Duchy za „Kotarą”

lip 2025
To był już 12. wernisaż w Galerii Fotografii „Kotara”. W wakacyjnej atmosferze swoje prace zaprezentowała Katarzyna Ewa Żak. Malowniczość i cisza tych fotografii przyciągają uwagę widza. To piękny dokument o miejscu, o które upomina się już tylko natura. Wystawę można oglądać do połowy września.
Ekspozycję pod tytułem „Ghost Town” tworzy 15 fotografii przedstawiających nieistniejące już niemieckie diamentowe miasteczko górnicze w Namibii, w Afryce. Kiedyś tętniące życiem, samowystarczalne, z własną szkołą i szpitalem – dziś nieustannie zasypywane piaskiem…Wszystkie zdjęcia zostały wykonane o tej samej porze – podczas zachodu słońca. Prace artystki to rodzaj dokumentalnej fotografii, jednocześnie bardzo malowniczej: z miękkim światłem i majestatycznymi kadrami. Nie ma tu inscenizacji, jest za to duża doza obserwacji i uważności. Cisza i bezruch, wszędobylski piasek i ciepłe słońce, atmosfera przemijania i grozy, potęga natury, która „odzyskuje” ziemię na własnych zasadach.
Katarzyna Ewa Żak była obecna podczas wernisażu i chętnie odpowiadała na pytania publiczności. Kuluarowe spotkanie z pasjonatami fotografii odbyło się po zakończeniu wydarzenia.
Dwunasta wystawa w galerii skłoniła także kuratora do refleksji: – Minęły dokładnie dwa lata, odkąd podjąłem wyzwanie stworzenia tego miejsca. Z ogromną radością obserwuję, jak galeria zyskuje stałych bywalców – ludzi, którzy chętnie uczestniczą w wystawach i spotkaniach z kolejnymi autorami – mówił Darek Szubiński.
Prace artystki można oglądać do połowy września w holu głównym budynku Centrum Sportu i Kultury przy ul. Nadwodnej 1. Wstęp wolny.
Katarzyna Ewa Żak (ur. 1988 r.) – fotografka, operatorka obrazu, artystka wizualna. Ukończyła filozofię na Uniwersytecie Warszawskim oraz Szkołę Filmową im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Obecnie studiuje w Instytucie Twórczej Fotografii w Opawie. Zawodowo związana jest ze światem filmu i telewizji – pracuje jako operatorka obrazu przy produkcjach fabularnych i dokumentalnych oraz przy teledyskach i realizacjach telewizyjnych. W każdej z tych form pozostaje wierna swojej wrażliwości: skupionej na świetle, ciszy i intymności kadru.
W 2025 roku zdobyła dwa prestiżowe wyróżnienia w konkursie Grand Press Photo: Zdjęcie Roku oraz pierwsze miejsce w kategorii People – Stories, potwierdzając swoją wyjątkową zdolność do rejestrowania delikatnych, intymnych momentów poprzez subtelne światło i narrację.
Zobacz Galerię
Na podstawie informacji CSiK
0 komentarze