Biała Podlaska

Poseł i senator obiecali, że dopilnują przebudowy Małaszewicz

Region Pt. 25.08.2023 15:24:44
25
sie 2023

Modernizacja portu w Małaszewiczach to temat, który podejmowany jest od wielu lat. W połowie sierpnia Prezydent RP podpisał umowę, która gwarantuje przeznaczenie ponad 3 mld złotych na prace związane z modernizacją największego suchego portu przeładunkowego w Europie.

25 sierpnia odbyła się konferencja prasowa poświęcona przyszłości portu w Małaszewiczach i planach związanych z jego modernizacją. Infrastruktura kolejowa z lat 60. ubiegłego wieku, to mówiąc w skrócie ok. 200 km torów na 300 hektarach. Dodatkowo Małaszewicze to najkorzystniej położone miejsce na trasie z Chin do Europy Zachodniej, przez które dziennie oprawianych jest 14 – 16 par pociągów na dobę. Po modernizacji ta liczba ma się zwiększyć do ok. 35 par pociągów na dobę. Co to da? Przede wszystkim pozwoli to zwiększyć wpływy z podatku CIT do budżetu państwa, który dziś wynosi 20 mld złotych rocznie do nawet 50 mld po modernizacji. To nowe miejsca pracy dla mieszkańców okolicznych miejscowości. To także szybsze prędkości pociągów, które dziś przez Polskę jadą ok. 20 km na godzinę.

- Ta ustawa daje ponad 3 mld złotych inwestycji w port przeładunkowy w Małaszewiczach. Zmienia strukturę organizacyjną tego przedsiębiorstwa. Przynosi trwałą inwestycję, która stworzy tu szereg miejsc pracy. Jest to największa inwestycja w Polsce Wschodniej – powiedział senator Grzegorz Bierecki.

- Od przyszłego roku setki milionów złotych, a łącznie ponad 3 mld złotych będą inwestowane w rozbudowę infrastruktury w Małaszewiczach. Dzięki tej inwestycji poprawi się potencjał przeładunkowy całego tego rejonu, który dzisiaj wynosi maksymalnie do 16 par pociągów na dobę. W ramach projektu będziemy mogli tutaj odprawiać 35 par pociągów na dobę, a docelowo myślimy nawet, żeby to było 55 par pociągów na dobę. Poza tym będą mogły do Polski wjeżdżać dłuższe pociągi o długości 1050 metrów. Dzięki temu również zostanie poprawiona efektywności tego projektu. Zostanie podniesiona prędkość maksymalna z jaką składy będą mogły się poruszać oraz tonaż. Dzięki tej inwestycji stworzymy jeszcze bardziej konkurencyjne warunki do tego, żeby ten Nowy Jedwabny Szlak, który łączy północne rejony Chin z Polską i Europą Zachodnią, był jeszcze bardziej konkurencyjny. I miejmy nadzieję, że jak tylko wojna na Ukrainie się skończy ten rejon ożyje i będzie generował olbrzymie przychody dla całego tego regionu – wyjaśnił Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP S.A.

Poseł Dariusz Stefaniuk, podkreślił
, że ta inwestycja jest absolutnie strategiczna dla tego regionu, ale także dla Polski Wschodniej. – Ta inwestycja w ciągu 10 lat możne dać dla państwa polskiego około 50 mld złotych dochodu – mówił Poseł Dariusz Stefaniuk.






Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:
Izabela Chajkaluk
+48.500106004

2 komentarze

Podpisz komentarz. Wymagane od 5 do 100 znaków.
Wprowadź treść komentarza. Wymagane conajmniej 10 znaków.
Tomek Sz. Niedz. 27.08.2023 04:37:22

Pis dąży do konfrontacji z Rosją i Białorusią, więc na co ta modernizacja za 3 mld? Lepiej przeznaczyć tą kasę na mądra zakupy dla wojska, ale to nie z tą władzą! I tak tego nie opublikujecie

Inwestycje Sob. 26.08.2023 11:44:15

Inwestycja 3 mld złotych, a w SKOKach zaginęło około 6 mld. Czyli dwie takie inwestycje. Brawo senator i poseł. I tak tego nie opublikujecie.