Modernizowany odcinek jest ważnym, punktem dla rozwoju Polski Wschodniej, pod względem towarowym, ponieważ wpisuje się w nowy jedwabny szlak. Zmodernizowany szlak to większa prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz pociągów towarowych, która ma wzrosnąć do 120 km/h. Przedsięwzięcie to również szansa na nowe miejsca pracy
w regionie.
Tomasz Gontarz, pełnomocnik wojewody lubelskiego ds. rozwoju infrastruktury kolejowej powiedział, że większy ruch pociągów ze wschodu na zachód doprowadzi do, zwiększenia ilości przeładowywanych towarów na stacjach Małaszewicze, Kobylany. – Nie ulega wątpliwości, że jeśli poprawimy przepustowość na tej linii i zwiększymy prędkość pociągów, to pojawią się nowe miejsca pracy – wyjaśnił Tomasz Gontarz.
- W ostatnim czasie dużo się mówi o modernizacji Małaszewicz - infrastruktury kolejowej zaniedbanej przez dziesięciolecia. Ostatnio pojawiły się doniesienia, że Chińczycy chcą wozić swoje towary przez Budapeszt. Trochę tak jakby uciekają od nas. A chcąc wozić towary przez Budapeszt, tamtejszą infrastrukturę trzeba byłoby wybudować od początku - zauważa Tomasz Gontarz. – My tę infrastrukturę już mamy. Mamy gigantyczny port w Małaszewiczach, który wprawdzie wymaga inwestycji, ale właśnie te inwestycje robimy i modernizujemy szlak– wyjaśnił pełnomocnik wojewody Tomasz Gontarz.
Jak powiedział Adam Chodziński, zastępca prezydenta miasta Biała Podlaska, przebudowa tego odcinka to bardzo ważne i długo oczekiwane przedsięwzięcie, także w zakresie infrastruktury miejskiej. – Od dwóch lat prowadziliśmy rozmowy z PKP PLK, dotyczące rozwiązania komunikacyjnego w ciągu ulicy Lubelskiej i Łomaskiej. – powiedział wiceprezydent. Inwestycja wpłynie na poprawę komunikacji południowej części miasta z centrum. Wybudowany zostanie wiadukt w ciągu drogi wojewódzkiej 812, który poprawi bezpieczeństwo kierowców. Na całej linii na 5 przejazdach kolejowo-drogowych powstanie nowa nawierzchnia, oświetlenie i monitoring
Modernizacja rozpocznie się 11 marca. Pasażerowie będą musieli się liczyć z utrudnieniami na trasie Biała Podlaska – Terespol. Środki na modernizację tego szlaku pozyskano dzięki wsparciu Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu to kwota ponad 555 milionów złotych.
W tym tygodniu w Białej Podlaskiej odbyło się spotkanie na którym obecni byli m. in.: przedstawiciele PKP PLK oraz przedstawiciele firmy, która zajmie się modernizacją.
--------------------
Inwestycja obejmuje głównie modernizację i przebudowę trzech stacji w Białej Podlaskiej, Małaszewiczach i Terespolu oraz przystanku Biała Podlaska Rozrządowa. Zwiększy się na nich komfort obsługi podróżnych. Na peronach będą nowe wiaty, ławki i oświetlenie. Czytelne oznakowanie oraz tablice informacyjne ułatwią orientację. Zamontowany zostanie nowoczesny system nagłośnienia, a nad bezpieczeństwem czuwać będą kamery monitoringu. Wszystkie obiekty dostosowane zostaną do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W Małaszewiczach i Terespolu podróżni będą mogli skorzystać z wind, natomiast w Białej Podlaskiej zaplanowano wygodny podjazd.
Modernizacja stacji obejmie urządzenia sterowania ruchem kolejowym i system telekomunikacji. Nowe Lokalne Centrum Sterowania Terespol, wyposażone w komputerowe urządzenia, zagwarantuje bezpieczną i sprawną jazdę pociągów. Wymienionych zostanie również 113 rozjazdów. Przebudowana będzie sieć trakcyjna oraz tory. Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Zmodernizowany tor i wzmocnione obiekty inżynieryjne pozwolą na prowadzenie ciężkich składów towarowych (o nacisku do 221 kN/oś). Poprawi się konkurencyjność kolei w transporcie towarów przez wschodnią granicę.
Projekt „Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na linii kolejowej E20 Siedlce – Terespol dla zadania pn. „Prace na linii kolejowej E20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” finansowany jest z instrumentu unijnego CEF.
Dokończenie inwestycji planowane jest w 2020 roku
ICH/Biała Podlaska
źródło www.rynek-kolejowy.pl
www.plk-sa.pl