownictwo wielorodzinne w południowej części miasta bardzo się rozwinęło, przez co w godzinach szczytu ruch na ulicach Zbrojnej i Składowej odbywa się w żółwim tempie. Miasto zwyczajnie obawia się, że dołożenie kilkudziesięciu czy stu kilkudziesięciu kolejnych aut z dwóch wysokich budynków jeszcze ten stan pogorszy.

W tej chwili sytuacja jest zagmatwana, bo są dwie decyzje o warunkach zabudowy, opiewające na różną wysokość. Jak z tego wybrnąć? – Zdecydowaliśmy, że musimy skontrolować tę pierwszą decyzję na 42 m. Odbędzie się to tokiem administracyjnym – odpowiada naczelnik Kowal.

Inwestor nie zasypia gruszek w popiele i zamierza przekonywać urzędników i radnych, że pacta sunt servanda. Kto postawi na swoim – okaże się w najbliższych miesiącach.

fot. centrum przesiadkowe

AB [ja]
wykop
Nasi reporterzy są do państwa dyspozycji:

Adam Białczak
tel. 500 187 558
a.bialczak@radiopodlasie.pl
|
|
|
Monika Jabłkowska
tel. 512 111 737
jablkowska.m@radiopodlasie.pl
|
|
|
Andrzej Ilczuk
tel. 502 173 757
andrzej.ilczuk@radiopodlasie.pl
|
|
|
Kamil Skorupski
tel. 504 838 118
skorupski@radiopodlasie.pl

Komentarze

  • @SAD
    2020-02-23 21:03:01

    arrow

    Mów za siebie,bo chyba jako jedyny nie chcesz.Polecam przeprowadzkę na wieś.

  • Kierowca
    2020-02-23 16:35:17

    arrow

    Ale jaki problem z samochodami bo nie rozumiem? Tam mają być mieszkania dla pracujących w Warszawie i dojeżdżających pociągiem. Ilość samochodów znikoma. Parking podziemny pod budynkiem i po problemie. Właśnie w tak dobrze skomunikowanym miejscu powinny powstać najwyższe apartamentowce w mieście. Jakby jeszcze były specjalne pociągi Wawa-Mińsk-Siedlce. Z czasem dojazdu 1h to by w ogóle była bajka.

  • filip
    2020-02-23 10:41:54

    arrow

    @siedlczanin

    a co miasto do prywatnego parkowania mieszkańców? od regulacji parkingowych jest odpowiednie ustawienie infrastruktury drogi i małej architektury - kilka gazonów z kwiatami czy palików i nie ma dzikiego parkowania - to proste i tanie. ostatecznie niech SM ruszy ... i zacznie zakładać blokady.
    teraz przy każdym mieszkaniu obowiązkowo musisz wziąć garaż/miejsce - inaczej nikt Ci nic nie sprzeda.
    Niestety nie da się w Siedlcach kopać głęboko żeby robić wielopoziomowe garaże bo zaraz wszędzie jest woda.

  • SAD
    2020-02-22 17:04:11

    arrow

    nie chcemy wysokiej zabudowy!!!!!!

  • Siedlczanin
    2020-02-22 14:55:00

    arrow

    Teraz krytyka miasta... A jak pobuduje, ludzie, będą parkować na parkingu dla jeżdżących PKP. Nie będzie gdzie parkować. Będą codziennie tam korki, to krytyka miasta znowu...
    Czemu zgodzili się na budowę, czemu miejsc nie ma itd...
    Mało problemów jest na osiedlach spółdzielczych?
    Gdzie praktycznie wszędzie, masz zastawione wszystkie krawężniki.
    Każdy skrawek ziemi jest nastawiony autami.
    A budując taki wieżowiec, chyba można wybudować nowoczesny parking podziemny dla takiej ilości miejsc...

  • Siedlczanin
    2020-02-22 14:52:24

    arrow

    Teraz krytyka miasta... A jak pobuduje, ludzie, będą parkować na parkingu dla jeżdżących PKP. Nie będzie gdzie parkować. Będą codziennie tam korki, to krytyka miasta znowu...
    Czemu zgodzili się na budowę, czemu miejsc nie ma itd...
    Mało problemów jest na osiedlach spółdzielczych?
    Gdzie praktycznie wszędzie, masz zastawione wszystkie krawężniki.
    Każdy skrawek ziemi jest nastawiony autami.
    A budując taki wieżowiec, chyba można wybudować nowoczesny parking podziemny dla takiej ilości miejsc...

  • flix
    2020-02-22 13:47:06

    arrow

    i ta naczelnik tak bez krępacji mówi że puściła niepewny dokument bo w kasie miasta brakowało pieniędzy? to się w zasadzie chyba nadaje do prokuratury? na miejscu dewelopera zagrałbym ostrzej - albo zgoda albo transakcja do anulacji + odsetki ustawowe i zawiadomienie do prokuratora

  • Tuki
    2020-02-22 09:27:21

    arrow

    Te tłumaczenia miasta są zupełnie od czapy! Widać że jakoś nie w smak im wysoka zabudowa. Niech lepiej przestaną kręcić i nie ograniczają rozwoju miasta. A budowa coraz wyżej to naturalna kolej rzeczy przy szybkim rozwoju.

  • wiadomo
    2020-02-22 09:21:40

    arrow

    jak to było z tymi warunkami zabudowy za poprzednich rządów dla niektórych "deweloperów". :-)

  • mivx
    2020-02-21 20:30:36

    arrow

    i tak dobrze że łaskawie urzędasy zgadzają się że może cokolwiek wybudować - wszak mogliby teraz powiedzieć że to miejsce na wielką fontannę - a co!

  • Rozsądny
    2020-02-21 19:36:34

    arrow

    Miasto bardzo rozsądnie podchodzi do sprawy. Deweloper myśl i tylko o zysku. Problem z krokami i brakiem miejsc parkingowych zrzuca się na miasto i pozostałych mieszkańców.

  • .
    2020-02-21 19:08:29

    arrow

    Mało wiarygodne tłumaczenie miasta.Niedawno oddano w tym miejscu tunel pod torami,dociągnięto obwodnicę wewnętrzna oddano parking który ponoć jest nie do końca zajęty i co? nadal będą problemy z dojazdem i parkowaniem?Więc po co te nakłady wielomilionowe na infrastrukturę.Wydaje mi się że problemem jest zmiana władzy,która jest teraz mniej przychlna deweloperowi.Powinno zostać te 42m a nawet więcej.Te 7m to pewnie ze 2 piętra więc o co chodzi miastu?niech nie blokują budowy.

  • tfu
    2020-02-21 18:06:46

    arrow

    może zamiast ograniczać inwestorów, miasto zacznie myśleć do przodu i budować infrastrukturę na poziomie miasta rozwijającego się?

Odśwież obrazek.

Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych lub zawierających wulgaryzmy.




- 101,7fm / 106,0 fm - ONAIR


Zapraszamy na audycje:

foto

O tym się mówi... Poranna rozmowa na antenie KRP
2023-02-09 16:07:30 Kategoria:

Codziennie, od poniedziałku do piątku o godz. 8:12 polecamy "O tym się mówi..." poranną rozmowę w Katolickim Radiu Podlasie. Gośćmi Marcina Jabłkowskiego i Andrzeja...

więcej »


foto

Caritas dla niepełnosprawnych
2023-02-16 14:38:58 Kategoria:

Rozumiejąc potrzeby osób z niepełnosprawnością Caritas Diecezji Drohiczyńskiej od lutego 2010 r. prowadzi Diecezjalny Ośrodek Wsparcia dla Osób Niepełnosprawnych...

więcej »
foto

Serwer Dell T330 – nowoczesne rozwiązanie dla małych...
2023-02-16 12:21:10 Kategoria:

Sewer to niezawodne urządzenie powszechnie wykorzystywane w wielu firmach. Przede wszystkim sprzęt cechuje się wysoką wydajnością oraz gwarancją bezpieczeństwa...

więcej »
foto

Na jakie telewizory warto zwrócić uwagę?
2023-02-16 11:25:20 Kategoria:

Choć nie milkną dyskusję, jaki telewizor LED byłby najlepszy, czy może trafniejszym wyborem byłyby telewizory LCD, plazma czy też zaawansowane technologicznie modele....

więcej »
foto

Jak mierzyć postępy działań SEO?
2023-02-15 11:06:39 Kategoria:

SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe) jest to zestaw technik stosowanych do zwiększenia widoczności witryny internetowej w...

więcej »
foto

Na co zwrócić uwagę, kupując pościel?
2023-02-14 12:48:01 Kategoria:

Sypialnia jest tą częścią domu, w której szuka się relaksu i spokoju. Wchodząc do niej tuż przed snem, powinna dawać poczucie bezpieczeństwa i być oazą po nawet...

więcej »
foto

Dlaczego młodzi ludzie coraz częściej inwestują na...
2023-02-14 10:39:26 Kategoria:

Przyjrzymy się, jak wygląda inwestowanie w akcje. Jak przygotowują się do tego młodzi inwestorzy? Czy giełda jest dla każdego?

więcej »
foto

Jak zacząć przygodę z pływaniem?
2023-02-13 10:48:46 Kategoria:

Aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania zdrowia, jednak nie każda dyscyplina będzie odpowiednia dla wszystkich. Jedni z nas wolą sporty siłowe, inni spokojną...

więcej »

Siedlce

w lewoKwiecień 2024w prawo
Pon Wt Śr Czw Pią So Nd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Kondolencje

Najnowsze Informacje