Kolejny koncert Festiwalu Muzyki Kościelnej Diecezji Siedleckiej w Paszenkach
lip 2024
W niedzielę, 21 lipca o godzinie 12.00, w kościele p.w. Trójcy Świętej w Paszenkach odbędzie się koncert w ramach Festiwalu Muzyki Kościelnej Diecezji Siedleckiej. Podczas wydarzenia utwory Martiniego, Frescobaldiego, Monteverdiego, Purcella oraz Gomółki zaprezentuje dwóch artystów: Sławomir Bronk (Gdańsk) – kontratenor i Marcin Armański (Świdnica) - pozytyw szkatulny.
Paszenki po raz kolejny będą miejscem koncertu w ramach festiwalu.Współorganizatorem tego wydarzenia jest proboszcz parafii p.w. Trójcy Świętej ks. Robert Sierociuk oraz Gmina Jabłoń.
Sławomir Bronk jest absolwentem dyrygentury chóralnej, muzyki kościelnej (2006) oraz śpiewu solowego (dyplom z wyróżnieniem, 2015) w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. Jako wokalista i kameralista (kontratenor) specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, w repertuarze oratoryjno-kantatowym. Brał udział w znaczących festiwalach muzycznych w kraju i zagranicą, m.in.: w Międzynarodowym Festiwalu Bachowskim w Świdnicy, Forum Musicum we Wrocławiu, Festiwalu Sztuk Dawnych w Białymstoku, Starosądeckim Festiwalu Muzyki Dawnej. Koncertował m.in. z takimi zespołami jak: Wrocławska Orkiestra Barokowa, Kapela Świętogórska, Kapela Jasnogórska. Na stałe związany jest z białostockim Zespołem Muzyki Dawnej Diletto. Jako solista (kontratenor) nie stroni od wykonawstwa muzyki współczesnej, ma na swoim koncie prawykonanie psalmów do tekstów w języku kaszubskim Anny Rocławskiej-Musiałczyk oraz Adama Diesnera. W maju 2019 roku brał udział w premierowym wykonaniu oratorium Marka Raczyńskiego pt. Angeli et Archangeli, wykonując partię Rafaela. W 2006 roku powołał do życia Chór Kameralny Discantus, odnoszący sukcesy podczas konkursów i festiwali chóralnych w kraju i zagranicą. Na zamówienie Sławomira Bronka powstały liczne utwory na chór a cappella oraz wokalno-instrumentalne inspirowane folklorem kaszubskim lub do tekstów w tym języku. Ze swoimi zespołami wykonał kompozycje o charakterze sakralnym, takie jak: Kaszubskie Magnificat Michała Sławeckiego, Kaszubskie Te Deum Adama Diesnera, Kaszubskie Stabat Mater – Matczi serce i Missa Cassubiae Anny Rocławskiej-Musiałczyk. Oddzielnym polem artystyczno-naukowych zainteresowań Sławomira Bronka jest semiologia gregoriańska, której zasady interpretacji poznawał podczas licznych seminariów i kursów we Włoszech, m.in. w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej w Rzymie. Z prowadzoną przez siebie studencką Scholą Cantorum gdańskiej Akademii Muzycznej podczas 65. Concorso Polifonico Internazionale Guido d’Arezzo uzyskał zwycięstwo w kategorii chorału gregoriańskiego. Sukces ten powtórzył z męskim zespołem Vox Intensa podczas Malta International Choir Festival 2017.
Marcin Armański urodził się w Kielcach w 1983 roku. Naukę gry na organach rozpoczął pod kierunkiem ks. Zbigniewa Rogali, ukończył również Państwową Szkołę Muzyczną w Kielcach w klasie fortepianu oraz Salezjańskie Liceum Muzycznym w Lutomiersku. W 2007 roku uzyskał tytuł magistra sztuki Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie studiował w klasie profesora Juliana Gembalskiego i Zygmunta Antonika. Od 2006 związany jest z Dolnym Śląskiem jako kantor Kościołów Pokoju w Świdnicy i w Jaworze oraz organista zboru ewangelicko-reformowanego we Wrocławiu. Prowadzi działalność pedagogiczną. Jest laureatem ogólnopolskich konkursów organowych i kompozytorskich. Ma na swoim koncie liczne nagrania dla Radia i Telewizji (w tym także dla telewizji amerykańskiej i japońskiej). W 2011 roku zagrał specjalny koncert podczas wizyty szwedzkiej pary królewskiej w Świdnicy. Jest organizatorem życia muzycznego na Dolnym Śląsku, od wielu lat prowadzi festiwale organowe m.in w Jeleniej Górze, Bolkowie Karpaczu, Kaczorowie, Świdnicy. W 2016 roku zainicjował projekt edukacyjny „Ogólnopolskie Warsztaty dla Organistów i Muzyków Kościelnych”, który funkcjonuje pod patronatem Synodalnej Komisji ds. Liturgii i Muzyki Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego. Zajmuje się organmistrzostwem - rekonstrukcjami historycznych instrumentów klawiszowych.
Inf. Pras.
0 komentarze