Siemiatycze

Jeszcze w tym roku ma ruszyć budowa S19 na odcinkach od Bielska Podlaskiego do Chlebczyna

Region Pon. 01.05.2023 10:36:36
01
maj 2023

Największe zadanie drogowe na jakie czekają mieszkańcy regionu to budowa trasy S19 Via Carpatia. Aktualnie trwa procedura wydawania ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej dla budowy trasy S19 od Bielska Podlaskiego przez Boćki, Siemiatycze po Chlebczyn w powiecie łosickim.

Inwestycję w powiecie siemiatyckim symbolicznie zapoczątkowano w roku 2020, kiedy poinformowano o ogłoszeniu przetargu na zaprojektowanie i budowę kolejnego odcinka S19, tym razem na trasie Malewice – Chlebczyn. W Siemiatyczach był wówczas wiceminister infrastruktury Rafał Weber, który wówczas tak mówił:

- Oczekujemy od naszych partnerów biznesowych, czyli od wykonawców, że każda umowa podpisana jest umową świętą, harmonogramy są dotrzymywane, a jakość pracy jest zachowana. My dajemy środki finansowe, gwarantujemy pieniądze, a oczekujemy od naszych partnerów biznesowych solidnej, rzetelnej, czasowej realizacji takich inwestycji, także podkreślamy, mówimy ale też robimy wszystko by Via Carpatia była realizowane w odpowiednim rytmie czasowym.

Rafał Weber podkreślał też, że dzięki temu odcinkowi Via Carpatia z Siemiatycz zostanie wyprowadzony ruch ciężkich aut.

W przetargu było kilku oferentów, pojawiły się odwołania, interweniowała Krajowa Izba Odwoławcza, ostatecznie wybrano ofertę tureckiej firmy Kolin Insaat Turizm Sanayi ve Ticaret i podpisano umowę, według której odcinek drogi ekspresowej Malewice – Siemiatycze – Chlebczyn firma wykona za kwotę ponad 665 milionów złotych.

Na wyczekiwanej trasie mieszkańcy dostrzegli za małą liczbę zaplanowanych zjazdów i w gminie Dziadkowice zaczęła się batalia o dodatkowy zjazd, jak zwykle w takich sytuacjach zdania były podzielone. Po dłuższej batalii rada gminy zdecydowała o przejęciu dróg dojazdowych, co było warunkiem stawianym przez GDDKiA, tak relacjonuje to wójt gminy Dziadkowice Antoni Brzeziński:

- Podczas nadzwyczajnej sesji Rady Gminy Dziadkowice odnośnie wyrażenia woli przez radnych odnośnie przejęcia dróg dojazdowych przy S19 na rzecz gminy od GDDKiA, bo to był warunek postawiony przez tę instytucję, co do dalszych rozmów z wykonawcą o wykonanie węzła w Żurobicach. 10 radnych było za, 2 przeciw i 2 wstrzymało się od głosu – uchwała została przyjęta. (…) Następny krok to rozmowy Generalnej Dyrekcji z wykonawcą co do zbudowania tego zjazdu.

Dziś nie wiadomo czy dodatkowy węzeł powstanie na terenie gminy Dziadkowice, nie ujęto go w pierwszym harmonogramie prac, padły obietnice, że będzie to kolejna inwestycja. Marek Kutyłowski prowadzący na terenie gminy Dziadkowice firmą z branży turystycznej, uważa że brak zjazdu to problem dla jego działalności.

- Jako przedsiębiorca, który prowadzi turystykę i będzie miał bardzo blisko do S19, bo będziemy około 1 km od tej trasy, dla mnie zjazd w gminie Dziadkowice jest bardzo ważny. Dochodzą słuchy, że ma być realizowany w oddzielnej inwestycji niż sama budowa trasy S19, liczę że to nie rozmyje się i ten zjazd powstanie praktycznie równolegle, może w delikatnym 1- 2 letnim odstępie czasowym. Jeśli nie da się tego zrobić w jednej inwestycji, to liczę, że ta kolejna nie będzie za 10, 15, czy 20 lat, tylko że będzie to jedna inwestycja po drugiej, bo bez tego nasza gmina stanie w miejscu. (..) Jako przedsiębiorca prowadzący turystykę potrzebuję tego klienta, żeby ta ekspresówka mnie nie odgrodziła, to jest dla nas kluczowe.

Przedsiębiorcy czekają na trasę S19 i pokładają w niej duże nadzieje, dodaje Marek Kutyłowski.

- Jak tylko zaczęły chodzić słuchy i jeszcze nie było wiadomo dokładnie gdzie będzie budowana ekspresówka już zaczęliśmy inwestować licząc, że klient do nas z tej ekspresówce dojedzie. Podlasie dzięki temu będzie miało lepszy dojazd, a gminy szanse na rozwój.

Co na dziś dzieje w sprawie budowy Via Carpatia na terenie powiatu siemiatyckiego? Jak informuje białostocki Oddział GDDKiA, trasa S19 w rejonie Siemiatycz, czyli odcinki Boćki – Malewice (15,9 km) i Malewice – Chlebczyn (25 km) są na etapie wydawania decyzji o zezwoleniu na realizacje inwestycji drogowej (ZRID). Dla odcinka Boćki – Malewice inwestor spodziewa się tej decyzji na koniec lipca, a dla odcinku Malewice – Chlebczyn miesiąc później, na koniec sierpnia br. Wydanie decyzji równoznaczne będzie z przejściem do fazy budowy tych odcinków, bo szacuje się, że przekazanie placu budowy po otrzymaniu ZRID, to kwestia kilkunastu dni.

Podobnie wygląda kwestia S19 na odcinkach Haćki – Bielsk Podlaski (9 km) oraz Bielsk Podlaski – Boćki (12,2 km). Tu również trwają procedury związane z wydawaniem ZRID: Haćki – Bielsk Podlaski decyzja spodziewana na koniec czerwca, Bielsk Podlaski – Boćki w połowie sierpnia.

Cały fragment S19 od miejscowości Haćki po Chlebczyn za Bugiem (tj. około 62 km) ma być gotowy w drugiej połowie 2025 roku.

Jak informuje Biuro Wojewody Podlaskiego, postępowanie administracyjne dotyczące wydania decyzji ZRID na budowę drogi ekspresowej S19 na odcinku Malewice – Chlebczyn jest na etapie ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko prowadzonej przez RDOŚ w Białymstoku. W chwili obecnej, mając na uwadze prowadzoną procedurę ponownej oceny na środowisko, wojewoda podlaski nie ma możliwości określenia terminu wydania decyzji ZRID. Nie są też znane w chwili obecnej jakieś przeszkody do wydania tej decyzji.

Co do planowanych wypłat dla mieszkańców to Biuro Wojewody Podlaskiego wyjaśnia, że postępowanie odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod drogę ekspresową S19 będą prowadzone dopiero po wydaniu decyzji ZRID:

- Do rozbiórki w związku z budową odcinka drogi ekspresowej S19 Malewice – Chlebczyn przeznaczone zostały m.in.: domki letniskowe - szt. 14, domki działkowe - szt. 36, budynki techniczne (gospodarcze) - szt. 14, budynki mieszkalne - szt. 4. Natomiast do wycinki zostało przeznaczone ok. 110 ha Lasów Państwowych oraz lasów prywatnych.

Podobnie odnośnie odcinka drogi ekspresowej S19 Boćki – Malewice, otrzymaliśmy informacje z Biura Wojewody Podlaskiego, że obecnej także trwa postępowanie administracyjne dotyczące wydania decyzji ZRID na budowę przedmiotowego odcinka i jest na etapie prowadzonej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku procedury ponownej oceny oddziaływania przedmiotowej inwestycji drogowej na środowisko. Mając na uwadze, iż jeszcze nie została wydana decyzja ZRID na odcinek drogi ekspresowej S19 Boćki – Malewice, żadne odszkodowania za nieruchomości przejęte pod drogę nie zostały wypłacone.

Odcinek S19 do Chlebczyna to najbardziej wysunięty na południe odcinek trasy S19 leżący w gestii białostockiego oddziału GDDKiA. Droga łączy województwo podlaskie z mazowieckim, na trasie są m.in. Siemiatycze, dla których nowa trasa będzie naturalną obwodnicą, co pozwoli na wyprowadzenie z miasta ciężkiego ruchu tranzytowego. Nad doliną rzeki Bug powstanie estakada o długości 658 metrów.






Mapka: GDDKiA
Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:
Agnieszka Bolewska-Iwaniuk
+48.600262129

2 komentarze

Podpisz komentarz. Wymagane od 5 do 100 znaków.
Wprowadź treść komentarza. Wymagane conajmniej 10 znaków.
stefan bruksela Wt. 02.05.2023 03:59:10

obiecali to zrobia, nie to co wczesniejsza wladza, a tak bezpieczniej i ciszej bedzie a nie tir na tirze toz to sie w glowie nie miesci, jak wygraja wybory wracam z brukseli

Jacek Grabowski Czw. 04.05.2023 05:53:22

Platforma niszczyła kierowców mandatami i nieoznakowanymi radiowozami i "pakietem klimatycznym". PiS buduje drogi. Wybór jest prosty, Unia to niewolnictwo XXI wieku. Zakażą ci posiadania samochodu, nie będziesz miał nic i będziesz szczęśliwy siedząc w śmierdzącym autobusie ze studentami, narkomanami i menelami.