REGION

drukuj Prześlij znajomemu zgłoś błąd archiwum Cofnij
util util util
foto

Normalność, nie nacjonalizm
2019-04-16 19:03:56 Artykuł czytany 289 razy


Konsumencki patriotyzm, czyli kupowanie rodzimych produktów, to zachowania, które są praktykowane i promowane od lat – najmocniej w krajach wysokorozwiniętych. Powodów, by robić to samo u nas, jest aż nadto. Sposobów też nie brakuje – mówili o tym na konferencji w Senacie RP politycy, urzędnicy i przedsiębiorcy.


„Patriotyzm konsumencki w budowaniu silnej Polski” – pod takim tytułem odbyła się we wtorek konferencja zorganizowana przez wicemarszałek Marię Koc, przewodniczącego Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, sen. Jerzego Chróścikowskiego i Katolickie Radio Podlasie. Choć ów konsumencki patriotyzm nie ogranicza się tylko do kupowania rodzimej żywności, to właśnie na rolnictwie skupiła się uwaga uczestników. Poza gospodarzami z izby wyższej parlamentu pojawił się minister rolnictwa Krzysztof Ardanowski, byli też prezesi ARiMR i KRUS, dyrektor departamentu rolnego NIK, a także związkowcy, samorządowcy i przedsiębiorcy. Oto garść najważniejszych spostrzeżeń z wystąpień prelegentów. 

Senator Chróścikowski mówił o tym, co może zrobić władza państwowa, czyli o rozwiązaniach fiskalnych i prawnych. Podkreślił z naciskiem, że nawet w sprzyjającej otwieraniu granic Unii Europejskiej postawy patriotyzmu konsumenckiego są promowane i wzmacniane – i nie jest to nic anty-europejskiego. Z konkretnych rozwiązań wymienił przede wszystkim jasne określenie w przepisach, co mieści się pod pojęciami „polska firma” i „polski produkt” (co w zglobalizowanym świecie, z przepływami kapitałów i surowców wcale nie jest łatwe), a także wspieranie różnych form promocji, kierowanych zarówno do konsumenta krajowego, jak i zagranicznego. Tutaj mieszczą się rozmaite fundusze promocyjne oraz  znaki pochodzenia i jakości.

Bardzo interesujące wystąpienie, ilustrowane wieloma przykładami „z życia”, miał Michał Rzytki, dyrektor Departamentu Promocji i Jakości Żywności w Ministerstwie Rolnictwa. Zwrócił on uwagę, że w kreowaniu mody na polską żywność państwo, samorządy i firmy nie mogą poprzestawać na finansowaniu telewizyjnych klipów czy gazetowych reklam, ale powinny świecić własnym przykładem. Administracja państwowa i samorządowa, podlegające jej instytucje, czy należące do państwa lub samorządu firmy powinny zwracać uwagę, czym częstują swoich gości. Od „konferencyjnej” wody mineralnej, soków, herbatników i paluszków, poprzez zawartość koszy z owocami, do dań zamawianych w cateringu na dużych imprezach. Wszystko to powinny być produkty krajowe, najlepiej wyprodukowane w bliskiej okolicy. Podparte takim przykładem  namowy, kampanie i reklamy będą miały większą moc przekonywania.

Minister Krzysztof Ardanowski zaznaczył, że w zglobalizowanym świecie, w którym produkty nawet z odległych kontynentów trafiają do odbiorcy w ciągu kilku dni, Polska nie ma szans konkurować ceną i wielkością produkcji z żywnościowymi potentatami. Nawet na rynku wewnętrznym, gdzie Rumunia próbowała niedawno ustawowych ograniczeń, ale została przywołana do porządku przez Komisję Europejską. Co pozostaje? Konkurować jakością i budować wokół swoich produktów emocjonalną otoczkę. Narracja, klimat, nastrój, wyobrażenia, skojarzenia – to wszystko robi się równie ważne, jak sam produkt. I tego powinniśmy się jak najszybciej w handlu żywnością nauczyć.

Spostrzeżenia z blisko trzydziestoletniej historii najbardziej chyba znanego znaku promocyjnego przedstawił Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Teraz Polska. Prowadzone przez fundację badania pokazują, że w preferencjach zakupowych Polaków jakość produktu wyprzedziła wreszcie jego cenę, a na trzecim miejscu znalazło się pochodzenie. Co warte podkreślenia – ten trzeci czynnik uwzględnia już 40 procent konsumentów, a kilkanaście lat temu było to zaledwie 5 procent. Wieloletnie budowanie pozytywnych skojarzeń z polskością przynosi więc efekty. Jest się o co bić, bo na konsumpcję Polacy wydają 400 mld zł rocznie. Im więcej tej sumy zostanie w kraju – tym lepiej dla gospodarki.

W kilkudziesięcioletniej perspektywie skonstruował swoją prezentację także Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków. Branża ta przeszła od 1989 roku długą drogę. Pozbierała się po upadku działających w PRL spółdzielni, a po dekadzie pojawiania się i znikania efemerycznych marek dokonała dużej konsolidacji. Natomiast poprzez wieloletnie programy promocyjne mocno wpłynęła na przyzwyczajenia Polaków: o ile w latach 90. statystyczny Polak wypijał 1-3 litrów soków i napojów owocowych i warzywnych, to teraz jest to prawie 30 litrów. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia państwa, przejawiającego się w preferencyjnej stawce VAT. Stąd tak usilne starania o jej utrzymanie.

Najdalej poza rolnictwo i żywność wyszedł na konferencji główny ekonomista PKN Orlen, Adam Bartosz Czyżewski. Wskazał on konieczność podejmowania długofalowego wysiłku dla wykreowania silnej marki. Bazując na przykładzie swojej firmy podkreślił, że samo przetwarzanie i handel produktami ropopochodnymi to za mało. Orlen „obudował” podstawową działalność masą dodatkowych produktów i usług, zadbał o rozrost sieci poddostawców (miliony sprzedawanych rocznie na jego stacjach hot-dogów składa się wyłącznie z krajowych produktów), pilnuje kwestii środowiskowych i szlifuje wizerunek starannie planowanym mecenatem. Nie tracąc z oczu upowszechniającej się elektromobilności, ulepsza technologię przerobu ropy, rozwiązując np. problemy związane z dodawaniem obowiązkowych biokomponentów.

Zaskakująco podobne były doświadczenia i wnioski Aliny Krawisz, prowadzącej na Kujawach gospodarstwo agroturystyczne Pachotówko. Choć mogłoby się wydawać, że rodzinna firma nie ma nic wspólnego z wielkim paliwowym koncernem, to i tutaj była mowa o uzupełnianiu podstawowej działalności dodatkowymi atrakcjami oraz o poszukiwaniu oryginalnych sposobów na promocję. W tym przypadku są to m.in. kursy plecenia wianków i kwietnych ozdób wnętrz, eventy budowane wokół potraw z gęsi i szeroka współpraca z lokalnymi poddostawcami.



AB [ja]
wykop

Komentarze

  • patriot
    2019-04-17 09:58:42

    arrow

    kupiłem 'malucha", popsuł się po 10 km, kupiłem polską pralkę, niecały rok, i lodówkę polar bo serwis i części, serwis się rzeczywiście przydał bo siadły dwa agregaty, wymienione na niemieckie boscha, do dziś lodówka chłodzi,piecyk termet, tragedia, itd., więcej nie kupuję polskich towarów bo nie stać mnie na wyrzucanie pieniędzy w błoto, co najwyżej ziemniaki, bo mięso też nafaszerowane antybiotykami.

Odśwież obrazek.

Publikowane komentarze sa prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Redakcja zastrzega sobie prawo do usuwania komentarzy obraźliwych lub zawierających wulgaryzmy.


 

foto

Caritas dla niepełnosprawnych
2023-02-16 14:38:58 Kategoria:

Rozumiejąc potrzeby osób z niepełnosprawnością Caritas Diecezji Drohiczyńskiej od lutego 2010 r. prowadzi Diecezjalny Ośrodek Wsparcia dla Osób Niepełnosprawnych...

więcej »
foto

Serwer Dell T330 – nowoczesne rozwiązanie dla małych...
2023-02-16 12:21:10 Kategoria:

Sewer to niezawodne urządzenie powszechnie wykorzystywane w wielu firmach. Przede wszystkim sprzęt cechuje się wysoką wydajnością oraz gwarancją bezpieczeństwa...

więcej »
foto

Na jakie telewizory warto zwrócić uwagę?
2023-02-16 11:25:20 Kategoria:

Choć nie milkną dyskusję, jaki telewizor LED byłby najlepszy, czy może trafniejszym wyborem byłyby telewizory LCD, plazma czy też zaawansowane technologicznie modele....

więcej »
foto

Jak mierzyć postępy działań SEO?
2023-02-15 11:06:39 Kategoria:

SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe) jest to zestaw technik stosowanych do zwiększenia widoczności witryny internetowej w...

więcej »
foto

Na co zwrócić uwagę, kupując pościel?
2023-02-14 12:48:01 Kategoria:

Sypialnia jest tą częścią domu, w której szuka się relaksu i spokoju. Wchodząc do niej tuż przed snem, powinna dawać poczucie bezpieczeństwa i być oazą po nawet...

więcej »
foto

Dlaczego młodzi ludzie coraz częściej inwestują na...
2023-02-14 10:39:26 Kategoria:

Przyjrzymy się, jak wygląda inwestowanie w akcje. Jak przygotowują się do tego młodzi inwestorzy? Czy giełda jest dla każdego?

więcej »
foto

Jak zacząć przygodę z pływaniem?
2023-02-13 10:48:46 Kategoria:

Aktywność fizyczna jest niezbędna do zachowania zdrowia, jednak nie każda dyscyplina będzie odpowiednia dla wszystkich. Jedni z nas wolą sporty siłowe, inni spokojną...

więcej »
- 101,7fm / 106,0 fm - ONAIR


Zapraszamy na audycje:

foto

O tym się mówi... Poranna rozmowa na antenie KRP
2023-02-09 16:07:30 Kategoria:

Codziennie, od poniedziałku do piątku o godz. 8:12 polecamy "O tym się mówi..." poranną rozmowę w Katolickim Radiu Podlasie. Gośćmi Marcina Jabłkowskiego i Andrzeja...

więcej »


Co, gdzie, kiedy

w lewoKwiecień 2024w prawo
Pon Wt Śr Czw Pią So Nd
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Najnowsze Informacje