Myślał, że pomaga szwagrowi. Stracił 700 zł
sty 2024
Dostałeś wiadomość na komunikatorze od znajomego lub rodziny z prośbą o opłacenie zakupów albo szybką pożyczkę przy użyciu kodu mobilnej płatności? Policja ostrzega - to prawdopodobnie oszustwo. Koniecznie sprawdź, czy to faktycznie znajomy prosi o taką pomoc.
Do garwolińskiej komendy zgłosił się pokrzywdzony, który padł ofiarą oszustwa. - Za pośrednictwem komunikatora otrzymał wiadomość od członka rodziny z prośbą o wsparcie finansowe na zakupy internetowe i przesłanie kodów do szybkich płatności mobilnych. Mężczyzna myśląc, że wiadomość pochodzi od jego szwagra, przesłał 4 kody, jednocześnie autoryzując płatności w swojej bankowości. W ten sposób pokrzywdzony stracił prawie 700 zł – informuje podkom. Małgorzata Pychner, rzecznik prasowa KPP Garwolin i apeluje po raz kolejny o ostrożność.Zanim zdecydujemy się pomóc znajomej osobie, skontaktujmy się z nią i ustalmy, czy faktycznie potrzebuje wsparcia. Potwierdzajmy tożsamość osób, które piszą do nas przez internetowe komunikatory i proszą o podanie kodów do płatności mobilnej – najlepiej od razu zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie połączenia zajmie chwilę, a dzięki temu zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu – a nie oszustowi – przekazujemy pieniądze. Nie zapominajmy też o tym, aby przy zatwierdzaniu płatności sprawdzić, gdzie jest dokonywana. Jeśli spodziewamy się transakcji na terenie naszego miasta, nie akceptujmy wypłat na drugim końcu Polski. Sprawdzajmy dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej – przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie. Chrońmy swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Jak się chronić przed nieuprawnionym przejęciem konta na portalu społecznościowym?
• pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione
• pamiętajmy o wylogowaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu korzystania z niej
• nie otwierajmy maili od nieznanych nadawców, ani zawartych w nich załączników
• oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. W przypadku wątpliwości nie wpisujmy swojego loginu i hasła
• stosujmy dwustopniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych – wówczas o wiele trudniej przejąć konto, ponieważ zalogowanie się wymaga potwierdzenia smsem
na podst. inf. KPP
0 komentarze