R E K L A M A



MIASTO SIEDLCE

drukuj Prześlij znajomemu zgłoś błąd archiwum Cofnij
util util util

Podzielone opinie o gimnazjach
2015-11-28 13:30:32 Artykuł czytany 1133 razy


Czy likwidacja gimnazjów to dobry pomysł? Siedlecki samorząd chciał wystosować do rządu list z prośbą o przemyślenie planowanej reformy i przypomnieniem osiągnięć swoich gimnazjów. Wycofał się jednak z tego, uznając duże różnice zdań w radzie miasta i konieczność głębszego przedyskutowania sprawy.


O wstrzymanie się z apelem do rządu prosił radny Andrzej Koc: – W przygotowanym liście zostały zawarte dwie różne rzeczy. Ja osobiście jestem za likwidacją gimnazjów, ale popieram doszacowanie subwencji oświatowych. Lepiej więc byłoby sformułować dwa osobne pisma.

Stanowisko takie poparła większość radnych i punkt wycofano z porządku obrad. Wypracowanie jednej linii w sprawie przyszłości gimnazjów może być jednak trudne, bo w samej radzie miasta panuje spora rozbieżność poglądów.

 – Nie byłem zwolennikiem ich powoływania, ale teraz wyniki międzynarodowych badań pokazują, że zaczęło się tam dziać dobrze. Gimnazja mają swoje problemy, ale nie można powiedzieć, że nie realizują stawianych przed nimi zadań edukacyjnych – powiedział Radiu Podlasie radny Mariusz Dobijański.

Co ciekawe, obydwaj cytowani radni są zawodowo związani z oświatą. Widać więc, jak skomplikowana będzie kwestia ewentualnej zmiany systemu, skoro nie ma w tej kwestii jednomyślności nawet w samym środowisku szkolnym.

AB/Siedlce/DJ

wykop
Nasi reporterzy są do państwa dyspozycji:

Adam Białczak
tel. 500 187 558
a.bialczak@radiopodlasie.pl
|
|
|
Monika Jabłkowska
tel. 512 111 737
jablkowska.m@radiopodlasie.pl
|
|
|
Andrzej Ilczuk
tel. 502 173 757
andrzej.ilczuk@radiopodlasie.pl
|
|
|
Kamil Skorupski
tel. 504 838 118
skorupski@radiopodlasie.pl

Komentarze

  • rodzic
    2015-11-29 23:51:46

    arrow

    Zostawmy gimnazja, nie ulegajmy stereotypom, że jest tam źle. Wiele przez lata dopracowano, to były duże pieniądze. Teraz, kiedy wszystko dobrze funkcjonuje, komuś przyszło do głowy-by to rujnować. Ale na zmiany potrzebne będą miliardy, gdyż reforma będzie musiała objąć aż trzy różne typy szkół.

  • Pedagog
    2015-11-29 19:54:39

    arrow

    Jędrzejewiczowska reforma szkolnictwa – reforma polskiego systemu szkolnictwa (podstawowego i ponadpodstawowego), opracowana przez ministra Janusza Jędrzejewicza, wdrażana od lipca 1932, której zasady obowiązywały do 1948.
    Reformę szkolną opracował i wcielił w życie Janusz Jędrzejewicz, ówczesny Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Była ona efektem dążeń władz Polski po uzyskaniu niepodległości w 1918 r. do opanowania programowego i organizacyjnego chaosu w szkolnictwie polskim będącego pozostałością po czasach zaborów (akty prawne z lat 1919-1931 nie zagwarantowały szkolnictwa jednolitego w całym kraju). Przygotowana reforma została uchwalona przez Sejm 11 marca 1932 roku.
    Ustawa szkolna ujednolicała w znacznym stopniu szkoły średnie umożliwiając również wstęp na wyższe uczelnie absolwentom liceów zawodowych. Reforma ustanawiała powszechny obowiązek szkolny na szczeblu szkoły powszechnej (odpowiednik dzisiejszej szkoły podstawowej).
    Następnym etapem była sześcioklasowa szkoła ogólnokształcąca, którą podzielono na dwa etapy: czteroletnie gimnazjum ogólnokształcące i dwuletnie liceum ogólnokształcące. Szkoła podstawowa była szkołą siedmioletnią (ostatnia klasa była przeznaczona dla uczniów niekontynuujących dalszej nauki). Utworzono trzy typy szkoły powszechnej: pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia. Warunkiem przyjęcia do klasy pierwszej czteroletniego gimnazjum było ukończenie 12. roku życia oraz wykazanie się wykształceniem, objętym programem sześciu klas szkoły powszechnej stopnia trzeciego. W tym celu należało zdać egzamin wstępny. Ukończenie gimnazjum dawało tzw. małą maturę i umożliwiało dalsze kształcenie w dwuletnim liceum ogólnokształcącym, liceum zawodowym lub trzyletnim liceum pedagogicznym.
    Liceum ogólnokształcące było z założenia elitarne. Można było w nim wybrać jedną ze specjalizacji: klasyczną (z łaciną i greką), humanistyczną (z samą łaciną), matematyczno-fizyczną i przyrodniczą (dwa ostatnie bez nauki języków starożytnych). Absolwenci przystępowali do egzaminu dojrzałości (tzw. duża matura). Otrzymanie świadectwa dojrzałości umożliwiało dalszą naukę na wyższych uczelniach. Elementami struktury ówczesnego szkolnictwa były też szkoły zawodowe (w tym licea zawodowe) i trzyletnie licea pedagogiczne. Jednym z elementów reformy było odrzucenie jakiegokolwiek zróżnicowania klas gimnazjalnych, tym samym zdecydowanie, że cała młodzież gimnazjum musi uczyć się według jednego programu, obejmującego we wszystkich klasach obowiązkową naukę łaciny. Zróżnicowanie programowe zostało ograniczone do klas dwuletniego liceum ogólnokształcącego. Słabym elementem reformy było wprowadzenie trzech stopni organizacyjnych na poziomie szkoły powszechnej. Np. siedmioletnia szkoła powszechna pierwszego stopnia organizowana głównie na wsi, realizowała program tylko 4 klas i nie dawała uprawnień do podejmowania nauki w gimnazjum. Obowiązującym elementem przed reformą było ośmioletnie gimnazjum. Wdrażanie reformy musiało więc przebiegać etapowo. Rozpoczęło się ono w lipcu 1932 roku i polegało na nieprzeprowadzaniu naboru do klas pierwszych dawnego gimnazjum ośmioletniego. Pierwsza i druga klasa zostały zniesione, sześć klas dalszych (III-VIII) zostało stopniowo zastąpione nowym czteroletnim gimnazjum i dwuletnim liceum. Pierwsi absolwenci zreformowanego liceum otrzymali świadectwa dojrzałości w czerwcu 1939. Przyjęta w 1932 roku struktura szkół została zniesiona przez władze Polski Ludowej w roku 1948.
    Jeśli zatem mówią, że w Polsce wprowadzono gimnazja dopiero w 1999 roku to kłamią. Należy mówić, że w Polsce w 1999 roku przywrócono gimnazja. Niestety faktem jest, że współcześni reformatorzy stosowali inna narrację, hołdując systemowi anglosaskiemu. Tę retorykę należy odwrócić. Jest ogromna szansa, że nowy Rząd i w konsekwencji polski Parlament będzie słuchał i rozmawiał na temat oświaty. Nie tak jak robił to rząd wykluty z poprzedniego układu politycznego.

  • Jerzy
    2015-11-29 13:52:45

    arrow

    Dajmy spokój gimnazjom. Funkcjonują nieżle. Córka ukończyła gimnazjum i jest na studiach. A ile to kosztuje.

  • Jerzy
    2015-11-29 13:52:44

    arrow

    Dajmy spokój gimnazjom. Funkcjonują nieżle. Córka ukończyła gimnazjum i jest na studiach. A ile to kosztuje.

  • matka absolwenta gimnazjum
    2015-11-28 19:55:54

    arrow

    Syn chodził do gimnazjum, uczył się świetnie, wychowawcą był pan Wojciech Chwedczuk, serdecznie pozdrawiam i dziękuję za ciężką pracę, którą pan wykonuje.

  • Paweł
    2015-11-28 19:51:45

    arrow

    Chodziłem do gimnazjum, wspominam ten czas miło, kulturalni nauczyciele, zostawali i tłumaczyli, poprawialiśmy oceny po lekcjach, cierpliwie nas słuchali, dziś to już wspomnienia. Szkoda, że czas tak leci.

  • Janka
    2015-11-28 19:48:03

    arrow

    Zostawić oświatę, wziąć się za służbę zdrowia, gimnazjaliści sobie radzą, najwyżej dołożyć chemii czy fizyki, ale nie rujnować, tyle roboty włożyli i uczniowie, i nauczyciele, a teraz znowu wszystko do kosza, a co z książkami, płatne czy za darmo? Do I gimnazjum dzieciaki dostawały w szkole, a w przyszłym roku, to jak będzie...

  • Stanisław
    2015-11-28 19:42:32

    arrow

    Wnuczek chodził do gimnazjum, wygrywał konkursy, pracował on i jego polonistka, tyle pracy, a tu ktoś mówi, że gimnazja to stracony czas, trzeba pomyśleć zanim się coś powie.

  • Zośka
    2015-11-28 19:36:19

    arrow

    Zostawić gimnazja, ile ta biedna oświata reform przeżywała, co kilka lat eksperymenty, obecne gimnazja mają wypracowane zasady, tyle pracy w błoto, tak się docenia pracę nauczycieli i młodzieży.

Odśwież obrazek.

Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych lub zawierających wulgaryzmy.




- 101,7fm / 106,0 fm - ONAIR


Zapraszamy na audycje:

foto

O tym się mówi... Poranna rozmowa na antenie KRP
2023-02-09 16:07:30 Kategoria:

Codziennie, od poniedziałku do piątku o godz. 8:12 polecamy "O tym się mówi..." poranną rozmowę w Katolickim Radiu Podlasie. Gośćmi Marcina Jabłkowskiego i Andrzeja...

więcej »


foto

Caritas dla niepełnosprawnych
2023-02-16 14:38:58 Kategoria:

Rozumiejąc potrzeby osób z niepełnosprawnością Caritas Diecezji Drohiczyńskiej od lutego 2010 r. prowadzi Diecezjalny Ośrodek Wsparcia dla Osób Niepełnosprawnych...

więcej »
foto

Serwer Dell T330 – nowoczesne rozwiązanie dla małych...
2023-02-16 12:21:10 Kategoria:

Sewer to niezawodne urządzenie powszechnie wykorzystywane w wielu firmach. Przede wszystkim sprzęt cechuje się wysoką wydajnością oraz gwarancją bezpieczeństwa...

więcej »
foto

Na jakie telewizory warto zwrócić uwagę?
2023-02-16 11:25:20 Kategoria:

Choć nie milkną dyskusję, jaki telewizor LED byłby najlepszy, czy może trafniejszym wyborem byłyby telewizory LCD, plazma czy też zaawansowane technologicznie modele....

więcej »
foto

Jak mierzyć postępy działań SEO?
2023-02-15 11:06:39 Kategoria:

SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe) jest to zestaw technik stosowanych do zwiększenia widoczności witryny internetowej w...

więcej »
foto

Na co zwrócić uwagę, kupując pościel?
2023-02-14 12:48:01 Kategoria:

Sypialnia jest tą częścią domu, w której szuka się relaksu i spokoju. Wchodząc do niej tuż przed snem, powinna dawać poczucie bezpieczeństwa i być oazą po nawet...

więcej »
foto

Dlaczego młodzi ludzie coraz częściej inwestują na...
2023-02-14 10:39:26 Kategoria:

Przyjrzymy się, jak wygląda inwestowanie w akcje. Jak przygotowują się do tego młodzi inwestorzy? Czy giełda jest dla każdego?

więcej »
foto

Jak zacząć przygodę z pływaniem?
2023-02-13 10:48:46 Kategoria:

Aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania zdrowia, jednak nie każda dyscyplina będzie odpowiednia dla wszystkich. Jedni z nas wolą sporty siłowe, inni spokojną...

więcej »

Siedlce

w lewoMarzec 2024w prawo
Pon Wt Śr Czw Pią So Nd
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Kondolencje

Najnowsze Informacje