Kolej zainwestuje w Cegłów
lip 2023
Miasto Cegłów zawarło wstępne porozumienie z PKP w sprawie budowy dworca kolejowego. Dziś są tam wiaty na peronach, za trzy lata ma być dopasowany do lokalnych potrzeb budynek. Coraz głośniej mówi się też o zastąpieniu pobliskiego przejazdu kolejowego tunelem.
Cegłów to jedna z większych miejscowości między Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami. Odzyskane niedawno prawa miejskie już zaowocowały rosnącą zabudową wielorodzinną, a naturalnym dla wielu mieszkańców miejscem pracy i rozrywek jest odległa o 45 min. jazdy pociągiem Warszawa. – W dzień roboczy przez naszą stację przepływa około półtora tysiąca pasażerów. To mieszkańcy nie tylko Cegłowa, ale i takich gmin jak Stoczek Łukowski, Mrozy, Latowicz, Siennica, Jakubów czy Kałuszyn – wylicza burmistrz Marcin Uchman.Miasto zaczęło więc rozmowy z koleją, a spółka PKP S.A., która od kilku lat prowadzi przecież ogólnopolski program remontów starych i budowy nowych dworców, odpowiedziała pozytywnie. 3 lipca podpisano wstępne porozumienie. Nowy dworzec powstanie do końca 2026 roku i choć kolej przewiduje formułę „zaprojektuj i wybuduj”, to lokalizacja i podstawowe parametry są już znane. – Peron dla kierunku zachodniego będzie przeniesiony naprzeciwko peronu do Siedlec i w jego bezpośrednim sąsiedztwie znajdzie się nowy dworzec. Budynek będzie miał ok. 100 m kw., co wystarczy na poczekalnię, kasę biletową i miejsce na lokal użytkowy pod wynajem – informuje burmistrz Uchman.
Kolej nie zamierza tracić czasu: już teraz prowadzi rozmowy z samorządem w sprawie koncepcji architektonicznej (aby budynek pasował do otoczenia), przetarg na projekt i budowę ogłosi jesienią, a całość prac chce zrealizować przed końcem 2026 roku.
Dworzec to nie wszystko. Coraz głośniej mówi się o zwiększeniu prędkości pociągów na linii Siedlce-Terespol, co oznacza stopniowe zastępowanie obecnych przejazdów rozwiązaniami wielopoziomowymi. W Cegłowie sąsiadujący z przystankiem przejazd ma być zastąpiony tunelem, a w pobliskiej Mieni – wiaduktem. To dobra wiadomość z punktu widzenia bezpieczeństwa, ale też potencjalne źródło problemów. Budowa tunelu w Cegłowie musi być bowiem skorelowana ze wspomnianym przesunięciem peronu, a bez tego przesunięcia nowy dworzec będzie zbyt oddalony od miejsca wsiadania i wysiadania z pociągów.
Jak to wygląda finansowo? Sam dworzec jest wyceniany na ok. 6 mln zł i powstanie w całości za pieniądze PKP. Samorząd poniesie natomiast koszty związane z jego otoczeniem: dojazdem i parkingami. Wnosi też ponad 314-metrową działkę pod budowę, na zakup której wydał ok. 100 tys. zł.
Grafika: PKP
0 komentarze