R E K L A M A



SOKOŁÓW

drukuj Prześlij znajomemu zgłoś błąd archiwum Cofnij
util util util
foto

Wniosek o przeprowadzenie referendum w gminie Sokołów Podlaski trafił już do urzędu
2014-10-02 12:44:36 Artykuł czytany 3485 razy


Dotychczas na terenie gminy Sokołów Podlaski znajdują się dwie elektrownie wiatrowe – w Bachorzy i w Brzozowie. Choć obecnie nie mówi się o powstaniu kolejnych, mieszkańcy chcą zorganizować referendum lokalne w sprawie lokalizacji turbin. Jak mówią – w przypadku Brzozowa odległość od zabudowań jest zdecydowanie zbyt bliska, a referendum powinno się odbyć, aby zapobiec podobnym działaniom w przyszłości. Do urzędu trafił już wniosek z podpisami mieszkańców, teraz władze gminy mają czas na sprawdzenie ich wiarygodności.


Inicjatorom akcji udało się zebrać 580 podpisów pod pismem popierającym przeprowadzenie referendum w dniu wyborów samorządowych. To o 80 więcej niż wymagano, aby w ogóle można było mówić o referendum. Zadanie, nie było łatwe, bo jak tłumaczy Jan Piesio zdarzali się mieszkańcy, którzy nie mieli świadomości, że problem budowy wiatraków, które tak naprawdę z dnia na dzień mogą pojawić się w okolicy, dotyczy każdego.

Dokumenty trafiły już do Urzędu Gminy i aktualnie, jak powiedział Radiu Podlasie wójt Marcin Pasik prowadzone są procedury sprawdzające wiarygodność wszystkich podpisów. – Będziemy teraz weryfikowali mieszkańców, a następnie, zgodnie z przepisami, będziemy chcieli przedstawić to na sesji. Jestem zdania, że to mieszkańcy powinni decydować o tym, co się dzieje na terenie gminy i dla mnie jest to wiążące – zapewnił wójt.

Przyjmując, że radni zgodzą się na zorganizowanie referendum, to z kolei musi zostać przeprowadzone najpóźniej w 50 dni od dnia opublikowania uchwały Rady Gminy w Dzienniku Urzędowym Wojewody. - Wójt na spotkaniu w Brzozowie Kolonii zapewnił, że z jego strony nie będzie żadnych problemów – przypomina Jan Piesio. - Mało tego powiedział też, że Rada Gminy podejmie ten temat i, że w terminach, jak sądzę, uda się wszystko zmieścić. Mam taką nadzieję i cóż… pozostaje mi wierzyć w tej chwili. Chcielibyśmy aby i wójt i Rada wywiązali się z ustawowego obowiązku i zrealizowali wszelkie zapewnienia – dodaje J. Piesio.

Marcin Pasik podtrzymuje zdanie i uważa, że referendum w dniu wyborów ma sens, ponieważ tylko wtedy można liczyć na wysoką frekwencję.  Jednocześnie dodaje, że mieszkańcy zbyt mocno zaangażowali się w protesty przeciwko budowie wiatraków, tym bardziej, że na razie nie ma planów dotyczących rozbudowy elektrowni na terenie gminy. – Mówiłem na wielu spotkaniach, że obecnie żaden podmiot nie jest zainteresowany stawianiem turbin na naszych terenach. Ze mną takie rozmowy nie były przeprowadzane i myślę, że z radnymi także, ponieważ o tym dyskutujemy. Wydaje mi się, że to są działania trochę na wyrost, ale jeśli mieszkańcy tak chcą, to mogę się tylko cieszyć, że podejmują taką inicjatywę obywatelską – zakończył wójt Pasik.

Po tym, jak wniosek z podpisami mieszkańców trafi do przewodniczącego Rady Gminy, wyłoniona zostanie komisja, która sprawdzi, czy dokument odpowiada przepisom ustawy. Opinia komisji zostanie przedstawiona radnym, którzy podczas sesji powinni podjąć w tej sprawie stosowaną uchwałę. Jednak  nie może się to odbyć później niż w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku.


KSkib  [MSz]


wykop
Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:

Karolina Górecka
tel. 502 710 082
skibniewska@radiopodlasie.pl

Komentarze

  • obywatel
    2014-10-08 12:37:51

    arrow

    Myszko ty nie masz racji, nie rób ludziom wody z mózgu, zgodnie z ustawą o referendum, ma ono moc prawną, poczytaj sobie przepisy prawa, zamiast siedzieć z gazetą w urzędzie.

  • czytelnik
    2014-10-05 11:23:19

    arrow

    Zgadzam się z "myszką" masz rację w swoim poglądzie w 100% a co do zgody w radzie - śmiechu warte, popytajcie jakimi metodami ta zgoda jest okupiona!
    W czasach komuny radny miał zwrot kosztów biletu, ale były przydziały na ciągnik, materiały budowlane itp. i gdy radnym był to szybciej dostał przydział. A teraz czyż nie dostaje najniższej renty rolniczej, posadkę dla rodzinki lub prowadzi "inwestycje" gminne? Tak więc żadnej różnicy nie ma tylko w innej perspektywie politycznej funkcjonuje.

  • myszka
    2014-10-04 17:44:31

    arrow

    Skoro Wasze "referendum" nie posiada żadnej mocy prawnej to nie będzie referendum tylko nic nieznaczący sondaż. Może warto powiedzieć mieszkańcom, że ich głos nie będzie miał wpływu na powstawanie wiatraków? Bo przecież Samorządowe Kolegium Odwoławcze będzie uchylało decyzje wójta odrzucające wnioski inwestorów.

  • 3grosze wtrące
    2014-10-03 20:04:16

    arrow

    Ciekawe co by było gdyby wrocić do czasów ,,komuny,,i radni pracowali by na rzecz społeczeństwa całkiem za darmo!Tak kiedyś było.Radny miał jedynie zwrot kosztów biletu autobusowego.Wtedy okazało by się kto jest prawdziwym społecznikiem.Teraz funkcja radnego wiąże się z konkretnymi pieniędzmi.

  • heh
    2014-10-03 19:59:38

    arrow

    Piesio...Jeśli nie będzie w opozycji do kogoś sprawdźcie klepsydry 3)

  • mieszkaniec2
    2014-10-03 16:50:55

    arrow

    Heh myślisz, że aż tak radni są przekupni? nie wykluczam, że pieniadze na początku mogły mieć wpływ na zgodę, ale na dłuższą metę myślę, że to nie to. Jest zgoda, bo nauczyli się ze sobą rozmawiać. Jest jeden radny, który często ma jakieś "ale", ale dobry rozjemca, to duży sukces.

  • Do mieszkaniec2
    2014-10-03 16:31:27

    arrow

    O tak ... jest zgoda w radzie gminy.
    A sprawdziłeś ile ta zgoda kosztowała mieszkańców? Podpowiem -sprawdź ile wynoszą diety radnych

  • XXX
    2014-10-03 16:15:28

    arrow

    Dajcie Piesiowi pobudować wiatrak na jego działce,i będzie po referendum.

  • do mieszkanca2
    2014-10-03 14:59:30

    arrow

    Kto jest rozsądnym i myślącym mieszkańcem gminy to widzi co zostało zrobione,zmienione na lepsze.Zgadzam sie ze zdaniem mieszkańca2.Pasik jest dobrym kandydatem na wojta.Przynajmiej ma swoje zdanie i nie da sobą manewrować jak jego poprzednik. Oczywiscie wojt jest dla mieszkańców a nie na odwrót.

  • mieszkaniec2
    2014-10-03 14:06:49

    arrow

    Powinien zostać, bo nie widzę lepszego kandydata! myślę, że większość mieszkańców gminy zauważyło, że przez ostatnie cztery lata mamy przynajmniej zgodę wśród radnych. Wcześniej... wolę nie pamiętać! a i jeśli chodzi o inwestycję, sporo można by wymieniać i drobniejszych ale i większych. Tak tak, zaraz powiecie, że on tylko kończy dzieło Domańskiego. Ale taka kolej rzeczy. Zawsze ktoś zaczyna, kto inny kończy i tak w kólko.Szczególnie w samorządach.

  • kasa
    2014-10-03 12:55:46

    arrow

    Wszystkie koszty referendum ponosi gmina.Nalezy rozumieć,że kazdy podatnik tak czy inaczej musi za pomysł Piesia bulić!!!!!!

  • nn
    2014-10-03 12:11:31

    arrow

    Pytanie będzie czy Pasik zostanie wójtem? :)

  • mieszkaniec
    2014-10-03 10:56:04

    arrow

    Referendum lokalne nie ma mocy prawnej, ale nie w tym rzecz. Tutaj chodzi bardziej o poznanie opinii mieszkańców, czy chcą wiatraki mieć u siebie czy nie. To działa bardziej na zasadzie lojalności władz w stosunku do mieszkańców, o ile Ci oczywiście doprowadzą do glosowania i większość opowie się na nie - w kwestii wiatraków.

  • do mieszkanca
    2014-10-02 19:25:37

    arrow

    Czy wiadomo jakie bedą koszty tego referendum i kto je pokryje?

  • myszka
    2014-10-02 19:17:16

    arrow

    "Proste jak budowa cepa."

    Właśnie, że to nie jest proste. Dlaczego referendum ma zobowiązać wójta do niewyrażenia zgody na usytuowanie działki w odległości 1000 m od zabudować? Nawet jeżeli wójt będzie się sugerował wynikiem referendum (strach przed wyborcami) to jakie referendum będzie miało prawne konsekwencje? Jaka będzie podstawa prawna do tego żeby uznać rozstrzygnięcie referendum jako zobowiązanie dla gminy? Czy Samorządowe Kolegium Odwoławcze nie uchyli decyzji wójta o odrzuceniu wniosku inwestora chcącego budować wiatrak? Dlaczego dla SKO Wasze referendum miałoby być wiążące?

  • takie o
    2014-10-02 18:39:20

    arrow

    „Czy wyrażasz zgodę na lokalizowanie i budowanie siłowni wiatrowych o mocy powyżej 100KW w odległości mniejszej niż 2 km od siedlisk lidzkich/budynków mieszkalnych na terenie gminy Sokołów Podlaski?

  • DO MIESZKAŃCA
    2014-10-02 18:12:29

    arrow

    JAKIE BĘDZIE PYTANIE NA KARCIE WS. REFERENDUM?

  • mieszkaniec
    2014-10-02 15:28:04

    arrow

    Nie chodzi o budowę samych wiatraków, chodzi o to, że nie chcemy aby stały one tuż pod naszymi oknami. Jeśli w przyszłości ktoś zechce wybudować kolejny wiatrak w odległości niespełna 2 km od zabudowań (w przypadku Brzozowa jest ok. 600 m) to jeśli referendum się odbędzie i powiedzie, nie będzie miał takiej mozliwości. Proste jak budowa cepa.

  • myszka
    2014-10-02 14:24:20

    arrow

    Nie rozumiem co takie referendum ma dać. Ktoś mi wyjaśni? Przy wydawaniu decyzji o warunkach zabudowy Wójt będzie się sugerował wynikiem? Czy to jest zgodne z prawem? Przecież tylko strona (np. właściciel sąsiedniej działki) może się odnieść do wniosku. Czy inicjatorzy referendum potrafią wskazać w związku z jaką podstawą prawną ich działanie ma sens?

Odśwież obrazek.

Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych lub zawierających wulgaryzmy.


 

REKLAMA
foto

Caritas dla niepełnosprawnych
2023-02-16 14:38:58 Kategoria:

Rozumiejąc potrzeby osób z niepełnosprawnością Caritas Diecezji Drohiczyńskiej od lutego 2010 r. prowadzi Diecezjalny Ośrodek Wsparcia dla Osób Niepełnosprawnych...

więcej »
foto

Serwer Dell T330 – nowoczesne rozwiązanie dla małych...
2023-02-16 12:21:10 Kategoria:

Sewer to niezawodne urządzenie powszechnie wykorzystywane w wielu firmach. Przede wszystkim sprzęt cechuje się wysoką wydajnością oraz gwarancją bezpieczeństwa...

więcej »
foto

Na jakie telewizory warto zwrócić uwagę?
2023-02-16 11:25:20 Kategoria:

Choć nie milkną dyskusję, jaki telewizor LED byłby najlepszy, czy może trafniejszym wyborem byłyby telewizory LCD, plazma czy też zaawansowane technologicznie modele....

więcej »
foto

Jak mierzyć postępy działań SEO?
2023-02-15 11:06:39 Kategoria:

SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe) jest to zestaw technik stosowanych do zwiększenia widoczności witryny internetowej w...

więcej »
foto

Na co zwrócić uwagę, kupując pościel?
2023-02-14 12:48:01 Kategoria:

Sypialnia jest tą częścią domu, w której szuka się relaksu i spokoju. Wchodząc do niej tuż przed snem, powinna dawać poczucie bezpieczeństwa i być oazą po nawet...

więcej »
foto

Dlaczego młodzi ludzie coraz częściej inwestują na...
2023-02-14 10:39:26 Kategoria:

Przyjrzymy się, jak wygląda inwestowanie w akcje. Jak przygotowują się do tego młodzi inwestorzy? Czy giełda jest dla każdego?

więcej »
foto

Jak zacząć przygodę z pływaniem?
2023-02-13 10:48:46 Kategoria:

Aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania zdrowia, jednak nie każda dyscyplina będzie odpowiednia dla wszystkich. Jedni z nas wolą sporty siłowe, inni spokojną...

więcej »
- 101,7fm / 106,0 fm - ONAIR


Zapraszamy na audycje:

foto

O tym się mówi... Poranna rozmowa na antenie KRP
2023-02-09 16:07:30 Kategoria:

Codziennie, od poniedziałku do piątku o godz. 8:12 polecamy "O tym się mówi..." poranną rozmowę w Katolickim Radiu Podlasie. Gośćmi Marcina Jabłkowskiego i Andrzeja...

więcej »


Sokołów Podl.

w lewoKwiecień 2024w prawo
Pon Wt Śr Czw Pią So Nd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
foto

The Best of Voci Cantati
2021-12-28 07:31:19 Kategoria: Kultura

W 2021 roku Voci Cantati obchodzi swój jubileusz. To już 10 urodziny! 10 lat na scenie to spory bagaż dorobku i osiągnięć, a także liczne projekty muzyczne.

więcej »

Kondolencje

Najnowsze Informacje