Wizyta potrawa od 23 do 27 września. Jej gospodarze, czyli zespół szkoły w Tuchowiczu zapewniają, że zrobią wszystko, aby jak najlepiej ukazać gościom kulturę i tradycję naszego regionu.
AKup/Łuków[jk]
Główne założenie projektu „Foreign Mirrors”, realizowanego w ramach programu Comenius w Zespole Szkół w Tuchowiczu:
Każdy kraj europejski powinien chronić i zachowywać swoje środowisko naturalne i kulturowe, ponieważ należą ono do całej Europy.
Wszyscy żyjemy w środowisku, które ludzie w przeszłości, nasi przodkowie, zostawili nam. Nazywa się to dziedzictwo. Dziedzictwo jest często definiowane jako nasza spuścizna z przeszłości, to, co mamy żyjąc w teraźniejszości, i to, co możemy przekazać przyszłym pokoleniom, aby uczyć się, zachwycać i cieszyć. Są kulturowe i naturalne miejsca i obiekty, które cenimy, ponieważ pochodzą od naszych przodków, są piękne, naukowo ważne i niezastąpione jako przykłady, źródła życia i inspiracji. Są one naszymi kamieniami milowymi, naszymi punktami odniesienia, naszą tożsamością. To dziedzictwo często odzwierciedla życie naszych przodków i przetrwa dziś tylko z powodu szczególnych wysiłków w celu jego utrzymania.
Naszym dziedzictwem są nie tylko kulturowe i naturalne miejsca i obiekty, ale także domy, budynki, drogi, mosty, tamy, elektrownie, fabryki, gospodarstwa rolne, pola i są one ważne dla naszego życia. Jest to tak zwane dziedzictwo przemysłowe.
Czy można wyobrazić sobie swoją okolicę bez dziedzictwa kulturowego i naturalnego? Oczywiście, nie. Ono reprezentuje przeszłość, teraźniejszość, a także przyszłość. Czy można żyć bez dziedzictwa przemysłowego? Oczywiście, że nie. Jednak nasze dziedzictwo jest zagrożone przez wzrost urbanizacji, katastrofy naturalne i zanieczyszczenie środowiska. Dlatego, gdy planujemy nasze miasta i przemysł, musimy uważać, aby nie zaszkodzić naszemu dziedzictwu kulturowemu i naturalnemu.
Nasi uczniowie, jako obywatele Europy, obecnie oraz w przyszłości, powinni nauczyć się chronić swoje dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze oraz rozwijać odpowiednią przestrzeń życiową i miejsce do pracy. Zatem, urbanistyka jest bardzo ważną sprawą dla naszego życia i dziedzictwa. Należy dokładnie zaplanować, gdzie mieszkać, jak budować domy, gdzie budować drogi, mosty, fabryki, tamy, elektrownie, koleje, lotniska, itd. Budując, nie powinno się szkodzić środowisku naturalnemu. Rozwinięte i uprzemysłowione kraje i miasta mają doświadczenie w starannym planowaniu i chronieniu dziedzictwa. Obserwując dobre i złe przykłady w innych krajach lub miastach, uczniowie mogą nauczyć się, jak mogą chronić swoje naturalne, kulturowe i przemysłowe dziedzictwo i budować lepszą przestrzeń życiową i miejsce do pracy.
Celem projektu „Foreign Mirrors” jest to, aby uczniowie obserwując wpływ człowieka na środowisko w obcym kraju, formułowali oceny na temat dobrych i złych przykładów tego, co ludzie z tego kraju zrobili dla środowiska. Uczniowie uczą się jak chronić swoje naturalne, kulturowe i przemysłowe dziedzictwo i jak zapobiec szkodom powodowanym przez przemysł, obserwując dobre przykłady w innych krajach europejskich. Ponadto będą uczyć się, aby znaleźć rozwiązania dla złych, nietrafionych inwestycji i praktyk.
W czasie międzynarodowych spotkań, kraj goszczący organizuje wycieczki w regionie. Podczas nich uczniowie będą obserwować otoczenie, aby znaleźć dobre lub złe przykłady tego, co ludzie w kraju goszczącym zrobili dla środowiska. Będą obserwować zabytki, przyrodę, miasta, planowanie miast, planowanie dróg, planowanie rozmieszczenia przemysłu, zapór, hoteli, rolnictwo itd. Będą robić zdjęcia i robić notatki z poczynionych obserwacji. Będą też wywiady z mieszkańcami, zarządcami zabytków i muzeów, aby dowiedzieć się o tych miejscach i omówić znaczenie zachowania ich. Na koniec wycieczki, uczniowie goście przejrzą swoje notatki i przygotują prezentację dla kraju goszczącego, aby dowiedzieli się oni, jakie są dobre i złe przykłady oddziaływania ludzi na środowisko. Przedstawiciele lokalnych władz zostaną również zaproszeni na prezentację. Każdy kraj będący gościem, przygotuje dziennik wizyty i napisze raport o swoich obserwacjach. Raporty te będą też wysyłane do przedstawicieli lokalnych władz.
Więcej informacji z Łukowa i powiatu łukowskiego [kliknij]
Podlasie24.pl również na Facebooku- kliknij Lubię to!