R E K L A M A



WĘGRÓW

drukuj Prześlij znajomemu zgłoś błąd archiwum Cofnij
util util util
foto

Dużo pytań i dużo emocji na kolejnym spotkaniu w sprawie budowy obwodnicy Łochowa
2018-07-20 12:47:43 Artykuł czytany 1138 razy


18 lipca w Szkole Podstawowej nr 3 w Łochowie odbyło się trzecie spotkanie informacyjne prowadzone w związku z opracowaniem Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z materiałami do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla zadania: „Budowa obwodnicy Łochowa w ciągu drogi krajowej numer 62”. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz biura projektowego TRAKT, jak również mieszkańcy gminy Łochów i przedstawiciele władz samorządowych różnych szczebli.


Podczas spotkania zostały zaprezentowane i szczegółowo omówione poszczególne warianty  przebiegu obwodnicy Łochowa, z wprowadzonymi od ostatniego spotkania niewielkimi zmianami. Mieszkańcy mogli też zadawać pytania w sprawach ich nurtujących. Po raz kolejny głos w dyskusji zabrała Agata Dąmbska reprezentująca grupę mieszkańców gminy Łochów, która stanowczo sprzeciwia się budowie obwodnicy w wersji zaproponowanej przez GDDKiA. Protestujący chcą, aby obwodnica, jak sama jej nazwa wskazuje została wyniesiona poza granice miasta Łochów, a nie dzieliła je na pół, prowadząc przez gminę czteropasmową  autostradę dla TIR-ów.  W podobnym tonie wypowiedział się też Michał Postek - dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Węgrowie, który podkreślił, że zaproponowane warianty obwodnicy Łochowa doprowadzą tylko do ograniczenia rozwoju miasta. Michał Postek poinformował także, że przygotowany został społeczny wariant obwodnicy Łochowa. Ustalono, że osoby zainteresowane, będą mogły go obejrzeć  po zakończeniu spotkania z GDDKiA.

W kwestii budowy obwodnicy wypowiedział się również Władysława Grochowski – właściciel Pałacu i Folwarku Łochów, który bardzo ubolewał nad faktem, że GDDKiA nie chce wziąć pod uwagę możliwości wyprowadzenia południowego wariantu obwodnicy poza granice Łochowa. Prezes Grochowski podkreślił, że zainwestował ogromne pieniądze w Pałac i Folwark w Łochowie, a realizacja jednego z wariantów obwodnicy oznacza koniec dla jego firmy, bo nikt nie będzie chciał wypoczywać przy obwodnicy. Tomasz Kwieciński – zastępca Dyrektora Oddziału ds. Inwestycji GDDKiA Oddział Warszawa  wyjaśnił, że przebieg obwodnicy inny niż ten, który jest aktualnie pokazywany nie był przedmiotem analizy z uwagi, iż nie jest to objęte zakresem zadania inwestycyjnego. Podczas spotkania Tomasz Kwieciński odpowiadając na pytania z sali wyjaśnił także, że podstawowym celem budowy obwodnicy Łochowa jest  wyprowadzenie ruchu z centrum Łochowa, Budzisk i Gwizdał oraz rozwiązanie problemu nieprzepustowego skrzyżowania DK 62 i DK 50.  Cała inwestycja obecnie jest na etapie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W myśl przepisów prawa decyzję  środowiskową, co do budowy obwodnicy wydawać będzie burmistrz Łochowa. Jeżeli zaś władze Łochowa stwierdzą, że istnieje tu uzasadniony konflikt interesów  będą mogły wnioskować, aby decyzję w tej sprawie wydał inny organ.

Do tablicy niejako wywołany został sam burmistrz Łochowa Robert Gołaszewski, którego jedna z osób uczestniczących w spotkaniu poprosiła o określenie się – czy jest „za” czy „przeciw” budowie obwodnicy. W odpowiedzi włodarz Łochowa powiedział, że nigdy nie ukrywał, że jest zwolennikiem obwodnicy, gdyż Łochów ma duży problem komunikacyjny, który nasila się z dnia na dzień i który należy rozwiązać. Burmistrz przypomniał, że Łochów na obwodnicę czeka już kilkanaście lat. Według Roberta Gołaszewskiego w tej kwestii należy działać rozsądnie i brać pod uwagę realne rozwiązania.

Co do koncepcji poprowadzenia obwodnicy wypowiedział się również Marian Gołoś – dyrektor warszawskiego oddziału GDDKiA, który wyjaśnił, że obwodnica Łochowa została wpisana w Krajowy Program Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przyjęty przez rząd RP. Budowa obwodnicy ma określoną skalę finansowania i nie ma możliwości na tym etapie zmiany programu, bo jakiekolwiek modyfikacje podejmowane muszą być przez rząd. Dyrektor Gołoś jasno powiedział, że nie ma opcji zwiększenia kwoty na budowę obwodnicy po to, by wyprowadzić ją poza rzekę Liwiec. Co więcej Marian Gołoś podkreślił, że jeżeli teraz zrezygnuje się z tej inwestycji to nie wiadomo kiedy w przyszłości można będzie do tego tematu powrócić.

Na sali nie zabrakło także wypowiedzi zwolenników obwodnicy, do których należą m.in. mieszkańcy Budzisk czy Gwizdał. Mieszkańcy tej części gminy Łochów narzekają na bardzo duży ruch na DK 62 i niebezpieczeństwo jakie to ze sobą niesie. Osoby, które wypowiedziały się na spotkaniu, powiedziały, że nie wyobrażają sobie, żeby obwodnica Łochowa mogłaby nie powstać...

Całej dyskusji przysłuchiwała się Janina Ewa Orzełowska – wicemarszałek województwa  mazowieckiego, która zaapelowała do GDDKiA z prośbą o ponowne przeanalizowanie wariantów przebiegu obwodnicy.   Pani marszałek podkreśliła, że obwodnica ma wyprowadzać ruch z miasta, a nie go do niego wprowadzać. Jednym z ostatnich głosów podczas spotkania była wypowiedź Marii Koc – wicemarszałek senatu RP. Pani senator wyjaśniła, że obwodnica Łochowa to inwestycja, która powinna zostać wykonana w odpowiednich ramach czasowych i finansowych ustalonych przez rząd. Maria Koc zauważyła również, że nikt nie narzucał mieszkańcom gminy realizacji tego zadania, a oni sami o nią zabiegali przez wiele ostatnich lat. Wicemarszałek przyznała, że bardzo chciałaby, aby powstała taka opcja, która będzie w stanie zadowolić wszystkich, lecz nie wie, czy to jest możliwe... Maria Koc dołączyła się do apelu Janiny Orzełowskiej i zwróciła się do dyrektora GDDKiA o ponowne przeanalizowanie i przemyślenie przygotowanych koncepcji.

Spotkanie trwało ponad 3 godziny i wzbudziło wiele emocji. Po zakończeniu spotkania z GDDKiA zaprezentowany został społeczny wariant obwodnicy Łochowa, który omówiła Agata Dąmbska. O szczegółach tego projektu więcej napiszemy wkrótce.



Większe zdjęcia można zobaczyć tutaj

Przypomnijmy, że budowa obwodnicy Łochowa planowana jest przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2022-2024.

Foto: PN

NBG/DJ
wykop
Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:

Natalia Bala-Gąsecka
tel. 508 059 868
bala@radiopodlasie.pl

Komentarze

  • do ZP
    2018-07-20 23:03:25

    arrow

    Powiedzą że oczywiście nie da się. Np. Sokołów Podlaski w ciągu tejże samej "62" również jej potrzebuje. W Łochowie za to chyba nie wszyscy rozumieją, że warianty przebiegu naturalnie ogranicza Liwiec. Dodatkowe mosty, nasypy a może długa estakada wywindowałyby jej koszty do absurdalnych sum, a gdyby jeszcze ekoterroryści się dowiedzieli... Mieszkańcy wielu miast- choćby właśnie Sokołowa marzą o takim wyróżnieniu jak wpisanie budowy ich obwodnicy do oficjalnych planów GDDKiA.

  • ZP
    2018-07-20 14:29:03

    arrow

    Proponuję wybudować obwodnicę innego miasta za pieniądze przeznaczone na obwodnicę Łochowa.

Odśwież obrazek.

Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych lub zawierających wulgaryzmy.




REKLAMA

Węgrów

w lewoSierpień 2018w prawo
Pon Wt Śr Czw Pią So Nd
1 2 3 4

WĘGRÓW, 04.08 11:00

Dni Węgrowa już w ten weekend

więcej »
5

WĘGRÓW, 05.08 10:30

Dni Węgrowa już w ten weekend

więcej »
6 7 8 9 10 11 12

WĘGRÓW, 12.08

Plenerowe kino w Węgrowie

więcej »
13 14 15

WĘGRÓW, 15.08 10:45

Gminno - Parafialne Dożynki w Sadownem

więcej »
16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Kondolencje

Najnowsze Informacje