Siemiatycze

Światowy Dzień Turystyki – województwo podlaskie ma powody, by świętować

17
wrz 2025

Podlaski Bon Turystyczny – każda z trzech edycji – okazał się ogromnym sukcesem. – Województwo podlaskie, według „Rzeczpospolitej”, jest zwycięzcą tegorocznego sezonu turystycznego – podkreślił podczas wtorkowej (16 września) konferencji marszałek województwa podlaskiego Łukasz Prokorym. Ale to nie koniec dobrych pomysłów – by jeszcze skuteczniej promować turystykę, Podlaskie będzie współpracować z Mazowszem.

Okazją do zakomunikowania tych dobrych wiadomości była konferencja z okazji Światowego Dnia Turystyki, która odbyła się w Korycinach w powiecie siemiatyckim.

– Dzisiaj spotykamy się w Ziołowym Zakątku, aby podsumować tegoroczny sezon turystyczny, a także podziękować naszym lokalnym przedsiębiorcom za ciężką pracę, która przyciągała turystów do naszego województwa – powiedział marszałek. – Na tej konferencji chcemy także państwu powiedzieć o naszym instrumencie – Podlaskim Bonie Turystycznym. Ja chciałbym wspomnieć o kilku liczbach, które pokazują, jak dobre to jest narzędzie.

Jakie to liczby? Według raportu przygotowanego przez Instytut Monitorowania Mediów, Podlaski Bon Turystyczny wygenerował ekwiwalent reklamowy w wysokości 25,3 mln zł. Przy czym bezpośrednio na promocję samorząd nie wydał ani złotówki. Można się też pochwalić ok. 40-procentowym wzrostem rezerwacji rok do roku.

Przypomnijmy, że podczas I tury pilotażowej pula wynosiła 350 000 zł i wygenerowano 1003 bony o wartości 200 i 300 zł. Warto wspomnieć, że 20 kwietnia 2025 r. na stronie www.podlaskibonturystyczny.pl odnotowano prawie 16,5 miliona odsłon i blisko 100 tys. użytkowników. Natomiast w turze II pula wynosiła 1 500 000 zł, a w ciągu 2,5 minuty wygenerowano 4418 bonów o wartości 200, 300 i 400 zł. Po raz pierwszy z programu mogli skorzystać także mieszkańcy woj. podlaskiego. W jesiennej turze III pula środków wyniosła 2 550 000 zł. W ciągu 75 sekund wygenerowano 8500 bonów o wartości 300 zł. Środki zostały zwiększone o fundusze niewykorzystane w turze I i II.
– Bon to bardzo dobry przykład współpracy między urzędem marszałkowskim, PROT-em a branżą turystyczną. Jako branża, z powodu sytuacji za wschodnią granicą, od kilku lat odczuwaliśmy znaczne spadki przyjazdów turystów z Polski i zagranicy. Ten rok był rokiem przełomowym. Obsłużyliśmy bardzo dużo turystów praktycznie z całej Polski – podkreślił Eugeniusz Ławreniuk, wiceprezes LOT Region Puszczy Białowieskiej.

O bonie pozytywnie wypowiadają się także lokalni przedsiębiorcy. Mają propozycję, by w kolejnych edycjach poszerzyć ofertę – na przykład o grupy zorganizowane.

– W sensie propagandowym Podlaskie zawitało pod strzechy na Śląsku, w Warszawie i wielu innych miejscach Polski – komentował Marek Czarny, właściciel Hotelu Białowieski. – Chciałbym podziękować wszystkim tym, którzy mieli pomysł, i wszystkim tym, którzy ten pomysł zrealizowali.

Przedstawiciele zarządu województwa zadeklarowali, że będą wnioskować o wygospodarowanie w przyszłorocznym budżecie pieniędzy na kontynuację programu. Jak przyznał Bogdan Dyjuk, członek zarządu województwa i inicjator programu, analiza wykorzystania bonu przyniosła ogrom wiedzy, którą należy wykorzystać w przyszłości. To m.in. dane o tym, z których województw najczęściej przyjeżdżali goście i gdzie warto się szczególnie promować.

– Wiemy, że z największą liczbą bonów przyjechali do nas mieszkańcy województw mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego – wymienił. – Mamy nadzieję, że w przyszłym roku, oprócz funduszy samorządu, znajdzie się również na ten cel wsparcie rządowe.

Wśród dobrych inicjatyw znalazło się także podpisanie listu intencyjnego między Województwem Podlaskim a Mazowszem. Dotyczy on wspólnych działań na rzecz zwiększenia atrakcyjności turystycznej i promocji obu regionów. W planach jest m.in. tworzenie wspólnych produktów turystycznych łączących unikalne walory regionów, wspieranie infrastruktury turystycznej i podmiotów branżowych, wzajemna promocja oferty turystycznej oraz wspólne pozyskiwanie funduszy na realizację projektów rozwojowych i promocyjnych.

List intencyjny podpisali marszałek Łukasz Prokorym i członek zarządu Bogdan Dyjuk, Mazowsze reprezentowali wicemarszałek Wiesław Raboszuk oraz Janina Ewa Orzełowska, członek zarządu województwa.



Źródło: www.podlaskie.eu
Foto: Paweł Krukowski / UMWP
Oprac.: Agnieszka Bolewska-Iwaniuk
Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:
Agnieszka Bolewska-Iwaniuk
+48.600262129

0 komentarze

Podpisz komentarz. Wymagane od 5 do 100 znaków.
Wprowadź treść komentarza. Wymagane conajmniej 10 znaków.