REGION

drukuj Prześlij znajomemu zgłoś błąd archiwum Cofnij
util util util
foto

Widmo bankructwa zagląda w oczy przewoźnikom-chcą interwencji rządu
2014-08-22 09:31:15 Artykuł czytany 3081 razy


Informowaliśmy już o problemach polskich przewoźników, szczególnie tych z naszego regionu, którzy – podobnie jak rolnicy – tracą z powodu rosyjskiego embarga. W czwartek (21 sierpnia) wieczorem w Starym Lubiejewie (na północnym Mazowszu) przedstawiciele tej branży dyskutowali o swoich problemach z administracją rządową.


Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, zwrócił uwagę, że sytuacja przewoźników nie odbiega od sytuacji plantatorów, a często jest nawet gorsza, bo większość środków transportu jest leasingowana bądź obciążona kredytami:  – Z dnia na dzień straciliśmy dochody i teraz zagraża nam widmo masowych bankructw. Oprócz rat kredytowych lub leasingowych musimy opłacać pracowników, odprowadzać składki i podatki. Jeden dzień przestoju jednego samochodu to strata rzędu 300-400 euro. Skala całego rynku transportu do Rosji przekracza 700 mln euro. A przecież okres powakacyjny był okresem „żniw”, w którym zlecenia podwajały się, lub nawet potrajały. Można więc powiedzieć, że straty na embargu wynoszą nawet 100 mln miesięcznie. Szukamy innych rynków. Jesteśmy w Maroko, Iranie, Egipcie. Próbujemy jeździć do Mongolii i Kazachstanu, ale Rosja wprowadza utrudnienia również w tranzycie.

Jan Buczek zwrócił też uwagę, że są już tacy, co czyhają na okazje: odebrane niewypłacalnym firmom ciężarówki, dostępne niemal za bezcen. Oczekuje więc od rządu, by wstrzymał wydawanie nowych licencji i umożliwił tylko wymianę starego taboru, a nie jego powiększanie.




Większe zdjęcia można zobaczyć tutaj


Janusz Łacny, prezydent Światowej Unii Transportu Drogowego w Genewie, również oczekuje rządowej interwencji. Zwraca uwagę, że transport drogowy to ważny generator dochodów państwa, w związku z czym może od tego państwa oczekiwać czegoś w zamian. – Polska nie ma się czym za bardzo chwalić w przemyśle. W rolnictwie już trochę bardziej, natomiast nasz transport drogowy to pod względem wolumenu przewozów nr 1 w Unii Europejskiej. Trzeba o niego zadbać. Jeśli rząd nic nie zrobi, to rynek się sam wyreguluje, ale z cenami na poziomie, który będzie nie do przyjęcia dla przedsiębiorców. Państwu opłaci się interweniować, bo stojąca ciężarówka i tak nie da mu żadnego dochodu, a jeżdżąca już tak. Inwestując teraz 0, państwo otrzyma umowne 100 jednostek dochodu. Jeśli włoży 200, otrzyma 500. Rachunek jest prosty.

W dyskusji przedstawiciele firm transportowych zwracali uwagę na nierówne traktowanie polskich kierowców w Rosji i rosyjskich w Polsce. Ci pierwsi doświadczają licznych szykan, a ci drudzy jeżdżą swobodnie. Padł więc postulat symetrycznej odpowiedzi: wzmożenia kontroli bądź wprowadzenia utrudnień administracyjnych dla rosyjskiego tranzytu przez Polskę. Niektóre wypowiedzi sugerowały wręcz, że jeśli rząd tego nie zrobi, to sami przedsiębiorcy zaczną utrudniać życie rosyjskiej konkurencji. Zwracano uwagę, że system kontroli pozwoleń wschodnich przewoźników jest nieszczelny i wiele ciężarówek rosyjskich korzysta z tego samego pozwolenia wielokrotnie. Oczekiwano również, by rząd na czas rosyjskiego embarga zamroził polskim transportowcom obowiązek płacenia podatku od środków transportu, a nawet składek na ZUS. Podkreślano, że potrzebne są szybkie działania, bo sytuacja firm pogarsza się z dnia na dzień.

Reprezentujący stronę rządową wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz zapewnił, że rząd nie lekceważy problemów branży i docenia jej wkład w gospodarkę. Jako jedno z najszybszych działań zapowiedział gwarancje Banku Gospodarstwa Krajowego dla umów leasingowych, jakie mają pozawierane przewoźnicy, dzięki czemu nie będzie im groziła utrata ciężarówek. W najbliższą środę ma się odbyć spotkanie resortów finansów, gospodarki, infrastruktury i spraw zagranicznych, poświęcone właśnie problemom transportu drogowego. Wtedy będzie można się spodziewać pierwszych konkretów. – Postawimy też tę sprawę w Komisji Europejskiej. Wiemy, że Francja i Belgia ostro walczą o swoje interesy w tej branży. Będziemy forsować nasze – zapowiedział wiceminister Rynasiewicz.

Główny Inspektor Transportu Drogowego, Tomasz Połeć zwrócił uwagę, że obecne embargo to kolejny etap długofalowych działań Rosji, które mają doprowadzić do wyparcia obcych przewoźników z tamtego rynku. – To nie pierwszy taki kryzys. Ale tym razem nasza sytuacja jest lepsza, bo o ile przy poprzednich konfliktach rosyjscy przewoźnicy próbowali omijać Polskę przez Ukrainę, to teraz nie mają na to szans. Przez Litwę też nie dadzą rady, bo terminal promowy w Kłajpedzie już jest zatłoczony – mówił szef GITD. Polemizując z opinią o nieszczelności systemu kontroli zezwoleń zaproponował rozważenie bardziej radykalnego kroku, jakim byłoby wypowiedzenie całego ich kontyngentu: – Rosyjskie pozwolenia są dla naszych firm niewiele warte, bo i tak tamtejsza administracja pod byle pretekstem nakłada kary i szykanuje. Nasze są dla nich cenne, bo my je respektujemy. Wycofanie się z nich byłoby więc dotkliwe.

Przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury, poseł Stanisław Żmijan  mitygował wojownicze wypowiedzi przewoźników, domagających się odpowiedzenia Rosjanom pięknym za nadobne: – Zablokować tranzyt rosyjski i białoruski przez Polskę? To nie nasze standardy, my jesteśmy demokratycznym państwem prawa. Mamy stosować taką samą bezprawną uznaniowość urzędników wobec ich kierowców, jak oni wobec naszych? Wspólnym działaniem znajdziemy rozwiązanie, albo przez pomoc de minimis, albo na poziomie całej Unii Europejskiej – powiedział poseł Żmijan. W imieniu komisji infrastruktury zadeklarował pełną współpracę ze środowiskiem przewoźników.

Relacja ze spotkania i komentarze przewoźników – również na antenie Radia Podlasie, w popołudniowym magazynie „Jak minął dzień”.


AB [MSz]
wykop

Komentarze

  • Nafets
    2014-08-24 16:32:08

    arrow

    Kolej powinna też wystąpić, aby wyrównać poniesione straty za przewóz towarów. Bo gdyby towary jeździły pociągami to drogi by nie były tak zniszczone. TIRY NA TORY

  • xxxxxx
    2014-08-24 15:39:23

    arrow

    pawel bierz ziemie kupuj traktory i bierz kredyt nie zapomnij wplacic go na lokate

  • bury
    2014-08-24 09:52:24

    arrow

    Poseł Stanisław Żmijan: Wspólnym działaniem znajdziemy rozwiązanie – powiedział poseł Żmijan. Aby nie powiedzieć brzydko czekam Panie p/ośle wszyscy tak mówią i ja również szukam ale czy Pan coś znajdzie ?. Mam nadzieję, że nie znajdzie się Pan w Sejmie w następniej kadencji !!!!!.

  • paweł
    2014-08-22 22:12:31

    arrow

    rolnik nie kupi drogiego samochodu ale traktor za 300000zł to duma farmera ma 30 hektarów i 4 traktory bo eu dopłaca a kiedyś to c360 obrabiał i było dobrze a kredyty to mają tak dotowane że tylko brać i wpłacac na lokatę i jeszcze zysk będzie

  • kierowca tira
    2014-08-22 14:56:09

    arrow

    oj rolnik rolnik nie sraj w swoje gniazdo ,rolnicy nigdy nie dorownaja transportowcom choc znaczna czesc jest rolnikami transpoetowcy przyzwyczajeni sa ze kasa leje sie strumieniem a teraz niestety tylko kapi

  • rolnik
    2014-08-22 13:42:54

    arrow

    Jak zarabiają miliony to nie dzielą się z państwem, masz rację Gustaw ale tylko w połowie bo rolnikom też dobra doczesnego nie brakuje traktory jak porsche lub lambordźini, a kredyty mają i nie rolnicy i nie przewożnicy i oni nie dopominają się o dopłaty, po prostu trzeba ponieść ryzyko wybranego zawodu i nie skamlać bo w czasie dobrobytu żaden z Was nie wyje z zachwytu

  • Gustaw
    2014-08-22 12:45:50

    arrow

    jak może ich sytuacja być gorsza od rolników? czy któryś z rolników jeździ samochodem marki BMW? CZY Porsche? raczej nie... a oni też mają kredyty! więc ten Pan niech nie wypowiada się za sytuację rolnika!

Odśwież obrazek.

Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych lub zawierających wulgaryzmy.


 

foto

Caritas dla niepełnosprawnych
2023-02-16 14:38:58 Kategoria:

Rozumiejąc potrzeby osób z niepełnosprawnością Caritas Diecezji Drohiczyńskiej od lutego 2010 r. prowadzi Diecezjalny Ośrodek Wsparcia dla Osób Niepełnosprawnych...

więcej »
foto

Serwer Dell T330 – nowoczesne rozwiązanie dla małych...
2023-02-16 12:21:10 Kategoria:

Sewer to niezawodne urządzenie powszechnie wykorzystywane w wielu firmach. Przede wszystkim sprzęt cechuje się wysoką wydajnością oraz gwarancją bezpieczeństwa...

więcej »
foto

Na jakie telewizory warto zwrócić uwagę?
2023-02-16 11:25:20 Kategoria:

Choć nie milkną dyskusję, jaki telewizor LED byłby najlepszy, czy może trafniejszym wyborem byłyby telewizory LCD, plazma czy też zaawansowane technologicznie modele....

więcej »
foto

Jak mierzyć postępy działań SEO?
2023-02-15 11:06:39 Kategoria:

SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe) jest to zestaw technik stosowanych do zwiększenia widoczności witryny internetowej w...

więcej »
foto

Na co zwrócić uwagę, kupując pościel?
2023-02-14 12:48:01 Kategoria:

Sypialnia jest tą częścią domu, w której szuka się relaksu i spokoju. Wchodząc do niej tuż przed snem, powinna dawać poczucie bezpieczeństwa i być oazą po nawet...

więcej »
foto

Dlaczego młodzi ludzie coraz częściej inwestują na...
2023-02-14 10:39:26 Kategoria:

Przyjrzymy się, jak wygląda inwestowanie w akcje. Jak przygotowują się do tego młodzi inwestorzy? Czy giełda jest dla każdego?

więcej »
foto

Jak zacząć przygodę z pływaniem?
2023-02-13 10:48:46 Kategoria:

Aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania zdrowia, jednak nie każda dyscyplina będzie odpowiednia dla wszystkich. Jedni z nas wolą sporty siłowe, inni spokojną...

więcej »
- 101,7fm / 106,0 fm - ONAIR


Zapraszamy na audycje:

foto

O tym się mówi... Poranna rozmowa na antenie KRP
2023-02-09 16:07:30 Kategoria:

Codziennie, od poniedziałku do piątku o godz. 8:12 polecamy "O tym się mówi..." poranną rozmowę w Katolickim Radiu Podlasie. Gośćmi Marcina Jabłkowskiego i Andrzeja...

więcej »


Co, gdzie, kiedy

w lewoKwiecień 2024w prawo
Pon Wt Śr Czw Pią So Nd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Najnowsze Informacje