Ofensywa inwestycyjna w Białej Podlaskiej trwa nadal
lis 2020
Rok 2020 jest kolejnym rekordowym pod względem ilości inwestycji w Białej Podlaskiej. W realizacji zaplanowanych zadań nie przeszkadza również epidemia ani ograniczenia z niej wynikające. Na inwestycje w tym roku miasto przeznaczyło ponad 100. mln. złotych. Znaczną część stanowią też fundusze zewnętrze.
W ostatnich miesiącach władze miasta Biała Podlaska muszą stawić czoła wielu wyzwaniom. Najważniejsze to zmienna i nieprzewidywalna sytuacja epidemiczna. Mimo to nadal realizowane są założone plany, wśród których inwestycje zajmują bardzo ważne miejsce.
Mieszkańcy dostrzegają na co dzień, że jesteśmy w fazie inwestycyjnej ofensywy. Docelowa wartość realizowanych obecnie inwestycji wynosi ok. 100 mln zł. – Regularnie przekazujemy zakończone zadania, co jest prawdziwym powodem do zadowolenia i satysfakcji. Widoczne są też toczące się prace, które wiążą się obecnie z przejściowymi niedogodnościami, które nie są niczym zaskakującym przy takiej skali realizowanych zadań, zwłaszcza w okresie wyłączania wielu pracowników urzędu miasta i wykonawców przez covidowe zakażenia czy kwarantanny – podkreślił prezydent Michał Litwiniuk.
Inwestycje realizowane w ramach tzw. „Białej księgi budowy dróg”
W ramach przyjętego wspólnie z klubami radnych, obiecanego przez prezydenta Michała Litwiniuka jeszcze w kampanii wyborczej Planu Budowy Dróg, powstają m.in. drogi osiedlowe – w tym roku są to ulice: Sobolowa, Lisia, Nartowskiego i Furmana. Ogromny udział w inwestycjach mają środki UE.
W ramach projektu pn. "Budowa zintegrowanego systemu zrównoważonej mobilności na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Biała Podlaska" obecnie budowana jest ścieżka rowerowa i przebudowywane są chodniki na ulicy Sidorskiej. Jest to jedna z najważniejszych miejskich arterii. Także w ramach tego projektu dobiegają końca prace na ulicy Kruczej pomiędzy ulicą Podleśną, a ulicą Wyzwolenia, przy budowie chodnika i ścieżki rowerowej.
– W najbliższym czasie wznowimy prace przy budowie ścieżki rowerowej przy ul. Janowskiej, a w ostatnich tygodniach powstały też nowe zatoki autobusowe na ulicach Kościuszki, Akademickiej i Sidorskiej – dodał prezydent Michał Litwiniuk
Istotnym udogodnieniem była modernizacja kładek dla pieszych na przedłużeniu ulicy Mickiewicza i ulicy Kąpielowej.
Kolejnym dużym projektem dofinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest „Wykorzystanie walorów przyrodniczych doliny Krzny do celów edukacyjnych i turystycznych”.
Powstała tu edukacyjna ścieżka przyrodnicza (pieszo - rowerowa) wzdłuż doliny Krzny, to trasa z efektownymi wieżami widokowymi i infrastrukturą turystyczną w dolinie rzeki Krzny i Klukówki. Wykonaliśmy już drogę pieszo-rowerową w dolinie Krzny na odcinku pomiędzy Al. Tysiąclecia i Al. JP II oraz infrastruktury turystyczno-edukacyjnej w „Małpim gaju”. To bardzo lubiany już przez bialczan teren rodzinnej rekreacji.
Obecnie w ramach tego zadania trwają roboty budowlane przy budowie ścieżki rowerowej w rejonie zespołu Radziwiłłowskiego od strony Krzny oraz budowa letniego pawilonu edukacyjnego u zbiegu ul. Żurawiej i Kusocińskiego.
Miasto realizuje także zadania wspólnie z PKP.
Dotyczy ono budowy tunelu pod przejazdem kolejowym z układem dojazdowym w osi ulic Lubelskiej i Witoroskiej. – O ile po stronie PKP leży budowa samego tunelu, to miasto, a dokładniej wyłoniony przez nas wykonawca, wybuduje dojazdy po obu stronach. W celu uniknięcia zakorkowania tej części miasta w czasie głównych prac budowlanych, by nie zamykać tego przejazdu i nie kierować ruchu na sąsiedni w ulicy Łomaskiej, wybudowaliśmy tymczasowy objazd od przejazdu do ulicy Witoroskiej. Roboty budowlane zakończą się w 2021 roku – wyjaśnił prezydent Michał Litwiniuk.
Wiele zadań nie byłoby możliwych gdyby nie wsparcie pochodzące z budżetu państwa.
Kilka dni temu oficjalnie przekazany został II odcinek przebudowanej ulicy Warszawskiej - od skrzyżowania z ul. Kopernika do posesji nr 65A.
– Dziękuję za wsparcie i życzliwość panu wicewojewodzie Robertowi Gmitruczukowi oraz Lubelskiemu Urzędowi Wojewódzkiemu. Na realizację tej inwestycji uzyskaliśmy dofinansowanie z rządowego programu Funduszu Dróg Samorządowych. To ponad 8 mln 300 tys. zł, zaś całość nakładów poniesionych przez miasto to 13 mln 860 tys. zł. – dodał prezydent Litwiniuk.
Przebudowa ulicy Warszawskiej ma kompleksowy charakter i obejmuje także wybudowanie:
- drogi rowerowej z chodnikami po obu stronach jezdni
- dwóch nowych zatok autobusowych z peronami oraz czterema przejściami dla pieszych,
w tym trzech z wyspami, a także
- nowych kanałów deszczowych.
W trakcie realizacji jest także III etap przebudowy ulicy Warszawskiej i na ten trzeci etap również miasto pozyskało 6 mln 300 tys. zł z Funduszu Dróg Samorządowych. To 70% kwalifikowanych kosztów tego zadania.
– Podkreślmy, że w tej kadencji samorządu wysokość pozyskanych w ten sposób środków zewnętrznych tylko na budowę dróg wyniosła prawie 20 mln zł. To wymierna wartość, która służy mieszkańcom w już oddanych, bądź realizowanych inwestycjach – podsumował prezydent Białej Podlaskiej.
Innym ciekawym projektem dużego kalibru jest ten pod nazwą „Poprawa dostępności transportowej w Brześciu i Białej Podlaskiej” - dzięki niemu przebudowujemy skrzyżowania drogi krajowej nr 2 z ulicą Terebelską i Aleją Solidarności. Powstają tam tzw. ronda turbinowe. To najnowocześniejsze rozwiązania zapewniające minimalną kolizyjność. Jedno z nich, to na skrzyżowaniu z Al. Solidarności jest już przejezdne, pozostało tam wykonać ostatnie prace wykończeniowe. – Prace na skrzyżowaniu z ulicą Terebelską są bardzo zaawansowane. Liczymy, że uda się je zakończyć jeszcze w tym roku. Inwestycja ta ma dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Umowę o dofinansowanie podpisaliśmy w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Polska Białoruś – Ukraina 2014 – 2020 – wyjaśnił prezydent Michał Litwiniuk
Miasto wspiera instalacje w Odnawialne Źródła Energii
Dobiegają końca prace związane z budową małych OZE w etapie I. To zadanie o wartości 12 mln zł, przy czym 9 mln zł pochodzi z dofinansowania UE. To ponad 800 nowoczesnych instalacji ekologicznych źródeł energii w domach bialczan. W lipcu prezydent Michał Litwiniuk podpisał umowę z marszałkiem województwa lubelskiego Jarosławem Stawiarskim na II etap tego projektu, to kolejne 3 mln zł i ponad 400 kolejnych zestawów, które trafią do mieszkańców miasta.
Wśród realizowanych zadań są również te mniejsze jak. np. budowa chodników.
Inwestycją powstającą w ramach Budżetu Obywatelskiego jest budowa chodnika przy ulicy Witoroskiej. W ramach Budżetu Obywatelskiego wykonana została droga i chodnik na ulicy Stefana Batorego. Ulica została też oświetlona, powstała droga łącząca dwa odcinki pomiędzy budynkami nr 10 i nr 12. Rozpoczęto też budowę chodnika i ścieżki rowerowej przy ul. Akademickiej.
Trwa także procedura odbiorowa chodnika na odcinku od placu Trzech Krzyży do ul. Koncertowej.
Wśród inwestycji mniejszego rozmiaru warto wspomnieć te wpływające bezpośrednio na bezpieczeństwo pieszych, czyli np. instalację tzw. spowalniaczy przed przejściami dla pieszych na ruchliwych ulicach w bezpośrednim sąsiedztwie dużych szkół czy budowę nowoczesnego, aktywnego przejścia na ul. Narutowicza, na które miasto pozyskała środki z programu MSWiA Razem Bezpieczniej.
– Wśród trwających inwestycji jedna jest ciekawym przykładem współpracy samorządu
z partnerami społecznymi. Wspólnie z Młodzieżową Spółdzielnią Mieszkaniową realizujemy przebudowę parkingu i chodników przy ul. Akademickiej i Kopernika, gdzie powstanie dużo nowych miejsc postojowych – podkreślił prezydent Michał Litwiniuk i dodał, że – Pomimo trudnej sytuacji spowodowanej epidemią koronawirusa działamy dalej i bardzo cieszy mnie fakt, że możemy, dzięki rozsądnej polityce i dobrej współpracy, rozwijać Białą Podlaską.
ICH/Biała Podlaska [ja]
0 komentarze