Via Carpatia: ruszyła budowa odcinka Haćki – Bielsk Podlaski
wrz 2023
Wykonawca wszedł już na plac budowy odcinka drogi ekspresowej S19 Haćki – Bielsk Podlaski, rozpoczęły się prace. To pierwszy, 9-kilometrowy fragment międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia realizowany w województwie podlaskim.
- Ruszyła budowa pierwszego odcinka szlaku Via Carpatia między Białymstokiem a Lublinem. To kolejny dowód na to, że rząd realizuje swoje deklaracje. W ubiegłym roku zakończyliśmy budowę drogi ekspresowej między Lublinem a Rzeszowem. Czas na kolejny krok. To dobra wiadomość dla mieszkańców woj. podlaskiego i lubelskiego oraz dla wszystkich, którzy dobrze życzą Polsce i chcą jej szybkiego i harmonijnego rozwoju – mówi o tej inwestycji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.Łącząca Europę Północną i Południową Via Carpatia na terenie Polski będzie miała około 700 km długości. W jej skład wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i większość przebiegu S19, pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego (Lublin jest już połączony z Rzeszowem).
Wykonawcą inwestycji Haćki – Bielsk Podlaski realizowanej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) jest firma Budimex. Umowa w systemie „projektuj i buduj” o wartości 325,9 mln zł została podpisana 6 września 2021 r. Termin ukończenia prac to trzeci kwartał 2025 r. W ramach zadania wybudowanych zostanie 9 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S19 oraz jednojezdniowy odcinek DK66 - łącznik do istniejącej DK19. Nawierzchnia będzie bitumiczna, o nośności 11,5 t/os. Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa duże przejścia dla zwierząt.
Powstaną również dwa węzły drogowe:
- Bielsk Podlaski Północ – na skrzyżowaniu z istniejącą DK19 (docelowo drogą wojewódzką). W miejscu połączenia przewidziano budowę ronda umożliwiającego powiązanie drogi ekspresowej z istniejącym układem drogowym.
- Bielsk Podlaski Zachód - na skrzyżowaniu z DK66 w kierunku zachodnim, projektowaną DK66 (planowana obwodnica Bielska Podlaskiego) w kierunku wschodnim oraz na kierunku północnym wlot do Bielska Podlaskiego starodrożem DK66 (przyszła droga wojewódzka).
Taki układ drogowy umożliwi wyprowadzenie tranzytu poza centrum Bielska Podlaskiego.
Odcinek Haćki – Bielsk Podlaski jest pierwszym fragmentem S19 na południe od Białegostoku, którego budowa ruszy w ciągu najbliższych kilku tygodni. Cztery inne odcinki S19 na tym kierunku czekają na decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, które są obecnie procedowane w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim. Są to fragmenty:
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (długość ok. 12,2 km.)
- Boćki – Malewice (ok. 15,9 km.)
- Malewice – Chlebczyn (ok. 25,1 km.)
- Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66 (jedna jezdnia, długość ok. 6 km., klas GP)
S19 w całym województwie podlaskim to także odcinki:
- Kuźnica – Sokółka, długość ok. 15,8 km (w tym 10,6 km S i 5,2 km dwujezdniowej GP): trwają prace budowlane;
- Sokółka – Czarna Białostocka, ok. 24,1 km: w przetargu;
- Czarna Białostocka – Białystok Północ, 13 km: w przetargu
- Białystok Północ – Dobrzyniewo, ok. 8,8 km: w przetargu
- Dobrzyniewo – Białystok Zachód, ok. 10,2 km: w realizacji – GDDKiA oczekuje na ZRID
- Białystok Zach. – Białystok Księżyno, ok. 16,6 km: wydano nową DŚU
- Białystok Księżyno – Białystok Południe, ok. 8 km S oraz ok. 13,8 km DK65: wydano nową DŚU
- Białystok Południe – Wojszki, ok. 11,2 km: wydano nową DŚU
- Wojszki – Deniski (most na Narwi z dojazdami) ok. 3,9 km: wydano nową DŚU, w przygotowaniu
- Deniski – Haćki, ok. 6,6 km: w realizacji – oczekiwanie na ZRID
-Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, ok. 11,2 km, w realizacji – ruszyły prace budowlane
- Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, ok. 12,2 km: w realizacji – oczekiwanie na ZRID
- Boćki – Malewice, ok. 15,9 km: w realizacji – oczekiwanie na ZRID
- Malewice – Chlebczyn, ok. 25,1 km: w realizacji - oczekiwanie na ZRID
- Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, ok. 6 km (GP): w realizacji – oczekiwanie na ZRID.
S19 na Lubelszczyźnie
Droga ekspresowa S19 w województwie lubelskim będzie miała docelowo ok. 190 km długości. Kierowcy korzystają już z sześciu odcinków S19 w kierunku Rzeszowa od węzła Lublin Węglin do granicy woj. podkarpackiego oraz z północnej części obwodnicy Lublina. W realizacji jest sześć odcinków tej trasy od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do węzła Lublin Rudnik o łącznej długości ok. 100 km. Dla wszystkich z nich do Wojewody Lubelskiego trafiły wnioski o wydanie decyzji ZRID. Są to odcinki gr. woj. lubelskiego i mazowieckiego – Międzyrzec Podlaski, Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski, Radzyń Podlaski – Kock, obwodnica Kocka i Woli Skromowskiej (dobudowa drugiej jezdni), Kock – Lubartów, Lubartów - Lublin.
S19 na Podkarpaciu
W województwie podkarpackim S19 będzie miała docelowo długość ok. 169 km. Aktualnie kierowcy korzystają już z 81,8 km szlaku Via Carpatia na odcinku Lasy Janowskie – Rzeszów Południe. Kolejne 72,9 km jest w realizacji. Prace budowlane trwają na odcinkach: Rzeszów Południe – Babica, Babica – Jawornik i Krosno – Miejsce Piastowe. 28 września inwestor uzyskał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji (ZRID) dla odcinka Miejsce Piastowe – Dukla, a dla dobudowy drugiej jezdni pomiędzy węzłami Sokołów Małopolski Płn. i Jasionka złożono wniosek o ZRID. Natomiast dla odcinków Domaradz – Krosno i Dukla – Barwinek GDKiA jest przed złożeniem wniosku o ZRID. Na etapie przetargu, przed wyborem najkorzystniejszej oferty, są ostatnie dwa odcinki S19, tj. Jawornik – Lutcza i Lutcza – Domaradz o łącznej długości 11,6 km.
0 komentarze