Garwolin

„Zawiesiła mi się aplikacja, opłacisz moje zamówienie?”. Uważaj - przez taką wiadomość można stracić pieniądze

Region Śr. 01.03.2023 07:41:26
01
mar 2023

„Zawiesiła mi się aplikacja, opłacisz moje zamówienie?”, „Jestem w sklepie, zapomniałam karty do bankomatu. Opłacisz moje zakupy?”, „Opłacisz moje zamówienie? Ja Ci odeślę, bo mi coś nie działa”. Podobną wiadomość z prośbą o pożyczkę otrzymała mieszkanka powiatu garwolińskiego, która była pewna, że pomaga swojej znajomej, podała kod do szybkiej płatności i zatwierdziła transakcję w aplikacji mobilnej swojego banku. Tym sposobem straciła 1 tys. złotych.

To tylko kilka przykładów wiadomości wysyłanych przez oszustów, którzy podszywają się pod naszych znajomych na portalach społecznościowych. Sprawcy najpierw włamują się na konto na portalu społecznościowym, przejmują je, a następnie rozsyłają do znajomych wiadomości, z prośbą o udostępnienie kodu do szybkiej płatności.

- Przestępcy, podszywając się pod właściciela konta, prowadzą luźne rozmowy, aby nie wzbudzać ich niepokoju. Proszą o niewielką pożyczkę, przeważnie kwoty kilkuset złotych i jednocześnie obiecują szybki zwrot pieniędzy. Właściciel rachunku bankowego przekonany, że pomaga swojemu znajomemu, nie podejrzewa oszustwa. Podaje kod i zatwierdza transakcję w aplikacji mobilnej. Po otrzymaniu kodu, oszuści najczęściej wypłacają gotówkę z bankomatu w innym regionie kraju lub płacą za zakupy w sieci. Tą metodą została oszukana mieszkanka powiatu garwolińskiego. Kobieta odebrała wiadomość z prośbą o pożyczkę. Była pewna, że pomaga swojej znajomej, podała kod do szybkiej płatności, zatwierdziła transakcję i straciła 1 tys. zł. „Znajomą” okazał się oszust, który uzyskał dostęp do profilu na portalu społecznościowym, podszył się pod nią i wysłał podobne prośby do wielu osób - informuje podkom. Małgorzata Pychner, rzecznik prasowa KPP Garwolin.

Policja przypomina:

•Dobrze zabezpiecz dostęp do konta na portalu społecznościowym. Wykorzystaj w tym celu dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania. Pamiętaj również o wylogowaniu się z konta po zakończeniu użytkowania!

•Nie podawaj wygenerowanego kodu do szybkich płatności bez potwierdzenia, czy to faktycznie Twój znajomy prosi o pożyczkę. Wystarczy zadzwonić, aby upewnić się, czy rzeczywiście znalazł się w potrzebie.

•Zawsze dokładnie sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej, np. gdzie nasze pieniądze będą wypłacone.

inf. pras.

Nasz reporter jest do państwa dyspozycji:
Waldemar Jaroń
+48.509056641

0 komentarze

Podpisz komentarz. Wymagane od 5 do 100 znaków.
Wprowadź treść komentarza. Wymagane conajmniej 10 znaków.