Szkolny zespół, nazywany potocznie „szóstką R- U- N (2 Rodziców, 2 Uczniów, 2 Nauczycieli) przeszedł szkolenia teoretyczne. Miały one na celu wyposażyć przedstawicieli rodziców, uczniów i nauczycieli w wiedzę i kompetencje niezbędne do budowania w szkole atmosfery współpracy i wzrostu kapitału społecznego. Aby projekt stał się ogólnoszkolnym przedsięwzięciem „szkolna szóstka R- U- N” została zobligowana do włączenia całej społeczności szkolnej ZS nr1 w działania projektowe. Pierwszym takim działaniem było zorganizowanie debat rodzicielskiej, uczniowskiej, nauczycielskiej na temat współpracy. Do dnia dzisiejszego, w szkole zostało zaplanowanych, zorganizowanych i przeprowadzonych ogółem 6 debat, po 2 na każdą grupę społeczną. Debaty były organizowane w taki sposób, aby rodzice, uczniowie i nauczyciele ZS Nr 1 dyskutowali w swoich grupach na te same bądź podobne tematy, m.in. co w naszej szkole funkcjonuje dobrze, z czego jesteśmy zadowoleni, co jest naszą wartością, co należałoby udoskonalić, w jakie obszary wdrożyć zmiany, kto miałby być za nie odpowiedzialny, jakie działania już teraz wykonujemy wspólnie, jakie działania są projektowane z myślą o rodzicach, uczniach.
Obecnie szkoła jest na etapie uczestnictwa w warsztatach, których głównym celem jest analiza wniosków z debat i zaplanowanie konkretnych działań na kolejne 2 miesiące. Obszar, w którym będzie pracować szkoła do grudnia 2014 r. to „organizacja przestrzeni szkoły”. Praca w trybie warsztatowym jest doskonałą okazją do wspólnej refleksji i „przepracowania” zagadnień: w jakich obszarach potrafimy współpracować i jakie są tego widoczne korzyści, jakie są możliwe pola do zwiększonej aktywności i zaangażowania rodziców, uczniów i nauczycieli, jakich efektów wspólnej pracy oczekujemy.
Kolejnym etapem projektu jest udział w II warsztacie, na którym będą analizowane sukcesy i trudności w realizacji działań wcześniejszych oraz planowanie i opracowywanie założeń do Szkolnego Programu Aktywnej współpracy (SPAW). Program będzie obejmował okres 2 lat szkolnych i określał w jakich obszarach zaangażuje silniej niż dotychczas rodziców, uczniów i nauczycieli do pracy na rzecz społeczności szkolnej.
W projekcie tym, wbrew pozorom, nie chodzi o wprowadzenie fizycznych zmian, korekt, nowych ustaleń i zapisów prawnych. Sercem tego projektu jest wypracowanie umiejętności dialogu pomiędzy rodzicami, uczniami i nauczycielami, zrodzenie przekonania, że „mój głos jest słyszany, szanowany i ważny”, uświadomienie potrzeb i prawa do ich realizacji, umiejętności argumentowania, debatowania, uważnego słuchania, kreatywności, demokratyczności. Projekt ten nie podaje gotowych, darmowych rozwiązań, żeby coś osiągnąć trzeba to zdobyć wspólnie! Nie chodzi o spektakularne jednorazowe akcje, a o działania systemowe, długofalowe, powtarzalne. Tylko zaangażowanie całej społeczności szkolnej, pozwoli osiągnąć sukces i zyskać miano SZKOŁY WSPÓŁPRACY.
(Aneta Czerkas)
KSkib/Sokołów Podlaski/DJ