W piątek 19 maja odbyło się jubileuszowe spotkanie byłych i obecnych parowników PKS. Nie zabrakło też oczywiście wielu gości. Obchody jubileuszu rozpęczniałą Msza Święta w kościele Podwyższenia Krzyża Świętego. Po niej dokonano poświecenia najnowszego busa, który dołączył do Floty Sienkiewiczowskiej. Nazwano go „Janko Muzykant”. Kolejnym punktem obchodów było spotkanie w auli I LO. Przypomniano historię powstania PKS w Łukowie oraz wręczono puchary byłym i obecnym pracownikom firmy. Wyróżnienia te otrzymały osoby, które pracują w PKS od ponad 40 lat. Jak przystało na jubileuszowe spotkanie nie zabrakło również okolicznościowych wystąpień zaproszonych gości, którzy życzyli firmie kolejnych bardzo dobrych lat i kolejnych jubileuszy. Uroczystszy uświetnił występ Zespołu Pieśni i Tańca Ziemi Łukowskiej „Łukowiacy”, a dyrektor Zespołu Grzegorz Rzymowski podziękował również pracownikom PKS za lata współpracy. To przecież autokarami łukowskiej spółki „Łukowiacy” jeżdżą na występy w kraju i zagranicą.
__________________________
50 lat PKS Łuków:
Początki Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Łukowie sięgają roku 1965. Wówczas powstała w mieście Placówka Terenowa PKS, podległa organizacyjnie I Oddziałowi w Lublinie. Odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na środki transportu było powołanie Oddziału PKS w Łukowie, na mocy uchwały z dnia 30 maja 1967 roku przez Prezydium Rady Narodowej w Lublinie. Oddział swoją samodzielną działalność rozpoczął w dniu 1 października 1967 roku.
Z chwilą powstania, PKS stał się posiadaczem 1 autobusu, 16 samochodów ciężarowych "Star", 1 samochodu "Żubr". Na koniec 1967r.dysponował już 36 autobusami, 46 samochodami ciężarowymi, 1 przyczepą autobusową i 18 przyczepami ciężarowymi. Pod koniec roku 1967 powstał dworzec PKS z 3 stanowiskami odjazdowymi przy ul. Staropijarskiej. Obecnie dworzec znajduje się w tym samym miejscu, jednak uległa zmianie liczba stanowisk, została ona powiększona do 11. Aby tabor samochodowy był odpowiednio eksploatowany Oddział PKS musiał w miarę możliwości przygotować zaplecze techniczne, place postojowe oraz odpowiednią ilość mechaników samochodowych. I tak w latach 1967-1970 wybudowano i zakupiono:
1. Stację paliw
2. Utwardzono plac postojowy
3. Rozpoczęto budowę wiaty naprawczej
4. Zakupiono wiele urządzeń usprawniających naprawę pojazdów.
Kolejne lata to sukcesywny rozwój firmy. W latach 1968 – 1977 nastąpił czterokrotny wzrost świadczonych usług w transporcie osobowym i towarowym, na który znaczący wpływ miała oczywiście zwiększona flota samochodowa, ale również lepsza organizacja pracy brygad remontowych oraz polepszenie warunków ich pracy, m.in. dzięki wybudowaniu nowej hali napraw. Stały dopływ nowych kadr, również pozytywnie wpłynął na rozwój przedsiębiorstwa.
Lata 80 –te to także lata dynamicznego rozwoju przedsiębiorstwa, zarówno przewozów osobowych jak i towarowych. Systematycznie zwiększała się liczba obsługiwanych linii w ramach rozkładu jazdy oraz liczba wyjazdów turystycznych. Rosło zapotrzebowanie na przewóz towarów. Oddział PKS systematycznie doposażano w autobusy i samochody ciężarowe.
W roku 1985 PKS w Łukowie posiadał 107 autobusów, 100 samochodów ciężarowych oraz zatrudniał 500 pracowników. W latach 80 przeprowadzono też wiele inwestycji: wybudowano myjnię samochodową, zmodernizowano stację paliw, halę napraw, plac postojowy oraz budynek administracyjny. Oddano także do użytku blok mieszkalny dla pracowników PKS przy ulicy Siedleckiej.
Wejście Polski na drogę gospodarki wolnorynkowej nie przeszło bez echa również w komunikacji łukowskiej. Niestety pozostawiło to głęboki uszczerbek na firmie. Niejasne prawo pracy, a także dzika konkurencja nie pozwały odnaleźć się na otwartym rynku większości przedsiębiorstw komunikacyjnych w kraju. W roku 1995 zatrudnienie w firmie radykalnie zmalało do 318 pracowników.
We wrześniu 1998 roku decyzją wojewody siedleckiego Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Łukowie zostało przekształcone w spółkę skarbu państwa pod nazwą Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Łukowie S.A. Firma wprowadziła kilka kluczowych z perspektywy czasu działań, które oddziaływają na dotychczasową kondycję spółki. Działania te otworzyły firmę na "zewnątrz". Spółka dotychczas postrzegana jako stricte przewozowa, stała się przedsiębiorstwem wielousługowym.
W latach 2000 podstawową działalność Spółki stanowiły przewozy pasażerskie realizowane w ramach rozkładu jazdy, w tym przewozy szkolne. Poza tym usługi również obejmowały przewozy turystyczne, zagraniczne i krajowe, przewozy pracownicze oraz przewozy okolicznościowe. Z uwagi na rosnącą z roku na rok popularność przewozów turystycznych zaczęto rozwijać tabor w tym kierunku.
Rok 2010 przyniósł wiele zmian. Dotychczasowy właściciel firmy tj. Skarb Państwa, przekazał pełny pakiet akcji powiatowi łukowskiemu. Ówczesna firma dysponowała 89 autobusami, a przewóz pasażerski, krajowy i zagraniczny był jego domeną. Oprócz tego świadczyła usługi w zakresie naprawy pojazdów samochodowych, diagnostycznych przeglądów samochodowych oraz sprzedaży części zamiennych, akcesoriów samochodowych i paliwa najwyższej jakości.
Rok 2013 to m.in. otwarcie najnowocześniejszej w regionie myjni przystosowanej dla samochodów ciężarowych i autobusów. Modernizacji doczekała się także stacja diagnostyczna, która została rozbudowana oraz unowocześniona. 24 kwietnia 2014r. odbyło się oficjalne otwarcie łukowskiego Oddziału Terenowego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Białej Podlaskiej, który jest pierwszą tego typu placówką w Polsce.
Obecnie firma świadczy następujące usługi:
Przewozów pasażerskich kursowych i turystycznych
Myjnię samochodową
diagnostyczne
Sprzedaży paliw
Serwis klimatyzacji i wulkanizacji
Naprawcze samochodów osobowych i ciężarowych, autobusów i maszyn rolniczych
Wynajem powierzchni biurowych i reklamowych
Pomoc drogową
Obecnie PKS w Łukowie S.A. zatrudnia prawie 200 osób, posiada 100 autobusów. Przewozi 2,8 mln pasażerów rocznie czyli tyle ile mieszkańców liczy Rzym. Autobusy łukowskiej firmy przejeżdżają rocznie 4 mln 124 tys. kilometrów co przekłada się na aż 102 okrążenia kuli ziemskiej po równiku wykonane przez jeden autobus.
Od lat trwa też konsekwentna wymiana zużytego taboru. Tylko w 2016 firma zakupiła 14 autobusów, w tym dwa nowoczesne autokary turystyczne VDL Futura. Pierwszy Quo vadis, który zapoczątkowało obchody Roku Henryka Sienkiewicza oraz drugi Krzyżacy, który ten rok zakończył. W chwili obecnej flota Henryka Sienkiewicza liczy 9 nowoczesnych i komfortowych autobusów.
AKup [MSz]