Jak wygląda zakładanie firmy od podstaw? Wyjaśniamy

Archiwum Pon. 17.02.2025 11:02:06
17
lut 2025

Według wielu osób założenie firmy jest procesem skomplikowanym i wymagającym. W rzeczywistości wcale nie musi tak być! Warto jednak wcześniej zapoznać się z procesem zakładania działalności gospodarczej krok po kroku. Co musisz wiedzieć? Podpowiadamy!

1.    Wybór formy prawnej

Zakładanie firmy zacznij od określenia formy prawnej firmy. Masz do wyboru:

      Jednoosobową działalność gospodarczą. Wyróżnia ją prosta rejestracja i niskie koszty prowadzenia. Przedsiębiorca odpowiada za zobowiązania firmy swoim majątkiem firmowym i osobistym.

      Spółkę cywilną – współpraca co najmniej dwóch osób.

      Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) – pewniejsza ochrona majątku, jednak wiąże się z bardziej skomplikowaną księgowością.

2. Wybór kodu PKD

Musisz określić podstawową działalności firmy oraz kod opisujący, czym będziesz się zajmować. Następnie możesz dodać kolejne kody, jeśli planujesz inne rodzaje działalności. Bardzo ważne jest sprawdź wymagania związane z kodami, ponieważ niektóre z nich mogą wymagać zezwoleń. Wyszukiwarka PKD jest dostępna na stronie GUS.

3. Forma opodatkowania

Wybór formy opodatkowania wpływa na wysokości podatków, które będziesz płacić w przyszłości. Dostępne opcje:

      Skala podatkowa (12% i 32%) zakłada odprowadzanie progresywnego podatku od dochodu.

      Podatek liniowy (19%) odpowiedni dla osób z wyższymi dochodami.

      Ryczałt – uzależniony od typu działalności oraz przychodów.

      Karta podatkowa – odpowiednia dla małych firm w niektórych branżach.

Warto wiedzieć, że masz możliwość dobrowolnej rejestracji jako podatnik VAT. Jednak w niektórych przypadkach jest to obowiązkowe – jeśli roczne przychody Twojej firmy przekroczą 200 000 zł lub prowadzisz działalność w branży, która wymaga rejestracji do VAT. Aby to zrobić, należy złożyć formularz VAT-R w urzędzie skarbowym.

4. Rejestracja w CEIDG

Aby zarejestrować firmę, musisz przygotować podstawowe informacje: nazwę działalności, adres, odpowiednie kody PKD, wybraną formę opodatkowania oraz datę rozpoczęcia działalności. Wniosek CEIDG-1 możesz złożyć online poprzez biznes.gov.pl (za pomocą profilu zaufanego lub podpisu kwalifikowanego) albo osobiście w urzędzie gminy lub miasta.

 

Dodatkowo należy zgłosić się do ZUS i, jeśli to konieczne, złożyć formularz VAT-R w urzędzie skarbowym. Po rejestracji firma zostanie wpisana do CEIDG, a działalność można rozpocząć zgodnie z wyznaczoną datą. Cały proces jest szybki i zajmuje zaledwie kilka minut.

5. Zgłoszenie do ZUS

Każdy przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić siebie oraz ewentualnych pracowników do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą mogą skorzystać z preferencyjnych rozwiązań:

      Ulga na start – zwolnienie ze składek na ubezpieczenie społeczne przez pierwsze 6 miesięcy,

      Mały ZUS Plus – obniżone składki przez kolejne 24 miesiące.

6. Dokumentacja i obowiązki księgowe

Masz do wyboru różne formy prowadzenia księgowości. Możesz prowadzić ją samodzielnie, co kosztuje najmniej, lecz bywa skomplikowane i wymaga dobrej znajomości przepisów. Inna opcja to korzystanie ze specjalistycznego oprogramowania. Możesz także powierzyć prowadzenie rachunkowości profesjonalnej firmie.


ARTYKUŁ SPONSOROWANY