Co i jak sprawdzić w samochodzie przed zakupem

wrz 2025
Zakup używanego samochodu wiąże się z koniecznością kompleksowej kontroli zarówno stanu technicznego samego pojazdu, jak i dokumentów. Tylko w takim przypadku można liczyć na udany zakup. Proces ten składa się z wielu etapów, ale nawet mając niewielkie doświadczenie, można go pokonać, postępując zgodnie z poniższym algorytmem.
Historia eksploatacji samochodu
Im więcej wiesz o samochodzie, tym bardziej przemyślany będzie zakup. Aby poznać historię samochodu, możesz skorzystać z usługi rozszyfrowania kodu VIN – unikalnego identyfikatora pojazdu.
Raport sporządzony na podstawie kodu VIN zawiera następujące dane techniczne:
● wyposażenie samochodu: wyposażenie, opcje, charakterystyka;
● wykaz części zamiennych do szybkiego wyszukiwania i zakupu;
● zalecenia dotyczące terminów serwisowania i napraw, w tym działania w przypadku awarii i konserwacji;
● datę produkcji samochodu.
W sekcji danych użytkownika dostępna jest pełna historia pojazdu, począwszy od momentu jego nabycia przez pierwszego właściciela. Informacje te są przekazywane przez firmy ubezpieczeniowe, dealerów i stacje obsługi technicznej.
Raport wygenerowany przez dekoder VIN jest zazwyczaj przedstawiony w formie tabeli i może zawierać następujące dane:
● Numer rejestracyjny pojazdu.
● Numer nadwozia (podwozia).
● Data produkcji.
● Charakterystyka silnika (moc, pojemność).
● Dane rejestracyjne.
● Informacje o ograniczeniach eksploatacji (zabezpieczenia, kredyt, kradzież).
● Informacje o wypadkach drogowych.
● Wykorzystanie do przewozu towarów lub pasażerów.
● Dane celne (pochodzenie, przebieg).
● Przebieg na określoną datę.
Przed zakupem zalecamy sprawdzenie wyposażenia samochodu na podstawie kodu VIN. Chociaż istnieje wiele sposobów, aby to zrobić, raport na podstawie kodu VIN zawiera najbardziej kompletne informacje o wyposażeniu i jego zmianach w trakcie eksploatacji.
Jeśli chodzi o dokumenty: dowód rejestracyjny, ubezpieczenie, to pozwalają one uzyskać ograniczoną ilość informacji, które nie dają wyobrażenia o tym, jak eksploatowano samochód, jakie ograniczenia prawne istnieją dla jego przyszłej eksploatacji, czy nie było ingerencji w działanie licznika kilometrów itp. Na przykład z paszportu technicznego można uzyskać informacje o właścicielach, przeglądach technicznych (jeśli były przeprowadzane w certyfikowanych centrach). Dane te mogą być wykorzystane jako dodatkowe informacje podczas analizy pojazdu.
Sprawdzenie stanu technicznego samochodu
Przedstawiamy
algorytm i podstawowe informacje, które można wykorzystać podczas sprawdzania
samochodu przed zakupem.
Silnik
Jeśli nie masz doświadczenia i nie przeprowadzasz samodzielnej kontroli, dokładnie obejrzyj komorę silnika, zwracając uwagę na następujące kwestie:
● Obecność plam, obcych płynów i deformacji obudowy spowodowanych uderzeniem.
● Lepiej, jeśli silnik pod maską używanego samochodu będzie pokryty kurzem i brudem – na czystym silniku trudno dostrzec plamy oleju i innych płynów. Kontrolę silnika należy przeprowadzać w ciągu dnia przy użyciu latarki.
Uruchom silnik i oceń dźwięk jego pracy. Silnik powinien pracować płynnie, bez szarpnięć i wahań. Poziom hałasu powinien być stały przy nieaktywnym pedale gazu. Należy pamiętać, że dźwięk pracy silnika wysokoprężnego różni się od silnika benzynowego: silnik wysokoprężny ma charakterystyczny „stukający” dźwięk, przypominający pracę traktora, podczas gdy silnik benzynowy pracuje bardziej równomiernie i bez gwałtownych zmian tonacji.
Skrzynia biegów
Sprawdź, czy w mechanicznej skrzyni biegów nie ma wycieków. W razie potrzeby przyjrzyj się skrzyni od spodu samochodu — ważne jest, aby upewnić się, że wszystkie połączenia i uszczelki skrzyni są suche.
Siadając za kierownicą samochodu i nie ruszając, naciśnij i przytrzymaj pedał sprzęgła. Jeśli usłyszysz „metaliczny” dźwięk, może to świadczyć o zużyciu łożyska sprzęgła. Na początku odgłosy mogą pojawiać się sporadycznie, ale w dalszej perspektywie może to prowadzić do trudności podczas zmiany biegów i pojawienia się charakterystycznego skrzypienia.
Układ jezdny
Usterki elementów zawieszenia objawiają się przede wszystkim w postaci obcych dźwięków. Odgłosy w dolnej części samochodu mogą pojawiać się z powodu następujących elementów, które wymagają wymiany lub naprawy:
● Amortyzatory – pochłaniają wstrząsy podczas jazdy po nierównych drogach.
● Sprężyny kolumn – są one pod stałym obciążeniem i z czasem mogą ulec zużyciu.
● Osłony przegubów – chronią różne elementy przed kurzem i jeśli są brudne lub uszkodzone, wymagają wymiany.
● Miski wspornikowe – muszą być całe, bez deformacji.
● Silentbloki – łączą różne elementy zawieszenia i mogą powodować niestabilność samochodu podczas jazdy.
Układ hamulcowy
Podczas oględzin samochodu zwróć uwagę na grubość klocków hamulcowych i obecność krawędzi na obrzeżu tarczy hamulcowej. Duża wysokość krawędzi na tarczy świadczy o znacznym zużyciu tarczy i konieczności jej wymiany.
Grubość okładzin klocków hamulcowych nie jest czynnikiem decydującym, ale jeśli klocki mają różną grubość, możliwe są usterki w suporcie prowadzącym lub cylindrze hamulcowym. Należy również sprawdzić zespoły kół pod kątem wycieków płynu hamulcowego, sprawdzić zbiornik wyrównawczy i obejrzeć główny cylinder hamulcowy.
Elektryka
Przed zakupem zalecamy sprawdzenie samochodu pod kątem problemów z elektryką. W tym celu potrzebny będzie multimetr. Jest to ważne, ponieważ wyciek prądu może prowadzić do niestabilnej pracy silnika i zwiększenia emisji spalin. Ponadto usterki w instalacji elektrycznej mogą spowodować zwarcie, które może doprowadzić do awarii radia, elektronicznego bloku sterującego i innych urządzeń.
Nadwozie i lakier
Szczegółowa kontrola karoserii jest obowiązkowym etapem sprawdzania samochodu przed zakupem. Główne etapy:
● Do kontroli należy użyć grubościomierza. Przed oględzinami należy określić maksymalną grubość lakieru dla danej marki samochodu.
● Należy sprawdzić grubość powłoki w różnych miejscach karoserii.
● Bardzo ważne jest sprawdzenie grubości LKP w okolicy otworu drzwiowego, na słupku drzwiowym i na dachu.
● Poziom LKP nie powinien przekraczać 1000 mikronów. Przekroczenie tej wartości może świadczyć o niskiej jakości naprawy karoserii.
● Należy porównać odcienie lakieru na różnych częściach karoserii w świetle dziennym.
● Powłoka powinna być jednolita i bez wad. Niedopuszczalne są smugi i wgniecenia.
Wnętrze
Podczas sprawdzania wnętrza należy zwrócić uwagę na elementy, które są w stałym kontakcie z kierowcą. Poniżej podano oznaki wskazujące na duży przebieg samochodu:
● Kierownica. Jej stan może wiele powiedzieć o stanie samochodu. Jeśli jest zużyta lub ma ślady przeciągnięcia i przemalowania, może to wskazywać na duży przebieg.
● Poduszki powietrzne. Sprawdź, czy są obecne – ich brak może wskazywać na udział samochodu w wypadku drogowym.
● Elementy plastikowe. Zazwyczaj zużywają się w niewielkim stopniu. Kierownica z tworzywa sztucznego może zachować swój wygląd nawet po przejechaniu 200-250 tys. km.
● Tapicerka i pokrowce skórzane. Silne zużycie w postaci przetarć i zmian tekstury, zwłaszcza w przypadku skóry wysokiej jakości, może również świadczyć o dużym przebiegu.
Koła i opony
Zazwyczaj opony wymienia się co 3-5 lat. Nawet jeśli opony leżały bez użycia, z czasem mogą przestać zapewniać bezpieczną jazdę samochodem z powodu wyschnięcia gumy.
Aby określić wiek opony, należy sprawdzić informacje na jej boku, gdzie podany jest rok i tydzień produkcji.
Należy również sprawdzić, czy nie ma nacięć i śladów naprawy. Na przykład nacięcie boczne może uszkodzić szkielet opony. Nawet jeśli opona została naprawiona, łatka może nie wytrzymać obciążenia przy dużej prędkości. Zaleca się sprawdzenie wewnętrznej strony opony, ponieważ jest ona zazwyczaj bardziej gładka i nie powinno być na niej śladów naprawy.
Jazda próbna samochodem przed zakupem
Podczas jazdy próbnej sprawdź przyspieszenie i hamowanie. Sprawdź też, jak płynnie samochód zmienia prędkość. Zmieniaj pasy ruchu i skręcaj w lewo i w prawo, aby ocenić sterowność samochodu. Będąc na drodze, zwróć uwagę na pracę silnika i skuteczność izolacji akustycznej. Oceń, jak dobra jest widoczność z samochodu, martwe punkty i działanie kamery cofania.
Sprawdź, jak wygodnie jest wsiadać i wysiadać z samochodu, czy jest wystarczająco dużo miejsca na nogi i głowę na przednich i tylnych siedzeniach. Upewnij się, że możesz dosięgnąć pedałów.