Listo został przesłany do następujących parlamentarzystów: Teresy Wargockiej, Krystyny Pawłowicz, Henryka Kowalczyka, Grzegorza Woźniaka, Daniela Milewskiego, Arkadiusza Czartoryskiego, Krzysztofa Tchórzewskiego, Marka Zagórskiego, Marii Koc, Anny Marii Siarkowskiej.
Oto pełny tekst listu otwartego:
Maciejowice, 28.11.2016 r.
Poseł na Sejm RP/
Senator RP
Z okręgu siedlecko-ostrołęckiego
My, nauczyciele gimnazjum im. Ks. Grzegorza Piramowicza w Gminie Maciejowice oraz wszyscy, którym na sercu leży dobro polskiej oświaty stanowczo protestujemy przeciwko planom likwidacji gimnazjów, eufemistycznie zwanej „wygaszaniem”.
Dlaczego?
1. Będzie to kolejny eksperyment na młodzieży, a kilka roczników uczniów będzie skazanych na naukę w chaosie i niepewności.
2. Likwidując gimnazja powoduje się, że uczniowie o rok wcześniej – w wieku 15 lat – zmuszeni zostaną do podejmowania decyzji o swej dalszej drodze edukacyjnej.
3. Przekształcanie struktury oświaty, wbrew zapewnieniom pani Minister, generuje ogromne koszty na wiele lat.
4. Likwidacja będzie bardzo kosztowna; pieniądze zainwestowane do tej pory w rozwój gimnazjów zostaną zmarnowane.
5. Gimnazja od lat skutecznie przygotowują młodzież do mierzenia się z wyzwaniami współczesnego świata.
6. Gimnazja pozwoliły wyrównać szanse edukacyjne dzieci i młodzieży, a także zintegrować środowisko lokalne, tam, gdzie wcześniej mieliśmy do czynienia z antagonizmami.
7. Przyczyniamy się do sukcesów gimnazjalistów; są one owocem pracy tysięcy nauczycieli, pedagogów i dyrektorów.
8. Likwidacja gimnazjów oznacza rozbicie zespołów nauczycieli, którzy mają wieloletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą w tym, jakże trudnym okresie dorastania.
9. Problemem polskiego szkolnictwa nie są gimnazja, lecz być może źle dostosowana podstawa programowa, którą trzeba zmienić.
10. Gimnazja, wbrew temu, co usiłuje się wmówić społeczeństwu, nie są skupiskiem trudnej młodzieży, a problemy wychowawcze nie znikną wraz ze zmianą typu szkoły, dodatkowo zaś pojawią się nowe związane ze wspólnym funkcjonowaniem w jednej szkole siedmio- i piętnastolatków.
11. Przez 17 lat wypracowaliśmy własnymi siłami metody pracy, dokształcaliśmy się i poszerzaliśmy swoje kwalifikacje pod kątem pracy z młodzieżą gimnazjalną.
JESTEŚMY ZA EWOLUCJĄ, A NIE EGZEKUCJĄ
Reforma jest nieprzemyślana, nieodpowiedzialna, niepoliczona, bez konsultacji z nauczycielami, rodzicami i samorządami – wbrew temu, co mówi pani Minister.
Dyrektor Publicznego Gimnazjum w Maciejowicach
Andrzej Nakonieczny
EŁ