Kierowcy
Przejazdy kolejowe – nadal zbierają żniwo
2015-09-04 16:09:20 Artykuł czytany 1139 razy
W zeszłym roku doszło do ponad 34 970 tysięcy wypadków drogowych. Wśród nich są także te, które wydarzyły się na przejazdach kolejowych. Faktem jest, że stanowią one stosunkowo niewielki odsetek wypadków, ale ich skutki zawsze są tragiczne. Liczba ofiar przypadająca na pojedynczy wypadek jest kilkukrotnie wyższa.
Niestrzeżone, czyli niebezpieczne?
Przejazdy kolejowe w Polsce są podzielone na kategorie, uzależnione od stopnia zabezpieczeń, które się przy nich znajdują. Najlepiej strzeżonymi są przejazdy kategorii A, z rogatkami lub bez, na których ruch sterowany jest sygnałami nadawanymi przez pracowników kolei. Następnie przejazdy kategoii B, posiadające samoczynną sygnalizację świetlną oraz półrogatki. Kategorii C, z sygnalizacją świetlną samoczynną lub uruchamianą przez pracowników kolei. Kategorii D, które nie posiadają rogatek, ani samoczynnej sygnalizacji świetlnej. Nie trudno się domyślić, że to właśnie na tych niestrzeżonych przejazdach dochodzi do największej liczby wypadków. Niemniej, kluczowa jest tutaj brawura użytkowników dróg. Niestety nadal wiele osób mniej lub bardziej świadomie ignoruje przepisy ruchu drogowego. W ciągu minionych 12 miesięcy w wyniku nieprzestrzegania przepisów na przejazdach kolejowo-drogowych poszkodowanych zostało 69 osób. Wskutek wtargnięcia na tory w miejscach niedozwolonych ucierpiało 241 pieszych.
Kto jest winny?
W zdecydowanej większości wina za spowodowanie wypadku na przejeździe kolejowym leży po stronie kierowców. – Zdradliwa może okazać się rutyna. Niektórzy kierowcy jeżdżą "na pamięć" i pokonują przejazd nieuważnie, będąc przyzwyczajonymi, że w danym miejscu pociągi rzadko kursują. – mówi Agnieszka Kaźmierczak, Yanosik.pl – Czasem winny jest pośpiech i niecierpliwość, ale w grę mogą wchodzić też inne czynniki, jak chociażby zmęczenie. – dodaje A. Kaźmierczak.
W starciu z rozpędzonym pociągiem zarówno kierowca, jak i pasażerowie mają bardzo małe szanse na wyjście z wypadku bez szwanku. Masa samej lokomotywy to ok. 80 ton. Przyjmując, że przeciętny samochód osobowy waży 1,3 tony, zderzenie z lokomotywą jest równoznaczne ze zderzeniem z 60 autami naraz.
A zazwyczaj lokomotywa ciągnie za sobą jeszcze kilka, albo i kilkanaście wagonów. Maszynista, który zauważy samochód wjeżdżający na przejazd kolejowy może podjąć próbę nagłego hamowania, ale mimo to prawdopodobieństwo uniknięcia kolizji jest niskie. Droga hamowania dla składu jadącego z prędkością 100-120 km/h wynosi nawet kilometr.
Co zrobić, by wypadków było mniej?
Z roku na rok można zauważyć spadek liczby wypadków na przejazdach kolejowych. Od 2011 roku liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą, a osób poszkodowanych o 44%. W 2014 roku na przejazdach zanotowano o 14% mniej wypadków niż w 2013. Duże znaczenie ma tutaj uświadamianie kierowców o skutkach niezachowania ostrożności na przejazdach. Stanowi to cel ogólnopolskiej kampanii Bezpieczny Przejazd – "Zatrzymaj się i żyj!". W tym roku wystartowała ona pod hasłem "Szlaban na ryzyko!". Oprócz emitowania spotów informacyjnych, prowadzi także spotkania w szkołach i przedszkolach, jak również przeprowadza akcje na przejazdach, prezentując symulacje kolizji, które mają przemówić do wyobraźni kierowców i pieszych.
W zmniejszeniu liczby wypadków mogą także pomóc programy do nawigacji, które przypominają
o przejazdach. – Na mapie w aplikacji oprócz lokalizacji fotoradarów, wypadków czy kontroli prędkości, znajdują się także punkty POI przejazdów kolejowych, zarówno strzeżonych, jak i niestrzeżonych. – mówi Agnieszka Kaźmierczak, Yanosik.pl – Po kliknięciu w daną ikonę wyświetlane są informacje o akcji Bezpieczny przejazd, której jesteśmy partnerem. – dodaje.
Bardzo istotna jest też modernizacja infrastruktury kolejowej. Polskie Linie Kolejowe już napoczątku 2013 roku rozpoczęły wprowadzanie w życie planu modernizacji przejazdów kolejowych w ramach projektu unijnego "Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na przejazdach kolejowych – etap I". Zaplanowano wprowadzenie modyfikacji na 231 przejazdach kolejowych znajdujących się na 68 liniach w całej Polsce, w celu podwyższenie kategorii przejazdów, oraz wymiany wyeksploatowanych już urządzeń.
Źródło: Creandi
[MSz]
Zobacz także
- Zdjęcia z budowy autostrady A2 na...
- Maszyna TBM będzie transportowana w...
- Zadbajmy o bezpieczeństwo na drodze...
- Infrastruktura pod wojskowe ciężary
- Już od 17 września zmiany w...
- Trwa protest przewoźników w rejonie...
- Trwa protest przewoźników w...
- Wprowadzamy docelowe nazwy węzłów
- Ruszasz w podróż w czasie upału?...
- Działania „Kaskadowy pomiar...
Komentarze
Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych lub zawierających wulgaryzmy.
Zapraszamy na audycje:
O tym się mówi... Poranna rozmowa na antenie KRP
2023-02-09 16:07:30 Kategoria:
Codziennie, od poniedziałku do piątku o godz. 8:12 polecamy "O tym się mówi..." poranną rozmowę w Katolickim Radiu Podlasie. Gośćmi Marcina Jabłkowskiego i Andrzeja...
więcej »- Jak wspierać osoby z chorobą... 2022-12-13 13:12:00 Kategoria:
- Radiowa nowenna przed jubileuszem... 2022-12-07 10:16:34 Kategoria:
- Festyn z okazji 30-lecia KRP w... 2022-11-25 10:54:35 Kategoria:
Caritas dla niepełnosprawnych
2023-02-16 14:38:58 Kategoria:
Rozumiejąc potrzeby osób z niepełnosprawnością Caritas Diecezji Drohiczyńskiej od lutego 2010 r. prowadzi Diecezjalny Ośrodek Wsparcia dla Osób Niepełnosprawnych...
więcej »Serwer Dell T330 – nowoczesne rozwiązanie dla małych...
2023-02-16 12:21:10 Kategoria:
Sewer to niezawodne urządzenie powszechnie wykorzystywane w wielu firmach. Przede wszystkim sprzęt cechuje się wysoką wydajnością oraz gwarancją bezpieczeństwa...
więcej »Na jakie telewizory warto zwrócić uwagę?
2023-02-16 11:25:20 Kategoria:
Choć nie milkną dyskusję, jaki telewizor LED byłby najlepszy, czy może trafniejszym wyborem byłyby telewizory LCD, plazma czy też zaawansowane technologicznie modele....
więcej »Jak mierzyć postępy działań SEO?
2023-02-15 11:06:39 Kategoria:
SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe) jest to zestaw technik stosowanych do zwiększenia widoczności witryny internetowej w...
więcej »Na co zwrócić uwagę, kupując pościel?
2023-02-14 12:48:01 Kategoria:
Sypialnia jest tą częścią domu, w której szuka się relaksu i spokoju. Wchodząc do niej tuż przed snem, powinna dawać poczucie bezpieczeństwa i być oazą po nawet...
więcej »Dlaczego młodzi ludzie coraz częściej inwestują na...
2023-02-14 10:39:26 Kategoria:
Przyjrzymy się, jak wygląda inwestowanie w akcje. Jak przygotowują się do tego młodzi inwestorzy? Czy giełda jest dla każdego?
więcej »Jak zacząć przygodę z pływaniem?
2023-02-13 10:48:46 Kategoria:
Aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania zdrowia, jednak nie każda dyscyplina będzie odpowiednia dla wszystkich. Jedni z nas wolą sporty siłowe, inni spokojną...
więcej »Co, gdzie, kiedy
Pon | Wt | Śr | Czw | Pią | So | Nd |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Ostatnio komentowane
- Do Zabuża po nowym asfalcie
- Protest przewoźników w Koroszczynie
- Wręczono Nagrody Starosty Siedleckiego /ZDJĘCIA/
- Wozy bojowe amerykańskiej armii w Sokołowie Podlaskim
- Zmarł wieloletni komendant garwolińskiego hufca ZHP
- Emerytowani nauczyciele otrzymali ,,Pochodnie oświaty’’
- Czy w Łaskarzewie odkopano średniowieczną drewnianą drogę?
- 600-lecie Garwolina
- Czy w Łukowie może powstać galeria handlowa?
- Kościół na Brzeskiej po remoncie robi wrażenie!