„Z klasyką przez Polskę” – Brahms, Liszt i Dvořák w Centrum Kultury Chrześcijańskiej w Wisznicach
paź 2024
W sobotę, 12 października o godzinie 18:00 w Centrum Kultury Chrześcijańskiej - dawny kościół filialny p.w. Świętego Jerzego i Wniebowzięcia NMP w Wisznicach, ul. Piotra Makaruka odbędzie się koncert w wykonaniu Anny Radziejewskiej (mezzosopran) oraz Pawła Sommera (fortepian).
Współorganizatorem wydarzenia jest Wójt Gminy Wisznice Pan Piotr Dragan. Patronat nad wydarzeniem objęło Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt finansowany jest ze Środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.
PROGRAM:
Johannes Brahms (1833–1897) Zigeuner Lieder op. 103 (Pieśni cygańskie)
Ferenc Liszt (1811–1886) VI Rapsodia węgierska
Antonín Dvořák (1841–1904) Melodie cygańskie op. 55
Manuele de Falla (1876–1946) Siete canciones populares españolas (Siedem ludowych pieśni hiszpańskich)
Maurice Ravel (1875–1937) Alborada del gracioso z cyklu Miroirs
Alberto Ginastera (1916–1983) Cinco canciones populares argentinas op. 10 (Pięć ludowych pieśni argentyńskich)
Anna Radziejewska – mezzosopran. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Jerzego Artysza (dyplom z wyróżnieniem w 1998). W latach 1999–2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Występowała w najbardziej prestiżowych teatrach operowych oraz salach koncertowych Europy i Japonii. Brała udział w wiodących festiwalach – m.in. Salzburg Festspiele, Holland Festival, Maerz Festival Berlin, Wiener Festwochen, Schwetzingen Festival, Warszawska Jesień. Od debiutu w roli Lady Macbeth w operze Macbeth S. Sciarrino w Luzernie (2004), jest zaliczana do czołowych wykonawczyń utworów kompozytora na świecie. Specjalnie dla niej Sciarrino skomponował m.in. partię Izumi w operze Da gelo a gelo oraz La Donny w operze Superflumina, a także utwór kameralny Immagina il deserto. Wielokrotnie kreowała rolę La Malaspiny w Luci mie traditrici, Suzarry w L’altro giardino, wystąpiła w La nuova Euridice w Teatro alla Scala w Mediolanie i in. Wystąpiła w skomponowanych z myślą o niej partiach w operze Transcryptum W. Blecharza (prapremiera 2013) oraz Orfeé D. Przybylskiego (prapremiera 2015). Kreowała także role w inscenizacjach oper Haendla, Vivaldiego, Janáčka, Mascagniego, Mozarta, Czajkowskiego, Rossiniego, Pucciniego, Sikory, współpracując m.in. z takimi reżyserami jak T. Brown, R. Carsen, R. Horn, A. Freyer, V. Boussard, L. Engels, A. Schwalbach, K. Thoma, R. Peryt, M. Prus, J. Stokalska, M. Weiss, N. Kozłowska, R. Hoffmann, P. Partum, M. Hackenbeck, J. Schloemer, M. Treliński. W swoim bogatym repertuarze posiada również pieśni, utwory kameralne oraz dzieła oratoryjno-kantatowe. Koncertuje z uznanymi zespołami muzyki dawnej (Collegium Musicum Koeln, Concerto Vocale, Il Tempo, MACV, La Fenice, Royal Baroque Ensemble) i współczesnej (Klangforum Wien, Algoritmo, Icarus, London Sinfonietta, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, Aukso). Współpracowała z takimi dyrygentami jak: H. Bicket, I. Bolton, A. Cremonesi, A. Spering, P. Carignani, E. Pomarico, M. Tabachnik, J. Ch. Spinosi, F. Layer, J. Tubery, S. Rouland, J. Debus, T. Ceccherini, B. Furrer, D. Grossman, A. Wit, W. Michniewski, J. Kasprzyk, M. Angius, J. Maksymiuk, M. Moś, R. Zimak, L. Stawarz, W. Kłosiewicz, Z. Graca, R. Silva, K. Bumann, P. Fiugajski. Ma w swoim dorobku ma liczne nagrania płytowe realizowane m.in. z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej. Nagrywała też utwory S. Sciarrino. Od 2007 roku współpracuje z wydawnictwem DUX, dla którego wraz z pianistą Mariuszem Rutkowskim nagrała m.in. albumy z pieśniami Paderewskiego, Szymanowskiego, Lutosławskiego i Kolberga. Wśród otrzymanych wyróżnień za nagrania z jej udziałem znalazły się m.in. nominacje do nagrody Fryderyk, nagroda Selecionée par ARTE oraz Orfée D’Or 2009, a w 2018 – Fryderyk oraz Feniks za nagranie barokowego oratorium A. Caldary. Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. Odznaczona brązowym medalem Gloria Artis oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi. Od 1999 roku prowadzi również działalność pedagogiczną.
Paweł Sommer – pianista. Pracownik Uniwersytetu Muzycznego im. Chopina w Warszawie. W 2008 roku ukończył z wyróżnieniem studia na tejże uczelni w klasie prof. Anny Jastrzębskiej-Quinn. Tam też niedługo potem rozpoczął pracę na Wydziale Wokalno-Aktorskim na stanowisku wykładowcy. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jako uczestnik Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej doskonalił swoje umiejętności podczas licznych kursów i warsztatów, m.in. Britten-Pears Young Artist Programme (Aldeburgh, 2011, 2012), Académie européenne de musique (Aix-en-Provence, 2012, 2014). Dwukrotnie brał udział w International Lied Masterclass (Bruksela) oraz w Studium Pieśni (UMFC), gdzie pod okiem wybitnych śpiewaków i pianistów poszerzał zarówno znajomość repertuaru pieśniarskiego, jak i własną świadomość artystyczną. Towarzyszył śpiewakom na wielu konkursach w Polsce i zagranicą, m.in. Queen Elisabeth Competition (Bruksela, 2014), Belvedere Singing Competition (Amsterdam, 2013), International Vocal Competition 's-Hertogenbosch (2015) Euroradio New Talent- EBU (Bratysława,2013), kolejnych edycjach Konkursu im. S. Moniuszki w Warszawie oraz I Międzynarodowym Konkursie im. K. Szymanowskiego w Katowicach (2018). W 2015 występował na Międzynarodowych Targach EXPO w Mediolanie, wykonując utwory Fryderyka Chopina. Jest współautorem płyty Wandtke plays polish (Requiem Records 2018), na której wraz ze skrzypaczką Anną Wandtke wykonuje Sonatę d-moll op. 9 K. Szymanowskiego. W 2022 roku otrzymał tytuł doktora sztuk muzycznych.
0 komentarze