„Usta milczą, dusza śpiewa…” Koncert w Stanisławowie/RELACJA
mar 2024
„Usta milczą, dusza śpiewa…” - Pod takim tytułem odbył się koncert w Gminnym Ośrodku Kultury w Stanisławowie z okazji Gminnego Dnia Kobiet i Mężczyzn. W programie artystycznym wystąpili artyści scen operowych: Karolina Róża Kozłowska (sopran) i Tomasz Piluchowski (tenor). Akompaniowała im pianistka Anna Hajduk. Była to swoista muzyczna podróż przez największe przeboje muzyki operowej, operetkowej i musicalowej.
Wydarzenie zorganizowali: Wójt Gminy Stanisławów Kinga Anna Sosińska, Przewodniczący Rady Gminy Stanisławów Waldemar Zbytek oraz Gminny Ośrodek Kultury w Stanisławowie. Oprócz organizatorów na uroczystość przybyli: Janina Ewa Orzełowska – Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego, Hanna Pietrzyk – sekretarz gminy Stanisławów oraz licznie przybyli panowie i panie. - My, kobiety, często zapominamy o tym, co jest najważniejsze. A najważniejsze jest to, abyśmy znajdowały czas dla siebie. Czasami jest to czas na przeczytanie dobrej książki, czasami – rozmowa z koleżankami, czasami – opera albo wyjazd do SPA. Zawsze trzeba znaleźć czas na pasje, chwile wytchnienia. Czas na to, aby poczuć się kobietą, a nie tylko matką, żoną czy babcią. W kobietach jest siła – pamiętajcie o tym. Żeby odnaleźć tę siłę musicie znaleźć czas dla siebie, pozwalać nawet na drobne błędy. Ważne jest, aby czuć się dobrze. Jak będzie czuć się szczęśliwie, to mężczyźni też będą czuli się szczęśliwsi, bo kobiety jak są szczęśliwie, to to szczęście rozdają. Życzę Wam, abyście czuły, że kobieta to jest siła. A Panom życzę, abyście zawsze mieli obok siebie silną kobietę, bo za sukcesami każdego mężczyzny stoi kobieta – tymi słowami zwróciła się do publiczności marszałek Janina Ewa Orzełowska.Dzień Mężczyzny to święto, które nie cieszy się taką popularnością jak Dzień Kobiet, jednak to dobra okazja do złożenia panom życzeń. Tym bardziej, że obchodzone jest niemal po Święcie Kobiet, to jest 10 marca. - W tym roku po raz pierwszy zorganizowaliśmy Dzień Mężczyzn. By panom było raźniej, razem świętowaliśmy dzień panów i pań. Przy naszym boku zawsze są wspaniali mężczyźni, którzy nas wspierają: czy to mąż, czy syn, ojciec albo ktoś inny. Warto łączyć te dwa święta: Dzień Kobiet i Dzień Mężczyzn. Po pierwsze ze względu bliskość terminu, po drugie – ze względu na równość, która jest potrzebna kobietom i mężczyznom. I cieszę się, że na wielu stanowiskach, takich jak wójt, burmistrz, prezydent, marszałek i wyżej, pojawiają się także kobiety. Mamy mężczyzn, który nas wspaniale uzupełniają, a my uzupełniamy ich – zaznaczyła Kinga Anna Sosińska, wójt gminy Stanisławów. Panowie otrzymali od pani Marszałek i pani Wójt pluszowe misie, zaś Panie – duże czerwone goździki ufundowane przez Waldemara Zbytka – przewodniczącego Rady Gminy Stanisławów oraz Łukasza A. Wawryniuka – dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury w Stanisławowie. Dekoracje na uroczystość zostały przygotowane przez sekcję rękodzieła artystycznego prowadzoną przez Kaję Pawłowską. Jedną z prac sekcji były misternie wykonane dłonie z gipsu, które zostały podatowane w trakcie imprezy dla J. E. Orzełowskiej.
Wydarzenie cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem. Łącznie na widowni zasiadło prawie 90 osób. Usłyszeli oni znane i mniej znane wykonania z dzieł takich mistrzów jak Johan Strauss (syn), George Gershwin, Emmerich Kálmán, Ludomir Różycki, Luigi Denza, Ferenc Lehar, Gioacchino Rossini czy Giuseppe Verdi. Podczas koncertu wystąpiła sopranistka Karolina Róża Kozłowska – absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Włodzimierza Zalewskiego. W 2016 roku rozpoczęła współpracę z Warszawską Operą Kameralną biorąc udział w produkcjach w reż. Jitki Stokalskiej: „Bastienka” na podstawie opery Mozarta „Bastien und Bastienne” w roli Bastienne i „Il Turco in Italia” Rossiniego w roli Donny Fiorilli. W kolejnych latach kreowała między innymi takie partie jak: Blonda, Madame Herz, Susanna, Królowa Nocy, Donna Fiorilla czy Pamina. Od 2017 roku jest związana z Filharmonią Narodową w Warszawie promując muzykę klasyczną wśród młodych widzów. Razem z artystką wystąpił tenor Tomasz Piluchowski – absolwent Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, od 2009 roku związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie występował m. in. w Borysie Godunowie Musorgskiego, Traviacie Verdiego, Madame Butterfly Pucciniego, Diabłach z Loudun Pendereckiego, Strasznym dworze Moniuszki, Onieginie Czajkowskiego, współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, Warszawską Operą Kameralną oraz Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku. Na klawiszach akompaniowała im Anna Hajduk – absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) w klasie fortepianu prof. Jerzego Romaniuka i dr. Ramiro Sanjinesa. Do 2018 roku studiowała podyplomowo w Schola Cantorum w Paryżu w mistrzowskiej klasie fortepianu prof. Maurizio Morettiego. W 2018 roku ukończyła, także z wyróżnieniem, dyrygenturę chóralną na UMFC w klasie prof. Andrzeja Banasiewicza. Fascynacja wykonawstwem na fortepianach historycznych zaowocowała ukończeniem studiów magisterskich w klasie fortepianu historycznego u dr Katarzyny Drogosz na Akademii Muzycznej w Katowicach (2022). Koncertowała na Węgrzech, we Włoszech, w Belgii, we Francji, w Szwecji, w Austrii oraz w Kambodży. Na polskich estradach występuje regularnie specjalizując się głównie w repertuarze chopinowskim i współczesnym.
WWl
INFORMACJE O ARTYSTACH:
Karolina Róża Kozłowska – w 2019 roku ukończyła studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Włodzimierza Zalewskiego. Uczestniczyła w warsztatach takich pedagogów polskiej sceny operowej jak m. in. prof. Ryszard Karczykowski, prof. Ewa Iżykowska-Lipińska czy Jolanta Żmurko.
Zadebiutowała będąc na drugim roku studiów w spektaklu studenckim kreując partię Susanny z „Wesela Figara” Mozarta, w reż. Jitki Stokalskiej na deskach Filharmonii Świętokrzyskiej oraz Warszawskiej Opery Kameralnej pod kierownictwem artystycznym prof. Janusza Przybylskiego. W 2016 roku rozpoczęła współpracę z Warszawską Operą Kameralną biorąc udział w produkcjach w reż. Jitki Stokalskiej: „Bastienka” na podstawie opery Mozarta „Bastien und Bastienne” w roli Bastienne i „Il Turco in Italia” Rossiniego w roli Donny Fiorilli. W kolejnych latach kreowała między innymi takie partie jak: Blonda, Madame Herz, Susanna, Królowa Nocy, Donna Fiorilla czy Pamina. Od 2017 roku jest związana z Filharmonią Narodową w Warszawie promując muzykę klasyczną wśród młodych widzów.
Na początku 2019 roku ukazała się jej pierwsza solowa płyta „Moniuszko – Pieśni vol. 3” zawierająca 24 pieśni Stanisława Moniuszki na głos wysoki, a w październiku kolejna, już zbiorowa – „Moniuszko – Ballady vol. 4”. W tym samym roku na II Międzynarodowym Konkursie „Viva Calisia” zdobyła Grand Prix. Wcześniej dała się też poznać niemieckiej publiczności zdobywając I i III nagrodę podczas konkursów w ramach masterclass w Rheinsbergu wykonując z powodzeniem arie ze światowego repertuaru na sopran koloraturowy.
Śpiewaczka zadebiutowała w 2022 partią Flory w „The Turn of the Screw” Brittena na deskach Polskiej Opery Królewskiej, gdzie występuje także jako Maria w „Pastorałkach staropolskich”. Oprócz wyżej wymienionych artystka ma w swoim repertuarze muzykę operetkową, musicalową, sakralną, barokową, rozrywkową oraz współczesną i alternatywną.
Tomasz Piluchowski – tenor, absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2007 r.). Laureat Internationales Gesangswettbewerb w Berlinie (Deutsche Oper) oraz XII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Posiada w repertuarze partie z oper m. in.: Bizeta, Czajkowskiego, Donizettiego, Haydna, Kurpińskiego, Masseneta, Moniuszki, Mozarta, Pendereckiego, Pucciniego, Smetany, Verdiego, a także w operetkach i musicalach J. Straussa, Lehara, Bocka, Bernsteina. Z powodzeniem występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym, a także kameralnym i pieśniarskim. Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami (m. in. Tadeusz Kozłowski, Andriy Yurkevych, Keri-Lynn Wilson, Miguel Gomez-Martinez, Carlo Montanaro, Lionel Friend, Marek Moś, Łukasz Borowicz, Tomasz Tokarczyk, Jakub Chrenowicz), orkiestrami (Sinfonia Varsovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej z Krakowa, Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie) i reżyserami (Keith Warner, Mariusz Treliński, Maja Kleczewska, Maciej Prus, Krzysztof Garbaczewski, Jerzy Gruza, Emil Wesołowski, Igor Gorzkowski, Jitka Stokalska). Bierze udział w koncertach i festiwalach w Polsce, m. in. Filharmonia Narodowa w Warszawie, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonia Poznańska im. T. Szeligowskiego, Filharmonia Łódzka im. A. Rubinsteina, Filharmonia im. H. Wieniawskiego w Lublinie, Filharmonia Kameralna im. W. Lutosławskiego w Łomży, Międzynarodowy Festiwal Moniuszkowski w Kudowie-Zdroju, Międzynarodowy Festiwal Musica Sacra w Warszawie, Festiwal Mozartowski w Warszawie (tytułowe partie w operach „Bastien” i „Bastienne” KV 50 oraz „Der Schauspieldirektor” KV 486 ) oraz za granicą, m. in. na Węgrzech, w Estonii, Niemczech, Austrii, na Ukrainie i Białorusi. Współpracuje z Teatrem Wielkim w Poznaniu, Teatrem Wielkim w Łodzi, Warszawską Operą Kameralną oraz Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku. Od 2009 roku jest związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie występował m. in. w „Borysie Godunowie” Musorgskiego, „Traviacie” Verdiego, „Madame Butterfly” Pucciniego, „Diabłach z Loudun” Pendereckiego, „Strasznym dworze” Moniuszki, „Onieginie” Czajkowskiego. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej. Jest cenionym wykonawcą muzyki współczesnej. Wystąpił m. in. w prapremierach oper „Sudden rain” Aleksandra Nowaka, w reż. Mai Kleczewskiej, na scenie Teatru – Opery Narodowej w Warszawie, „Dzień Świra” Hadriana Filipa Tabęckiego (partia tytułowa), na podstawie dramatu Marka Koterskiego (Teatr Wielki w Poznaniu), w dramatoperze „Oresteja” wg Ajschylosa (partia Ateny) z muzyką Agaty Zubel, w reżyserii Mai Kleczewskiej, w koprodukcji Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Teatru Narodowego w Warszawie oraz w prapremierze opery „Zwycięstwo nad słońcem” Sławomira Wojciechowskiego w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W maju 2018 r. zyskał wielkie uznanie krytyki i publiczności za rolę Harolda Mitchella (Mitcha) w polskiej prapremierze opery Andre Previna „Tramwaj zwany pożądaniem” na podstawie dramatu Tennessee Williamsa, w reżyserii Macieja Prusa, na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi.
Anna Hajduk – pianistka, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem) w klasie fortepianu prof. Jerzego Romaniuka i dr. Ramiro Sanjinesa. Do 2018 roku studiowała podyplomowo w Schola Cantorum w Paryżu w mistrzowskiej klasie fortepianu prof. Maurizio Morettiego. W 2018 roku ukończyła, także z wyróżnieniem, dyrygenturę chóralną na UMFC w klasie prof. Andrzeja Banasiewicza. Fascynacja wykonawstwem na fortepianach historycznych zaowocowała ukończeniem studiów magisterskich w klasie fortepianu historycznego u dr Katarzyny Drogosz na Akademii Muzycznej w Katowicach (2022).
Uczestniczka I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie w 2018 r. Jest laureatką polskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, m. in.: III Nagroda na I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym dla Młodych Wirtuozów im. L. Godowskiego w Warszawie ( 2013), I Nagroda na XIII Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. J. Zarębskiego w Łomiankach (2013). Była także finalistką III Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego Villa de Xabia w Hiszpanii (2015). Jako kameralistka uzyskała I Nagrodę ze swoim triem Olympus Mons na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym „Grand Virtuoso Artist” w Salzburgu (2016).
Koncertowała na Węgrzech, we Włoszech, w Belgii, we Francji, w Szwecji, w Austrii oraz w Kambodży. Na polskich estradach występuje regularnie specjalizując się głównie w repertuarze chopinowskim i współczesnym. Występowała jako solistka z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus na koncercie kompozytorskim w Studiu Koncertowym S1 Polskiego Radia. Jako solistka i kameralistka współpracuje z Filharmonią Narodową w Warszawie. Występowała z recitalami m. in. kilkakrotnie pod pomnikiem Chopina w Łazienkach Królewskich, Brochowie, Muzeum F. Chopina w Warszawie, w Warszawskim Towarzystwie Muzycznym, na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie. Koncertowała także wielokrotnie na Śląsku, m. in. wraz ze Śląską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Roberta Kabary wykonując Koncert fortepianowy f-moll F. Chopina. Razem ze swoim triem Olympus Mons koncertowała w Mozarteum w Salzburgu, siedzibie Sinfonii Varsovii w Warszawie, Akademii Muzycznej w Łodzi, Polskiej Akademii Nauk w Warszawie oraz na festiwalu w Solcu nad Wisłą. W 2018 roku nagrała wraz z Anną Riveiro płytę Ahavat Olam. Miłość wieczna., na której znalazły się jej fortepianowe aranżacje pieśni hebrajskich na Wielkie Święta żydowskie. Wzięła także udział w nagraniu płyty Percussion visions z utworami Edwarda Sielickiego na fortepian, perkusję i syntezator.
Brała udział w mistrzowskich kursach pianistycznych w kraju i za granicą, szkoląc swój warsztat pod okiem m. in. Andrzeja Jasińskiego, Janusza Olejniczaka, Katarzyny Popowej-Zydroń, Nikolaia Demidenki, Alexeia Lubimova, Claire Chevallier, Tobiasa Kocha, Michaiła Woskriesjeńskiego, Jose Gagliardo. Stypendystka Prezesa Rady Ministrów, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz wielokrotna stypendystka Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej dla najzdolniejszych uczniów i studentów. Za swoje osiągnięcia otrzymała także kilkakrotnie Stypendium m. st. Warszawy im. Jana Pawła II. W 2012 roku została uhonorowana nagrodą Prezydenta Miasta Dąbrowy Górniczej za całokształt twórczości artystycznej.
0 komentarze