Prostopadle do szprychy nr 4 powstanie również nowy kolejowy odcinek Fronołów-Biała Podlaska-Milanów, czyli kolejowy „spinacz”. To właśnie po nim pociągi pojadą w bezpośredniej relacji Białystok-Biała Podlaska-Lublin, co znacznie usprawni podróże na tzw. ścianie wschodniej. Trasa liczyć będzie 95 km długości i pozwoli na podróż z prędkością do 160 km/h.
Korzyści dla pasażerów są niezaprzeczalne. Dzięki inwestycjom spółek PKP Polskie Line Kolejowe i CPK, które zostały przewidziane w ramach szprychy nr 4, pasażerowie dojadą szybciej np. do Siedlec (w 50 minut) i do Białej Podlaskiej (w 1 godz. 30 min). Z kolei podróż między Białymstokiem a Lublinem skróci się trzykrotnie i wyniesie 2 godz.
– Bardzo istotnie usprawni się skomunikowanie z centrum Polski m.in. Siedlec i Białej Podlaskiej. Szprycha nr 4 skokowo poprawi dostępność Podlasia Południowego. Białystok i Lublin, czyli miasta wojewódzkie, między którymi podróż pociągiem nie jest dzisiaj możliwa bez przesiadki, zyskają bezpośrednie połączenie kolejowe - mówi Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK.
To wszystko w ramach kolejowej części Programu CPK, która zakłada budowę 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy.
– Założenia są takie, że z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce. Dzisiaj charakteryzuje się on niedostatecznym rozwojem kolei i opiera w nadmierny sposób na infrastrukturze drogowej – mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK.
W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa - CPK – Łódź. Pozostałe inwestycje kolejowe wpisane są w horyzont czasowy do 2040 r.
Każda z 10 kolejowych „szprych”, prowadzących do CPK, składać się będzie z nowych odcinków sieci oraz z wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Na potrzeby budowy tego kolejowego systemu doszło do podziału zadań inwestycyjnych między spółki CPK i PKP PLK.
29 kwietnia br. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie na mocy którego każdy z nowych odcinków torów, którymi pociągi dojadą do CPK i Warszawy, otrzymał numer i został włączony do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym. Tego dnia na konferencji na stacji Łódź Fabryczna premier RP Mateusz Morawiecki przedstawił założenia Programu Kolejowego CPK. – Zależy nam, żeby mieszkańcy wszystkich regionów w Polsce, z miast i wsi mieli równy dostęp do kolei, żeby mogli wygodnie podróżować do każdego zakątka kraju. Te inwestycje zapewnią szkielet systemu transportowego państwa – mówił premier.
Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało rozebranych ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczo-Siarkowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.
Więcej informacji o korzyściach dla regionu wynikających z inwestycji w ramach szprychy nr 4 znajdą Państwo w załączonej prezentacji i na infografice.


Inf. pras.
[MSz]